Töch merkten wij wel bij ver
scheidene Amerikanen die wij later
spraken dat met dit alles het beeld
van de Indo niet duidelijk was bij
ze. En dat komt omdat Wanrooy niet
over genoeg feiten beschikte om de
Indo cultuur-historisch te onder
zoeken. En dat is zijn schuld niet.
Want de Nederlandse geschiedenis
heeft massa*s Indische historische
feiten uitgewist, verzwegen of bij
de Nederlandse geschiedenis "geas
simileerd". We moeten bij Indone
sische, Portugese, Spaanse, andere
imperiale mogendheden als Engeland
en Frankrijk, en de Zuid Amerikaan
se staten te rade gaan, als we meer
over onze identiteit te weten wil
len komen.
Een van de belangrijkste aspecten
van "Indo-vorming": de wijze van
wonen en leven, heeft dus aan de
causerie ontbroken. Het niet leven
in potdichte Hollandse huisjes maar
in wijde open huizen met wijde er
ven, in nauw contaet met de autoch-
thone bevolking in de bijgebouwen,
het nuttigen van niet-Hollandse
voeding, het gebruiken van niet-
Hollandse kleding, het voortdurend
leven met twee talen, twee vormen
^van cultuur, van adat en van recht,
Mit alles heeft in uiterst belang
rijke mate de Indo gevormd en zelfs
van duizenden "pur-sang Totoks" In
do's gemaakt.
Wanrooy is verder veel te gauw
over de Portugese tijd (een volle
eeuw tot de Hollanders kwamen) heen
gestapt, en het is juist de aris
tocratisch -Iberische cultuurinvloed
die onze natuur wezenliIk heeft
doen verschillen van de Nederlandse.
Daar staan dus burgerschap en taal
volslagen buiten. Verder hebben de
politiek-historische veranderingen
niet de vorming van de Indo geleid
maar ze zijn de natuurlijke vormim
van de Indo eigenlijk steeds gevol
en er altijd een stap van minstens
een generatie bij ten achter geble
ven.
Ook de biologische verschillen,
waarop elke ethnische studie zijn
onderzoekingen baseert, kwamen op
de causerie niet aan de orde. De
Indo is opvallend "fine-boned and
dark-skinned", maar je kan je hier
niet gemakkelijk van af maken door
b.v. te zeggen: "Oh there are fine
boned Dutchmen", want dat is biolo
gisch onwaar. Het "being fine-bonec
is primair en het being Dutch (or
American or Australian or German,
etc.) is secundair. Enz.enz.
X X X X X
We schrijven dit alles echter
niet om Wanrooy op zijn vingers
te tikken, maar om hem de weg te
wijzen waar hij nog meer vinden
kan om zijn serieuze studie mee
te verrijken. Ons respect voor
deze enige Indo die in het open
baar over zichzelf kan spreken op
exacte gronden, is heel groot.
Het ware te wensen dat meer In
do* s met minder sentiment en meer
kennis van hun eigen identiteit
konden getuigen.
BINNENKORT
komen ook hier uit: de Tong-Tbng
Kalender van Eppo Doeve en de
humor-bundel "Je lah je kripoet?
Let op ons volgende nummer.