Kron
tjong
Evenals de naam en het begrip In
do heeft het begrip "krontjong"
helaas een volkomen onverdiende en
onjuiste vernederende bijklank ge
kregen, die nergens op gebaseerd
is.
Men noemt het zo graag "kampong-
muziek" en om aan te tonen dat men
zelf zo Europees hoog-cultureel is
schermt men met namen als Beetho
ven en Bach, waar men verder geen
cent muzikaal begrip van heeft.Zij
die werkelijk begrip hebben van
muziek praten niet zo. B.v. Prof.
Mantle Hood van UCLA, die aan Soe-
silo en andere studenten in de mu
sicologie gaarne gelegenheid geven
om hun kennis van krontjong be
ter bekend te maken. Voor vele de
cennia was Dr. Kunst de grote en
ook in het buitenland bekende ken
ner van krontjong. De wereldbe
roemde musicus Jose" Iturbi had bij
zijn rondreis door Indonesië maar
belangstelling voor eén musicus:
Fred Belloni. Enz.enz.
Dat b.v. in Amsterdam ook in
achterbuurten Beethoven en Liszt
worden gefloten en gespeeld zegt
nog niet dat Beethoven achterbuurt-
muziek is! Alleen mensen die aan
de rand van de kampong of achter
buurt thuishoren,en niets weten
van een beschaafder cultuur, ver
wijzen alles naar de kampong!
In het begin van deze eeuw werd
in Indonesië de krontjong op ge
lijk niveau beoefend en gewaar
deerd als Europese concertmuziek.
Weinigen weten dat o.a. Generaal
Bajetto in zijn jonge jaren tot
de best bekende beoefenaren van
krontjong-muziek behoorde. Even
gevierd als de werkelijke kam
pioenen als Goh Dumas, Gèng Coen-
raad, Belle, van Vianen, etc.
In die tijd groeide ook een an
der jongmens op tussen de djago's
van Kemajoran als Quartero en Kem-
pees, namelijk de later generaal
geworden Engles.
Wie werkelijk iemand is van ge
halte, kijkt niet te gauw neer on.
vele waarden, maar onderzoekt zevJ
In die tijd was kenner "Number
One" van krontjong de Indo Otto
Knaap, die later muziekrecensent
werd in Parijs, waar je heus toch
wat voor in je mars moet hebben!
De stichter van de Stamboel, de
Indo August Mahieu, heeft vaak
krontjong-muziek gebracht voor
zijn uitvoeringen, waaraan door
Europese musici werd deelgenomen,
die logeerden in Hotel des Indes.
Dus ook alweer mensen met werke
lijk muzikaal begrip, en niet dom
oren. Mahieu was de man, die voor
het eerst de partituren schreef
voor Stamboel I en Stamboel II
naast de algemene Moeriskoe. Hij
was een cultureel enorm ontwikkeld
man, die alle toneelschrijvers
Europa kende en nieuwe versies
schreef voor de Stamboel van Sha
kespeare, Racine, Molière en tal
van Nederlandse toneelschrijvers.
In het begin van deze eeuw be
reikte de krontjong in Indië een
hoogtepunt als het nog nooit ge
kend had - en vermoedelijk ook
niet meer krijgen zal.