Wie American 3e Jaarg. No. 2 15 Sepf. 1964 Handel als Een van de voo indelen van het emi greren van zoveel Indo*s naar Ame rika is dat een belangrijk percen tage (soms tegen wil en dank) sa lesman is geworden. We kennen er persoonlijk enkele die het zelfs geworden zijn terwijl ze het En gels eigenlijk nog niet eens goed machtig zijn en toch hun broodje verdienenI In de Bijbel staat dat "money is the root of all evil" en handelen is leren omgaan met geld in de maatschappij (dus niet loon thuis opeten). We zouden dus kunnen den keen: wie handelsman wordt, gast verkeerde pad op, maar dat is al te voorbarig gedacht, want ook on der niet—handelaars stikt het van de slechte mensen. Slecht worden door geld zit "in het beestje zelf" en mensen met een goede inborst kunnen met hun hard verdiende geld veel goeds doen. Denk maar aan de Rockefeller en Ford Foundations. Het handelen is een beschavings- kenmerk en wie de geschiedenis be- Drijfkracht studeert, ervaart dat volken tot onafhankelijkheid en groot aanzien komen, als zij de Handel leren te ontwikkelen. Chinezen en Joden heb ben zich alle eeuwen door kunnen handhaven, ook onder de verschrik kelijkste tegenslagen. Nederland was eerst een kleurloos volkje, "eigendom" van telkens weer andere volken en vorsten. Maar toen de handel begon op te komen, groeide ook het verlangen om onafhankelijk te zijn en eigen macht te ontwikkelen. Dus: de 80- jarige oorlog en souvereiniteit. In Indonesië ontwaakten de eerste gevechten op politiek-sociaal ter rein voor eigen rechten bij de Chi nese kongsies en clans. De eerste zelfstandige Indonesische beweging naar een eigen positie in de maat schappij was de Sarekat Dagang Is lam, de Unie van Indonesische han delaren, in 1912. Pas in 1913 kwam de Sarekat Islam die zich op poli tiek terrein bewoog en de voorloper werd van de onafhankelijkheidsbe—

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 1