15 SEPTEMBER 1963 ^The American 2e JAARGANG No. 2 A BRIDGE BETWEEN EAST AND WEST Gettysburg? 1 E GRIBUSJJÜÜÜ OftRINc ONIS^. "Sorry hoor, Tjalie, ik vind jou een aardige vent, maar voor mij geen Tong- Tong met die ouwerwetse verhaaltjes en zo." "Dat zijn geen ouwerwetse verhaaltjes, dat is onze Geschiedenis." "Ach( tsk (hij keek mij een beetje meewarig aan), "geschiedenis is toch anders. Wat je uit de geschiedenisles leert Dat is één van die typische verschillen tussen Tong-Tongers en niet-Tongtongers: de laatste hebben geen historisch benul. Geschiedenis is voor hen "iets geks" of "iets interessants" van andere volken in een nogal legendarische tijd. Wat zijzelf doen (en hun ouders en grootouders) is blijkbaar vegeteren als een plant. Tante Koos (U weet wel, van Piekerans van een Straatslijper) noemt geschiedenis "de costuumtijd"omdat "toen froeher" mensen rare costumes droegen, net als op een gecostumeerd bal. Voor mensen, die geen historisch besef hebben, bestaat alleen de wereld van vandaag (en misschien van morgen) en daarnaast bestaat een nogal nevelachtig verleden, "al op," net als de nasi goreng van gisteren. Dat het leven van heden moderne geschiedenis is en dat over honderd jaar onze kinds-kinds- kinds-kinderen uit boekjes iets leren van de dag van vandaag, komt geen moment bij ze op Als ik aan een Indo-niet-Tongtonger de bekende foto uit "Maréchaussée in Atjeh" laat zien van de staf van de tweede Atjeh- expeditie met de generaals van Swieten en Verspyck nogal romantisch zittend op kanon affuiten, zegt deze Indo: "ouwe tijd" en legt de foto (zie boven), schouderophalend weg. Als ik aan een Amerikaan dezelfde foto laat zien, roept hij verrast: "Gettysburg!", is stomverbaasd als ik hem vertel dat dit onze historie is, en heeft dan opeens veel meer respect voor de Indo. We zijn geen nogal vreemde snoeshanen, die als arm en waardeloos immigrant hier zijn binnenge komen, maar mensen net als de Amerikaan en de bewuste Europeaan met een oude en roemrijke geschiedeniswaarvan wij laatste telgen zijn. Helaas is verreweg het grootste deel van de Indische immigrantengroep historieloos, cultuurloos en stuurloos. Ondanks twee auto's en twee TV's en een eigen 3 bedroom house als een plant zonder wortels. Men beseft het NU nog niet, maar zal het later voelen: zulke planten hebben geen wérkelijke be staanskracht en verdwijnen snel. Ik geloof dat het een plicht blijft van alle tongtonger-lezers om niet tongtongers besef bij te brengen van historische waarden Doe Uw best! T.R. Bent U verhuisd, gaat U verhuizen? Denk er aan de adresverandering aan onze administratie door te geven? EEN NIEUW BOEK VOOR UW INDISCHE BIBLIOTHEEK "De tijger in het volksgeloof" door J. C. Hazewinkel Een Luxe pocket-uitgave in onze reeks 1.75. Het bevat 250 pagina's, en vele illus traties (tekeningen van Rogier Boon en foto's) gedrukt op speciaal illustratiepapier. Altijd heeft het grimmig gestreepte mas ker van de tijger, de Oude, een zeer grote invloed gehad op het leven en denken der bevolking van Indonesië. In oude tijden werden in zijn naam hele dorpen ver vloekt, omdat zij de adat hadden ge schonden. En als resultaat moesten alle bewoners onbewust de tijgervorm aan nemen gedurende de nacht en als tijgers handelen. Door het citeren van bepaalde toverformules of rapals konden bepaalde mensen zich bewust in tijgers veranderen. Over onbewuste en bewuste lycanthropie geeft de schrijver in het eerste deel van het boek een uiteenzetting, verder leest U over metempsychose (na de dood transmigratie der ziel in een verwant dier) het door il'moe macht verkrijgen over tijgers, over volgtijgers: nagualisme en nog veel meer. Het tweede deel van het boek bevat een drietal ervaringen van de auteur: „ont moetingen met „de Kreupele," „de Slachter" en „de man-eaters van Goe- noeng Meraksa." Spannend en echt ge beurd! De Tijger in het Volksgeloof is in vele opzichten een bijzonder boek, dat we U met trots aanbieden. Aangezien wij voor onze Amerikaanse abonnees apart en tijdig moeten bestellen (anders zitten wij er met de eerste oplaag naast!) zouden wij belangstellenden wil len verzoeken, zo gauw mogelijk deze bon ingevuld te willen opsturen aan The American Tong-Tong, P.O. Box 137, Whittier, C. Noteer mijn naam voor de luxe-pocket "De Tijger in het Volksgeloof" a 1.75 (inch porto) Naam Adres Handtekening

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1963 | | pagina 1