UJte Htnertcait 30 OCT. 1963 2e JAARGANG No. 5 e pLusTeüs B R I D G E BETWEEN EAST AND WEST AMERIKA: THEORIE EN WERKELIJKHEID Late verschijning van The American Tong-Tong t OARINc 0NIS\ Bij alle Indische immigranten is zo zoetjes aan wel bekend geworden dat Amer ika een grote "melting-pot" wordt genoemd, waarin volken van de hele wereld door voortdurende onderlinge huwelijken tens lotte uitgroeien tot een nieuw type: de Amerikaan. Dat is de theorie. Menige Indo gelooft hierin onvoorwaardelijk en hij is ervan overtuigd binnen een paar jaar zo'n Amerikaan te zijn, in elk geval zijn kinderen. Nauwgezette onderzoekingen en zorgvul dige observaties hebben achter geleerd, dat dat niet waar is. Twee nieuwe onderzoekers op dit gebied' (Nathan Glazer en Daniel Pat rick Moynihan) zijn er zelfs van overtuigd dat het woordje Amerikaan eigenlijk altijd tussen aanhalingstekens moet staan, omdat in feite de oorspronkelijke volksgroepen zichzelf in sterke mate gehandhaafd hebben. Wie International Day heeft meegevierd in International House, Zondag 13 October in Los Angeles kan dat bevestigenhier was geen maskerade, geen "verkleedvoorstelling" van sentimentele mensen, maar er leefde een levendige en trotse bewustheid van een her- komst, die met grote natuurlijkheid gehandhaafd kon worden in deze ogenschijn lijke "melting-pot". Van lezer Van Voorthuizen kregen wij een krantenknipsel toegestuurd over de grote conventie van Indianen in het stadje Bis marck in North Dakota. Op deze conventie maakten de Indianen het in een aparte bekendmaking duidelijk dat hun gemeen- schaps-acties niet vergeleken mochten worden met die van de Negers voor inte gratie. Integendeel, de Indianen wensen volkomen een aparte en op zichzelf staande groep te blijven, en hun eigen cultuur te handhaven. Hoe denken wij hierover? Het gaat er natuurlijk NIET om dat men persoonlijk een andere opinie toegedaan wenst te zijn en dat bovenvermelde ver schijnselen veroordeelbaar zijn. Het gaat erom dat wij OBJECTIEF de samenleving beschouwen, waarin wij leven. De onderzoekers Glazer en Moynihan (een Jood en een Ier) beschrijven in hun boek "Beyond the melting pot" de talloze ver schillende groepen in Amerika en we zien dan dat alle groepen op dezelfde wijze be gonnen zijn: als straatarme immigrant, gevlucht uit vervolging of uit armoede. Dat nochtans onder gelijke omstandigheden voor allen, er groepen waren die maar niet opschoten en andere die enorm vooruit kwamen. Negers. Slavernij is de oorzaak van ge breken in de Neger-groep, die zeer ongunstig uitwerken: Negers sparen te weinig en geven te veel uit. Daardoor kunnen zij geen zelf standig zakenleven ontwikkelen. Omdat hun familie banden zwak zijn, waardoor gezin nen gemakkelijk uiteen vallen, is de opvoed ing van kinderen beneden het normale peil. In 1910 waren er 3.400 Neger-doctoren; in 1960, dus na een halve eeuw, waren er ook niet met 4.500. Puerto-Ricanen. Het probleem van de Puerto-Ricanen is dat hun vaderland zo dichtbij is, waardoor zij heen en weer blijven reizen zodat cultuur, zeden en gewoonten, taal stevig verankerd blijven. Hun taal, het spaanc heeft op de Ameri kaanse scholen vastei grond gekregen dan ooit de Italiaanse of Joodse taal. De Puer to-Ricanen hebben echter in New York alleen al 4000 zaken en zijn dus als zelf standige ondernemers succesvoller clan de Negers. Joden. Deze hebben de maatschappelijke ladder sneller gestegen dan elke andere groep en zijn nochtans een sterk aparte groep gebleven (hoewel zij dus alle mid delen hadden om sneller "neutraal Amer ikaan" te worden). Veel gemeenten zijn door en door Joods geworden. Joden bou wen enorm veel synagogen en eigen scholen. Op het gebied van sociale zelfstandigheid gaan zij verder dan elke andere volksgroep. Italianen. Hoofdzakelijk afkomstig uit de armste streken van Italië. Hier kan gesproken worden van een TE sterke fami lieband, waardoor familiebelang zelfs verre ging boven individuële ambitie. Dit heeft o.in. bevorderd het vormen van misdadige benden In vele Italiaanse gezinnen was een "slechte" jongen een jongen die zijn familie verliet om elders door studie en betere mogelijkheden sneller vooruit te komen. Een "goede" jongen bleef altijd bij zijn familie. Ieren. Een groep die zo lang de rol van "brave toffe jongen" heeft gespeeld, dat de groep daardoor geen andere sociale ambi ties heeft kunnen opbouwen. In deze groep komt bovendien veel alcoholisme voor (driemaal zoveel dan bij elke andere blanke groep), wat de prestaties van de groep omlaag gebracht heeft. We vragen ons af wat onderzoekers zullen vinden die zich dezer dagen eens met een beschouwing van de Indische groep zouden bezig houden. Waar staan wij in vergelij king met b.v. de Puerto-Ricanen? Hoeveel businesses hebben wij opgebouwd? Dat wil zeggenhoe hebben wij geleerd zelfstandig met geld om te stringen en kapitaal te vor men? Hoeveel van ons gaan er vaak naar Nederland en verzwakken daarmee hun sociale positie hier? Hoevelen van ons schermen met valse idealen (100% Amer ikaan of 100% Hollander willen zijn), omdat ze in werkelijkheid nog preceies zo leven als opa en oma in Soerabaja (dus met Indische gewoonten, een Indische pot en een klein Indisch vriendenkringetje). Ik geloof dat onderzoekers met verbazing zouden vaststellen dat er geen enkele groep is in Amerika met zó weinig gemeenschaps gevoel als wij, met zo weinig openlijke en eerlijke beginselvastheid, met zo weinig succes in gezamenlijke productie als wij. Dat onze groep er één is van dertigduizend mensen met dertigduizend willetjes, die echter allemaal zó koppig en tevens zó breekbaar een eigen richting hebben, dat er noch door de groep noch door de enkeling werkelijk wat gepiesteerd wordt. Nochtans geloven wij dat deze jongste groep van alle immigranten langzaamaan aan het wakker worden is en spoedig wél tot beter onderling begrip en productiever samenwerking zal komen. Als wij maar vast houden aan maar een paar, doch onbetwiste, zekerheden: 1. wij komen uit Indonesië, 2. Wij zijn dragers van Europese en Aziat ische kenmerken en mogelijkheden, onver gelijkbaar met welke andere volksgroep ook. Dat zijn de grondwaarden en grond- waarheden, waaraan geen enkel mens ont komen kan, zelfs "tegen beter weten in". Omdat zij ons ingeboren zijn, deel zijn van ons weefsel. De waarheid zal zelfs de koppigste naaper, de handigste verschuiler in een andere identiteit ééns achterhalen en zodoende zal vroeger of later tóch een duidelijk herkenbare Indo-groep in het Amerikaanse volk onderkenbaar zijn. De vraag is alleenwelke kenmerken zal zij vertonen T.R. Kennismaken met Amerika gaat soms op aangename, soms op minder aangename wijze. Dat hebben wij allemaal op diverse manieren ondervonden. Wij zitten vaak bij het postkantoor met de handen in het haar, want het schijnt dat elke ambtenaar die ons helpt, zo z'n eigen interprertatie heeft van de voorschriften van verzending, het beoordelen van verpakking en dus van frankering. In het begin maakten we daarover nogal eens radauwen schoten niets op. Nu blijven we onder elke nieuwe regeling even ge moedelijk. Alleen de krant komt wel eens te laat

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1963 | | pagina 1