CORRESPONDENTIE E. V. zal moeten worden nagemaakt of moeten wor den ver-maakt van bestaande voorwerpen, komen we wel ergens. En ik weet dat als het begin is gemaakt van alle kanten hulp zal komen. Het is de bedoeling dat in den Haag het complete interieur (achtergalerij met bewoners) zal komen. Voor onze exposities in de toe komst zou ik hier in Amerika willen volstaan met het bijeenbrengen van kleding, gebruiks- en huishoudelijke voorwerpen zoals ze in het begin van deze eeuw in Indie bestonden. Wat ik voorlopig van U vraag is: 1. Schrijft U me op welke manier U zoudt ^|<unnen helpen: beschrijving of patronen van te maken kleding, handwerkpatroon voor beurs, sprei, beddebanden, etc. 2. Geeft U suggesties voor het inrichten van onze Indische expositie. 3. Schrijft U me wat U eventueel in bruikleen of geheel zoudt willen afstaan. Niet direct op zenden, eerst even laten weten. Ik maak van alle aanbiedingen nauwkeurig aantekening voor we tot verzamelen overgaan. U weet mijn adres: Lilian Ducelle P.O. Box 137, Whittier, Calif. ik hoop dat ik, wanneer onze expositie com pleet is, vele namen mag zetten op de lijst van medewerk(st)ers. Wij zullen samen trots kunnen zijn op ONS tempo doeloe! "WAAROM ZIJN WIJ "OUTSIDERS"? "Hoe komt het eigenlijk dat maar zo weinig Indo's uit hun sleur komen van Indis che familie en vriendjes? Is de Amerikaan even weinig ontvankelijk voor ons als de Hol - lander in Nederland? Ik kan er niets aan doen: ik zie de Indo-groepen nog steeds leven als "outsiders". v.d.Gr. lemand's positie in de maatschappij wordt bepaald door zijn ontwikkeling. Wie weinig weet te vertellen en niet toont over veel problemen te hebben nagedacht, wint geen vrienden in betere kringen en kan in lagere kringen gewoon gemist worden. Wij hebben allemaal vele kansen gehad en heb ben ze nog steeds, om uitstekende Ameri kaanse vriendschappen te verwerven, maar hoe weinig "interessant" zijn we eigenlijk. Hoe schrikbarend weinig weten we van Indie, zeden en gewoonten, mohamedanisme, boed dhisme, om in een Amerikaanse kring boeiend te kunnen zijn. Hoe schrikbarend weinig weten we van onze eigen Indische historie, van de dieren en plantenwereld, van prominente Indo's. Een gemakkelijke stap in de goede rich- tig is: lees Tong—Tong goed. U krijgt na het lezen van vier, vijf nummers al de beschikking over zoveel interessante kennis, dat Ameri kanen graag naar U luisteren. RIJK WORDEN "We met a family at Marineland that spoke Dutch and some members were Dutch Indones ians. I struck up a conversation and I do not even remember their names but one thing still stands out clear. They asked me how long I had been in America and 1 said: "About 14 f years. Their reply was: "Oh, dan bent u al zeker rijk he, meneer?" It may be typical for most new immigrants to want to become rich in this country, but should that really be our ideal? Anecdoten hebben een veel hoger waar de dan als "mopje sadja". Op de eerste plaats moet je ze in het dagelijkse leven kunnen "zien" en op de tweede plaats moet je kennis hebben van het leven en vaak ook van de his torische of culturele waarden in het leven. In het leven van alle dag wemelt het van de anec doten, maar de meeste mensen hebben er geen benul van. De inzender heeft het in hoge mate, want deze anecdote is eigenlijk "echt Indisch"

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 5