UJte Htnertcait
30 OCT. 1963
2e JAARGANG No. 5
e pLusTeüs
B R I D G E
BETWEEN
EAST
AND
WEST
AMERIKA: THEORIE EN
WERKELIJKHEID
Late verschijning van
The American Tong-Tong
t
OARINc
0NIS\
Bij alle Indische immigranten is zo
zoetjes aan wel bekend geworden dat Amer
ika een grote "melting-pot" wordt genoemd,
waarin volken van de hele wereld door
voortdurende onderlinge huwelijken tens
lotte uitgroeien tot een nieuw type: de
Amerikaan. Dat is de theorie. Menige Indo
gelooft hierin onvoorwaardelijk en hij is
ervan overtuigd binnen een paar jaar zo'n
Amerikaan te zijn, in elk geval zijn kinderen.
Nauwgezette onderzoekingen en zorgvul
dige observaties hebben achter geleerd, dat
dat niet waar is. Twee nieuwe onderzoekers
op dit gebied' (Nathan Glazer en Daniel Pat
rick Moynihan) zijn er zelfs van overtuigd
dat het woordje Amerikaan eigenlijk altijd
tussen aanhalingstekens moet staan, omdat
in feite de oorspronkelijke volksgroepen
zichzelf in sterke mate gehandhaafd hebben.
Wie International Day heeft meegevierd
in International House, Zondag 13 October
in Los Angeles kan dat bevestigenhier was
geen maskerade, geen "verkleedvoorstelling"
van sentimentele mensen, maar er leefde een
levendige en trotse bewustheid van een her-
komst, die met grote natuurlijkheid
gehandhaafd kon worden in deze ogenschijn
lijke "melting-pot".
Van lezer Van Voorthuizen kregen wij
een krantenknipsel toegestuurd over de grote
conventie van Indianen in het stadje Bis
marck in North Dakota. Op deze conventie
maakten de Indianen het in een aparte
bekendmaking duidelijk dat hun gemeen-
schaps-acties niet vergeleken mochten
worden met die van de Negers voor inte
gratie. Integendeel, de Indianen wensen
volkomen een aparte en op zichzelf staande
groep te blijven, en hun eigen cultuur te
handhaven. Hoe denken wij hierover?
Het gaat er natuurlijk NIET om dat men
persoonlijk een andere opinie toegedaan
wenst te zijn en dat bovenvermelde ver
schijnselen veroordeelbaar zijn. Het gaat
erom dat wij OBJECTIEF de samenleving
beschouwen, waarin wij leven.
De onderzoekers Glazer en Moynihan (een
Jood en een Ier) beschrijven in hun boek
"Beyond the melting pot" de talloze ver
schillende groepen in Amerika en we zien
dan dat alle groepen op dezelfde wijze be
gonnen zijn: als straatarme immigrant,
gevlucht uit vervolging of uit armoede. Dat
nochtans onder gelijke omstandigheden voor
allen, er groepen waren die maar niet
opschoten en andere die enorm vooruit
kwamen.
Negers. Slavernij is de oorzaak van ge
breken in de Neger-groep, die zeer ongunstig
uitwerken: Negers sparen te weinig en geven
te veel uit. Daardoor kunnen zij geen zelf
standig zakenleven ontwikkelen. Omdat hun
familie banden zwak zijn, waardoor gezin
nen gemakkelijk uiteen vallen, is de opvoed
ing van kinderen beneden het normale peil.
In 1910 waren er 3.400 Neger-doctoren;
in 1960, dus na een halve eeuw, waren er
ook niet met 4.500.
Puerto-Ricanen. Het probleem van de
Puerto-Ricanen is dat hun vaderland zo
dichtbij is, waardoor zij heen en weer
blijven reizen zodat cultuur, zeden en
gewoonten, taal stevig verankerd blijven.
Hun taal, het spaanc heeft op de Ameri
kaanse scholen vastei grond gekregen dan
ooit de Italiaanse of Joodse taal. De Puer
to-Ricanen hebben echter in New York
alleen al 4000 zaken en zijn dus als zelf
standige ondernemers succesvoller clan de
Negers.
Joden. Deze hebben de maatschappelijke
ladder sneller gestegen dan elke andere
groep en zijn nochtans een sterk aparte
groep gebleven (hoewel zij dus alle mid
delen hadden om sneller "neutraal Amer
ikaan" te worden). Veel gemeenten zijn
door en door Joods geworden. Joden bou
wen enorm veel synagogen en eigen scholen.
Op het gebied van sociale zelfstandigheid
gaan zij verder dan elke andere volksgroep.
Italianen. Hoofdzakelijk afkomstig uit
de armste streken van Italië. Hier kan
gesproken worden van een TE sterke fami
lieband, waardoor familiebelang zelfs verre
ging boven individuële ambitie. Dit heeft
o.in. bevorderd het vormen van misdadige
benden In vele Italiaanse gezinnen was een
"slechte" jongen een jongen die zijn familie
verliet om elders door studie en betere
mogelijkheden sneller vooruit te komen. Een
"goede" jongen bleef altijd bij zijn familie.
Ieren. Een groep die zo lang de rol van
"brave toffe jongen" heeft gespeeld, dat de
groep daardoor geen andere sociale ambi
ties heeft kunnen opbouwen. In deze groep
komt bovendien veel alcoholisme voor
(driemaal zoveel dan bij elke andere blanke
groep), wat de prestaties van de groep
omlaag gebracht heeft.
We vragen ons af wat onderzoekers zullen
vinden die zich dezer dagen eens met een
beschouwing van de Indische groep zouden
bezig houden. Waar staan wij in vergelij
king met b.v. de Puerto-Ricanen? Hoeveel
businesses hebben wij opgebouwd? Dat wil
zeggenhoe hebben wij geleerd zelfstandig
met geld om te stringen en kapitaal te vor
men? Hoeveel van ons gaan er vaak naar
Nederland en verzwakken daarmee hun
sociale positie hier? Hoevelen van ons
schermen met valse idealen (100% Amer
ikaan of 100% Hollander willen zijn),
omdat ze in werkelijkheid nog preceies zo
leven als opa en oma in Soerabaja (dus
met Indische gewoonten, een Indische pot
en een klein Indisch vriendenkringetje).
Ik geloof dat onderzoekers met verbazing
zouden vaststellen dat er geen enkele groep
is in Amerika met zó weinig gemeenschaps
gevoel als wij, met zo weinig openlijke en
eerlijke beginselvastheid, met zo weinig
succes in gezamenlijke productie als wij.
Dat onze groep er één is van dertigduizend
mensen met dertigduizend willetjes, die
echter allemaal zó koppig en tevens zó
breekbaar een eigen richting hebben, dat er
noch door de groep noch door de enkeling
werkelijk wat gepiesteerd wordt.
Nochtans geloven wij dat deze jongste
groep van alle immigranten langzaamaan
aan het wakker worden is en spoedig wél
tot beter onderling begrip en productiever
samenwerking zal komen. Als wij maar vast
houden aan maar een paar, doch onbetwiste,
zekerheden: 1. wij komen uit Indonesië, 2.
Wij zijn dragers van Europese en Aziat
ische kenmerken en mogelijkheden, onver
gelijkbaar met welke andere volksgroep ook.
Dat zijn de grondwaarden en grond-
waarheden, waaraan geen enkel mens ont
komen kan, zelfs "tegen beter weten in".
Omdat zij ons ingeboren zijn, deel zijn van
ons weefsel. De waarheid zal zelfs de
koppigste naaper, de handigste verschuiler
in een andere identiteit ééns achterhalen
en zodoende zal vroeger of later tóch een
duidelijk herkenbare Indo-groep in het
Amerikaanse volk onderkenbaar zijn. De
vraag is alleenwelke kenmerken zal zij
vertonen
T.R.
Kennismaken met Amerika gaat soms op
aangename, soms op minder aangename
wijze. Dat hebben wij allemaal op diverse
manieren ondervonden. Wij zitten vaak bij
het postkantoor met de handen in het haar,
want het schijnt dat elke ambtenaar die ons
helpt, zo z'n eigen interprertatie heeft van de
voorschriften van verzending, het beoordelen
van verpakking en dus van frankering. In
het begin maakten we daarover nogal eens
radauwen schoten niets op. Nu blijven
we onder elke nieuwe regeling even ge
moedelijk. Alleen de krant komt wel
eens te laat