Selectie uit de tvereld theonomie Prof. mr. dr. W. J. A. Kernkamp "f Minister van Overzeese Rijksdelen Na een langdurig ziekbed is op 18 Juli 1956 in zijn woning te Utrecht overleden de Minister van Overzeese Rijksdelen Prof. mr. dr. W. J. A. Kernkamp. Hij was 57 jaar oud. Groot kenner van het Nabije en Midden Oosten door zijn studiereizen naar Egypte, Saoedi-Arabië, Palestina en Syrië, welke hij na zijn met lof afgelegd doctoraal examen in Arabisch en Indisch recht in 1933 ondernam, vond dit leven zijn bekro ning in zijn vruchtbare arbeid van Minister van Overzeese Rijks delen in de bevestiging van het „Statuut van Suriname en de Ned. Antillen". Met prof. Kernkamp is niet alleen een groot man van de wetenschap heen gegaan, doch ook een man die om zijn per soonlijke kwaliteiten werd geacht en gewaardeerd. uchtvaartbeóprekincfe 3^oopvaardij en tranóito - handel HET vlot niet erg met de lucht- vaartbesprekingen tussen de Ameri kaanse en Nederlandse kringen over het onderhouden door de K.L.M. van de locale luchtlijnen naar Los Angelos en Houston. De inhoud van de jongste Ameri kaanse luchtnota was voor Neder land ontmoedigend. Ofschoon de toon welwillend genoeg was, gaf de vage inhoud weinig houvast voor een doeltreffende regeling van de Nederlandse luchtlijn naar Los An gelos en Houston, welke de K.L.M. regelmatig zou onderhouden. Zoals de nota thans luidt, biedt ze geen basis voor nieuwe onder handelingen. De bestaande lucht vaartbetrekkingen tussen beide lan den (bedoeld wordt hier de bestaan de luchtlijnen Amsterdam-New York en Curasao-Miami die door de K.L.M. regelmatig wordt gevlogen) bleven gehandhaafd, doch van nieu we contracten naar Los Angelos en Houston is voorlopig geen sprake. Nu behoeft dit feit niet te verwon deren. Reeds geruime tijd doen zich in de scheepvaart-branche dezelfde problemen voor. De Verenigde Sta ten hebben met lede ogen gezien dat Amerikaanse goederen en produkten (agrarische zowel als industriële) steeds met Nederlandse koopvaardij schepen worden verscheept. De Ame rikaanse handelsvloot mocht lijdelijk toezien dat deze gang van zaken, die bijna ,,een traditie" genoemd kan worden, ondanks protesten en on vriendelijke tegenwerpingen, op de zelfde voet voortgezet wordt. De voorkeur voor het Nederlandse zeevervoer door de importerende landen bepaalt en bevordert niet wei nig de voor de Nederlandse scheep vaart zo gunstige situatie. Immers verzorgde de Nederlandse handels vloot niet enkel het zeevervoer Ame rika—Nederlandse haven, doch is ook de doorvoer naar andere, bin nenlandse havens hierin begre pen. Door een efficiënte regeling wordt zonder noemenswaardige ver traging de lading overgescheept op Hollandse vaartuigen die de rivier- dienst verzorgen. De transito-handel van Nederland is een der rijkste bronnen voor de binnenscheepvaart. Het aandoen van onze handelsvloot van havens in Denemarken, Zweden. West-Duitsland (Hamburg) Frank rijk en België, de eventuele versche ping naar Azië (Indonesië) is voor commerciële handelskringen de door slaggevende factor, waarom voor het zeevervoer uit Amerikaanse havens van Amerikaanse produkten de voor keur wordt gegeven aan de efficiente. door jarenlange ervaring, perfect func- tionnerende dienst van onze koop vaardijvloot. Wanneet men dit in Nederland méér beselte, en deze waardering ook tot de directie van de stoom vaartmaatschappijen doordrong zou het verloop van officieren en manschappen bij de koopvaardij niet langer zo'n onrustbarend ka rakter aannemen. Laat men toch niet vergeten dat dividenden ,,kwe- Padiham (Lancashire) een dringend is van top-functionarissen, doch van de geinvesteerde arbeids kracht, goodwill en service van de werkkrachten vanaf matroos tot kapitein. Enyelands economische positie. Edens waarschuwing. Reuter meldt uit Manchester dat premier Eden in een politieke rede te Padiham (Lancishire) een dringend beroep op het Engelse volk heeft gedaan om een halt toe te roepen aan de prijsstijgingen, en de produktie niet alleen op te voeren, doch de kwaliteit en prijzen hiervan in over eenstemming te brengen met die van de wereldmarkt. ,,De wereldhandel breidt zich uit", aldus Eden, ,,en als wij deze dingen niet doen, doen onze concurrenten het wel". Dat de concurrenten reeds gerui me tijd bezig zijn de wereldmarkt te veroveren, zegt Eden er niet bij. Zoals bekend is Japan opnieuw begonnen de wereldmarkt te verove ren. In de scheepsbouw staat het reeds naast Engeland aan de top. (Nederland neemt hier de 5de plaats in.) Doch het is niet enkel deze factor die doorslaggevend is voor de En gelse economische positie, er is een ander acuut gevaar, dat millioenen zal kosten aan de Engelse schatkist: ren. in de scheepsbouw staat het De tweede industriële revolutie. De tweede industriële revolutie. Hiermede wordt bedoeld de automa tisering in de industriële bedrijven. Wat de Verenigde Staten reeds met succes hebben toegepast in hun wa pen-industrie, de toespitsing op snel heid en efficiëncy bij de aflevering- ann-dc-lopende-band van oorlogsma teriaal. van vliegtuigen, motoren en automobielen, wordt thans in Enge land toegepast in zijn auto-industrie. Bij de B.M.C. (British Motor Cor poration) waar 49.000 arbeiders werkzaam zijn in de Austin en Mor ris fabrieken, werden op 14 juli aan 6000 arbeiders ontslag aangezegd. De vakbondleiders hebben na een 2 uur lange discussie met de Direc tie over dit ontslag, als slot van de onvruchtbare onderhandeling beslo ten om op 23 juli in staking te gaan. Als protest tegen het feit dat dit ontslag zonder overleg en compen satie aan 6000 arbeiders werd ver leend. Dat men niet onredelijk is blijkt uit het beroep dat de Vakbondleiders op de Minister van Arbeid hebben gedaan om besprekingen te voeren tussen arbeidersbond en fabrieksdi- rectie ten einde de staking te voor komen. Zoals men in de laatste telegram men heeft kunnen lezen, is de sta king helaas doorgezet, aangezien de Directie van geen toegeven wil we ten. Wel is waar zijn slechts een goede 23.000 man in staking gegaan, doch op het moment dat wij dit schrijven (26 juli) hebben 12.000 man het werk neergelegd in een belang rijk onderdeel in de Britse auto-in dustrie, de carosserie-fabriek Briggs, een onderdeel van Ford te Dagen ham, vlak bij Londen. Dit is met overleg geschied, want door het missen van dit vitaal on derdeel in de produktie werd het be drijf grotendeels lam gelegd. Dit is blijkbaar toch wèl een doorslaand argument gebleken om de Directie te dwingen het ontslag van 2400 van haar personeelsleden in te trekken. Voor de Austinfabrieken staan de arbeiders vier rijen dik en vormen alzo een muur om de werkwilligen van werkbank en produktielijn af te houden. Het ontbreken van arbeiders op de vitale punten van het bedrijf, be- bemoeilijkt niet alleen het bedrijf, doch is ook voelbaar in de produktie- ornzet en in de geldpositie. De transportbedrijven die hierbij ook al zijn ingeschakeld en weigeren de van (of voor) de B.M.C. fabrieken be stemde goederen te vervoeren, be moeilijken de goede gang van zaken op niet geringe wijze, evenals de ha venarbeiders die nu ook reeds van de partij zijn. Al deze factoren beinvloeden op niet geringe wijze Engelands toch reeds precaire financieel-economische positie. Want stakingen kosten niet alleen de groot-ondernemers kapita len. doch de positie van de rijkskas wordt hierdoor ongunstig indirect beinvloed. F.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1956 | | pagina 6