INDISCHE "STUDY GROUP"
Naam
Adres
Opmerkingen
C EN C
Reeds veel belangstellenden hebben zich
opgegeven voor een te vormen "Study Group",
die voornemens is een of tweemaal in de
maand, op DONDERDAG in het International
Institute, 435 S. Boyle St., Los Angeles,
bijeen te komen, om te discussieren over
serieuze onderwerpen betreffende ons oude
Indie en deze nieuwe maatschappij.
Liefhebbers kunnen zich bij ons opgeven
en horen dan t.z.t. precies op welke data
deze bijeenkosten zullen worden gehouden.
Aan een wat serieuzer leven bestaat bij
veel Indische immigranten al heel lang be
hoefte. Die "Study Group" kan in de nabije
JStooekomst zeer belangrijk worden.
Er zal door sommigen misschien een be
zwaar zijn tegen de Donderdag als dag van
samenkomst, doch dezelfde bezwaren bes
taan voor iedere andere dag in de week voor
anderen. We moester, dus een beslissing
nemen, rekening houdend met het feit dat
het International Institute alleen Donderdag
nog lokaliteit voor ons beschikbaar heeft.
Op andere dagen van de week worden de
zalen door andere nationaliteiten gebruikt
voor dezelfde of artistieke doeleinden.
Laat ons met deze "Donderdag Study
Group" een vaste plaats innemen onder de
tientallen andere groepen die tijd en energi e
opbrengen voor het in standhouden van tra
ditie en het vormen van nuttige waarden
voor de Amerikaanse gemeenschap.
De eerste studieavond is a.s. Donderdag,
(p20 Febr. 8 uur. Kom "proeven!" Adres: zie
boven.
Hierbij geef ik mij gaarne op voor de
Donderdag Study Group.
THE AMERICAN TONG-TONG
P. 0. Box 137, Whittier, California
We hebben zelf in Indie vaak gehoord (of
onze ouders vertelden ervan) van "C en C",
een smalende aanduiding van "Connectie en
Corruptie", waarvan arme Indo's het slacht
offer werden. 'Je moet maar connecties
hebben!" werd en wordt vaak smalend of
veroordelend gezegd. Want men zag vaak
dat een goede Indo-werkkracht werd "gepas-
serd" voor "een vriendje van de baas".
Toch is dit (zelfs met zijn verkeerde
aanwassen) een normaal en logisch ver
schijnsel in elke maatschappij, ook de Ame
rikaanse. Het is het doodgewone verschil
tussen connectiekringen (verenigingen,
clubs, studie-groepen) en outsiders. Het
is logisch dat vrienden van een kring el
kaar helpen. Een Quaker zal een Quaker
helpen, een Presbiterian een Presbiterian,
een socialist een socialist, een schaker
een medeschaker van zijn groep. Men heeft
samen iets opgebouwd en wil dat bouwwerk
overeind houden door voor elkaar te zorgen.
Een outsider is nu eenmaal iemand, die
niets doet voor welk verenigingswerk ook.
Hij is dus alleen wat waard als "werk-ezel"
en verder niets. Hij heeft geen cent sym
pathie voor de liefhebberijen of serieuze
indeeen van zijn baas. Wat kan hem dat
schelen! Okay, maar dan moet hij ook niet
huilen of "C en C" schreeuwen als het de
baas niets kan schelen of hij een job heeft
of niet! Dat is zijn logica. En die van
hem is sterker!
Daarom dus moedigt Tong-Tong serieus
verenigingsleven aan. Want het kweekt de
leden op in de techniek van communities
and societies, het leert mensen op con
structieve manier gedachten te bun delen.
Outsiders denken meestal volgens het re
cept: "Of ik krijg mijn zin of eruit!" Hij
is dus waardeloos in elk groter groepsver
band. Dat is ook de reden, waarom Indo's
zo vaak geen voet aan de grond krijgen in
het Amerikaans verenigingsleven, zelfs in