^Tïte ^Tmertcan N aar Indonesië 3 1 MEI 1964 2e JAARGANG No. 19 Wie de kranten uit Nederland goed leest, zal merken dat zich een ge weldig groot aantal interessen in Indonesië en trouwens heel Oost Azië zich aan het ontwikkelen is. "Kandjeng besars" uit het grote bedrijfsleven reizen af en aan. Nu is ook Verolme naar Indonesië voor een uitgebreide oriëntatiereis. Zoals wij weten, zijn KLM en Fok ker al een hele tijd bezig, Van Doorne (DAF) gaat niet alleen au to's leveren maar bouwt ook fa brieken voor onderdelen. De KPM is weer bezig zich te nestelen. Omdat Indonesië een eilanden rijk is, valt er dus op het ter rein van de verbindingen veel te doen en veel te verdienen. En door de ligging van Indonesië t.o.v. Azië, de Pacific en Australië valt er ook op het terrein der inten- nationale verbindingen heel veel op te bouwen. O.a. is een Neder landse handelsdelegatie naar Pe king vertrokken om uitgebreide besprekingen te beginnen en ook de KLM is daar bijzonder in ge ïnteresseerd. Dit ziet er allemaal mooi uit en kan ook inderdaad bij verstan dige aanpak en als het geluk een beetje meewerkt tot heel mooie resultaten leiden. Toch is het zaak om nuchter te blijven en niet al te optimis tisch al te hard te hollen. De politieke situatie in heel Oost- Azië is nog steeds onrustig en daardoor is ook de economische situatie niet honderd procent be trouwbaar. Dat is ook de reden, waarom er bij al deze uitgebreide contacten nog betrekkelijk weinig m vaste contracten is vastgelegd. Verder wordt er veel werk gemaakt van het werken met "joint ventures", dat zijn dus ondernemingen, waar in kapitaal, arbeid en aansprake lijkheid worden ingebracht van Eu ropese (Amerikaanse) en Indonesi sche zijde, en waarbij dus "geluk en ongeluk" samen gedeeld worden. Als dit systeem goed werkt, zal de hele wereld er wel bij varen. 1 fpLupTet*fuN}J£ QAWIMC ON IS BRIO GE BETWEEN EAST AND WEST

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 1