Kron tjong Evenals de naam en het begrip In do heeft het begrip "krontjong" helaas een volkomen onverdiende en onjuiste vernederende bijklank ge kregen, die nergens op gebaseerd is. Men noemt het zo graag "kampong- muziek" en om aan te tonen dat men zelf zo Europees hoog-cultureel is schermt men met namen als Beetho ven en Bach, waar men verder geen cent muzikaal begrip van heeft.Zij die werkelijk begrip hebben van muziek praten niet zo. B.v. Prof. Mantle Hood van UCLA, die aan Soe- silo en andere studenten in de mu sicologie gaarne gelegenheid geven om hun kennis van krontjong be ter bekend te maken. Voor vele de cennia was Dr. Kunst de grote en ook in het buitenland bekende ken ner van krontjong. De wereldbe roemde musicus Jose" Iturbi had bij zijn rondreis door Indonesië maar belangstelling voor eén musicus: Fred Belloni. Enz.enz. Dat b.v. in Amsterdam ook in achterbuurten Beethoven en Liszt worden gefloten en gespeeld zegt nog niet dat Beethoven achterbuurt- muziek is! Alleen mensen die aan de rand van de kampong of achter buurt thuishoren,en niets weten van een beschaafder cultuur, ver wijzen alles naar de kampong! In het begin van deze eeuw werd in Indonesië de krontjong op ge lijk niveau beoefend en gewaar deerd als Europese concertmuziek. Weinigen weten dat o.a. Generaal Bajetto in zijn jonge jaren tot de best bekende beoefenaren van krontjong-muziek behoorde. Even gevierd als de werkelijke kam pioenen als Goh Dumas, Gèng Coen- raad, Belle, van Vianen, etc. In die tijd groeide ook een an der jongmens op tussen de djago's van Kemajoran als Quartero en Kem- pees, namelijk de later generaal geworden Engles. Wie werkelijk iemand is van ge halte, kijkt niet te gauw neer on. vele waarden, maar onderzoekt zevJ In die tijd was kenner "Number One" van krontjong de Indo Otto Knaap, die later muziekrecensent werd in Parijs, waar je heus toch wat voor in je mars moet hebben! De stichter van de Stamboel, de Indo August Mahieu, heeft vaak krontjong-muziek gebracht voor zijn uitvoeringen, waaraan door Europese musici werd deelgenomen, die logeerden in Hotel des Indes. Dus ook alweer mensen met werke lijk muzikaal begrip, en niet dom oren. Mahieu was de man, die voor het eerst de partituren schreef voor Stamboel I en Stamboel II naast de algemene Moeriskoe. Hij was een cultureel enorm ontwikkeld man, die alle toneelschrijvers Europa kende en nieuwe versies schreef voor de Stamboel van Sha kespeare, Racine, Molière en tal van Nederlandse toneelschrijvers. In het begin van deze eeuw be reikte de krontjong in Indië een hoogtepunt als het nog nooit ge kend had - en vermoedelijk ook niet meer krijgen zal.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 4