Töch merkten wij wel bij ver scheidene Amerikanen die wij later spraken dat met dit alles het beeld van de Indo niet duidelijk was bij ze. En dat komt omdat Wanrooy niet over genoeg feiten beschikte om de Indo cultuur-historisch te onder zoeken. En dat is zijn schuld niet. Want de Nederlandse geschiedenis heeft massa*s Indische historische feiten uitgewist, verzwegen of bij de Nederlandse geschiedenis "geas simileerd". We moeten bij Indone sische, Portugese, Spaanse, andere imperiale mogendheden als Engeland en Frankrijk, en de Zuid Amerikaan se staten te rade gaan, als we meer over onze identiteit te weten wil len komen. Een van de belangrijkste aspecten van "Indo-vorming": de wijze van wonen en leven, heeft dus aan de causerie ontbroken. Het niet leven in potdichte Hollandse huisjes maar in wijde open huizen met wijde er ven, in nauw contaet met de autoch- thone bevolking in de bijgebouwen, het nuttigen van niet-Hollandse voeding, het gebruiken van niet- Hollandse kleding, het voortdurend leven met twee talen, twee vormen ^van cultuur, van adat en van recht, Mit alles heeft in uiterst belang rijke mate de Indo gevormd en zelfs van duizenden "pur-sang Totoks" In do's gemaakt. Wanrooy is verder veel te gauw over de Portugese tijd (een volle eeuw tot de Hollanders kwamen) heen gestapt, en het is juist de aris tocratisch -Iberische cultuurinvloed die onze natuur wezenliIk heeft doen verschillen van de Nederlandse. Daar staan dus burgerschap en taal volslagen buiten. Verder hebben de politiek-historische veranderingen niet de vorming van de Indo geleid maar ze zijn de natuurlijke vormim van de Indo eigenlijk steeds gevol en er altijd een stap van minstens een generatie bij ten achter geble ven. Ook de biologische verschillen, waarop elke ethnische studie zijn onderzoekingen baseert, kwamen op de causerie niet aan de orde. De Indo is opvallend "fine-boned and dark-skinned", maar je kan je hier niet gemakkelijk van af maken door b.v. te zeggen: "Oh there are fine boned Dutchmen", want dat is biolo gisch onwaar. Het "being fine-bonec is primair en het being Dutch (or American or Australian or German, etc.) is secundair. Enz.enz. X X X X X We schrijven dit alles echter niet om Wanrooy op zijn vingers te tikken, maar om hem de weg te wijzen waar hij nog meer vinden kan om zijn serieuze studie mee te verrijken. Ons respect voor deze enige Indo die in het open baar over zichzelf kan spreken op exacte gronden, is heel groot. Het ware te wensen dat meer In do* s met minder sentiment en meer kennis van hun eigen identiteit konden getuigen. BINNENKORT komen ook hier uit: de Tong-Tbng Kalender van Eppo Doeve en de humor-bundel "Je lah je kripoet? Let op ons volgende nummer.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 5