Zyn wy blind Hoe lang moet het nog duren voor onze ogen ook open gaan naar de vele goede waarden uit onze Indonesische afkomst, en die ons vaak aangeboren zijn bovendien? Laat ons nu niet redetwisten over het gelijk van Tong-Tong. Wij heb ben als maatstaf altijd alleen ge kend: de stem van ons hart en de verbondenheid aan onze afkomst. Wie dit doet, kan nooit fout zijn. Maar inderdaad: het kost je vaatc veel "vriendschappen" en je 'moet er veel opoffering voor over hebben. Edoch: het loont altijd op langere termijn. In het laatste nummer van de (Saturday Evening) POST van 16 Mei kan men op pagina 26 een cu rieuze foto zien: een gamelanor kest bestaande uit bijna alle maal blanke Amerikaanse studen ten. Op de front row bespeelt de professor in musicologie van UCLA zelf de "rebab" (in het bijschrift staat foutief "lute") /\en zijn vrouw (een Indonesische) ^^danst een Javaanse dans.Schuins achter de professor herkennen wij Soesilo, een prominent stu dent in de musicologie aan UCLA. Als wij deze foto zien, denken wij onwillekeurig aan het Ne derlands gamelan-orkest van de Leidse universiteit, ook hoofd zakelijk bestaand uit blanke Ne derlandse musici. Vergelijken wij deze culturele instelling met de houding die in veel Indo- en Nederlandse kringen bestaat tegenover de Indonesische kunst, dan moeten wij helaas vaststellen dat de opvattingen in onze immigranten groep plebejisch zijn: laag-bij- de-gronds en onontwikkeld. Wij trekken onze neus op voor Indo nesische kunst en als we over muziek praten, snijden wij bij voorkeur op over Beethoven en Bach (die we zelf niet kennenl). Het is jammer dat de Indo-be schouwing van Indonesische cultuur typisch beinvloed schijnt te zijn door plat-Nederlandse opvattingen, die gebaseerd zijn op onvoldoende scholing en standing. Jammer, omdat vele Indische jon gens en meisjes een natuurlijke aanleg hebben voor Indonesische muziek- en danskunst, waarmee zij het ver kunnen brengen en b.v. als danser in Amerika goed verdienen kunnen. Het is overigens nog niet te laat Of in eigen kring of met Amerikaan se studenten van UCLA of met Indo nesiërs valt voor hen, die er toch wel belangstelling voor hebben nog veel te leren. En zo wij het niet meer kunnen, zeker onze kinderen. De grote mas sa Indo's presteert op dansgebied nog steeds veel te weinig, hoewel zij physiek (fijner beenderstel- sel en grote lenigheid) eigenlijk erg veel mee heeft. In Nederland zijn er slechts twee, die het ver gebracht hebben: Indra Kamadjojo op het gebied van Indonesische en Indiase danskunst, en Milly Gram berg van het Nederlands ballet. Wie zal aan de Amerikaanse dans- hemel eens nog heel hoog klimmen? 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 3