cPolitieke Scrabbelt ONTWAPENING: ^'[aóóeró ópet doorzien en nu ió cT[aóóer booó Nassers gezichtsverlies Russische en Westerse versie. In december '55 een goed half jaar terug heeft de politieke com missie van de Verenigde Naties met 53 tegen 5 stemmen (van de 5 lan den van het Sovjetblok) een westelijke resolutie aangenomen waarin bij de betrokken landen werd aangedrongen tot de verwerkelijking van „alle ontwapeningsmaatregelen die voldoende waarborgen bieden en uit voerbaar zijn". Men zal zich herinneren dat door de Amerikaanse afgevaardigde Cabot Lodge, het voorstel werd ingediend om hierbij de door president Eisen hower aangegeven richtlijn voorrang te geven. President Eisenhower was voor wederzijdse luchtverkenning en het Russische plan was voor het instellen van controle-posten op strategische punten. wapen en de nieuwe, snelle wapens ais raketten en dergelijke de grond strijdkrachten niet langer van door slaggevende betekenis zijn voor ef fectieve verdediging. (Een andere Amerikaanse uit spraak die van de luchtmacht ontkent het nut van grote vliegdek schepen om als „varende basis in de atoom-oorlog te dienen. Terwijl een tweede Amerikaanse uitspraak luidt dat de door de landmacht ont wikkelde lucht-afweer-raket niet deugt). Zoals men ziet zitten luchtmacht, marine en landmacht in Amerika el kaar nogal dwars, doch het schijnt dat Het Witte Huis althans waarde hecht aan het plan-Radford en voor stander is voor een kleiner Nato- leger. WE ZIJN zijn nu een half jaar ver der, doch van de ontwapeningsmaat regelen merkt de wereld nog niet veel. Opnieuw is de ontwapenings commissie van de Verenigde Naties in New York bijeen gekomen. Doch de met zoveel ophef aangekondigde rede van de Russische onderminister Gromyko is niet alleen een bittere teleurstelling geworden, doch was zelfs bizonder onaangenaam door de agressieve toon. Zo kwalificeerde Gromyko pres. Eisenhowers voor stel tot wederzijdse luchtverkenning als „zuiver propaganda" en „een voorbereiding voor een aanval op de Sovjet Unie". Deze brute manier van zich uit drukken is een typerende karakter trek van Chroestsjev en Gromyko, waarvan zij het monopolierecht bezit ten. Zonder enige reserve veroorlo ven beiden zich een vrijheid van toon, welke van een kwetsende open hartigheid is. Een kenmerkend ver schil met de door het Westen in acht genomen correcte diplomatieke wijze van onderhandelen. Het incasseringsvermogen van de Amerikaanse afgevaardigde Cabot Lodje zocht zich dan ook een uit weg door Gromyko's rede „een ge mene aanval om mijn land volgens de slechtste tradities van het Stalinis me" te noemen. Resultaten zijn er niet bereikt. Want de Sovjet hield vast aan de in maart ingediende voorstellen in zake een absoluut verbod van atoomwapens en vernietiging van alle aanwezige voorraden. Hiermede kon het westen niet accoord gaan. Over het feit dat controle op reeds gefabriceerde waterstofbommen tech nisch niet mogelijk is, hierover praatte Gromyko niet. Vermindering Navo strijdkrachten. AL ZAL er dan niet tot ontwape ning worden overgegaan. Amerika overweegt ernstig tot vermindering van de Navo-strijdkrachten. Volgens United Press neemt het Witte Huis het plan van admiraal Radford ernstig in overweging om de Amerikaanse strijdkrachten met 800.000 man te verminderen (van 2.8 miljoen tot 2 miljoen man.) Doch niet enkel de Am. strijd krachten, ook staat men thans een beperking voor van de Britse, Fran se en zelfs van de (nog niet-be- staande) West-Duitse NATO-troe- pen. Men baseert deze beperking van de grondstrijdkrachten in West- Europa op de overweging dat door de perfectionnering van het atoom- 1N DE tweede wereldoorlog is trouwens reeds gebleken dat de lan dingsdivisies vooral in het Oos ten waar een eilanden-oorlog werd gevoerd dan eerst werden inge zet, wanneer lucht- en zeemacht na onafgebroken bombardementen de te genstand hadden gebroken. De grondstrijdkrachten fungeerden zuiver als het apparaat dat het ver overde (of herwonnen) gebied had te consolideren, doch het was de ge vechtskracht van de lucht- en zee macht die door onafgebroken bom barderen de landing hadden voorbe reid. Hiermede verkleinen wij geens zins de gevechtskracht van de land macht, doch in het atoom-tijdperk brengt een wijziging van de strijd middelen nu eenmaal mee dat ook de strijdmethode (de oorlogvoering) een wijziging ondergaat, waardoor vanzelf een verlegging van de ge vechtskracht plaats heeft NAAST deze militaire overwe gingen, is er echter ook een finan ciële zijde aan de zaak, want de Ame rikaanse defensie-politiek kost nu zo om en bij de 40 miljard dollar per jaar. Wat het Engeland, Frankrijk en Duitsland kost om de defensie-uit gaven te kunnen bekostigen, is al een even grote inspanning als voor Ne derland voor de defensie-begroting van minister Staf. De Sovjet-Unie heeft van dit laat ste feit dan ook heel handig gebruik gemaakt, door slim op te merken dat Oost-Duitsland aan marken minder betaalt voor zijn Sovjet-troepen dan West-Duitsland. Engeland wil jaarlijks 1/3 (5 mil jard gulden) minder aan defensie uit geven. Ten eerste om de ernstige economische toestand te verlichten, waarbij de overweging geldt de eco nomische koude oorlog van de Sov jet beter het hoofd de kunnen bie den. Ten derde omdat de kernwa pens een nieuwe strategie mogelijk maken. Er is echter een andere opinie welke door Gruenther en West Duitsland wordt gedeeld, dat een drastische vermindering der conven tionele strijdkrachten gevaren met zich brengt, welke niet te licht mo gen geteld. „Men kan internationale ontspanning niet teniet doen door de gevolgen hiervan te bestrijden (door de bewapening te verminde ren) doch alléén door het w egne- m e n van de oorzaken, zoals de verdeling van Duitsland" is Aden auers opinie die Boelganins ontwa pening „op goed vertrouwen" rustig als onaanvaardbaar van de hand heeft gewezen. Dat dit probleem nog bij lange na niet is opgelost, begrijpt een ieder cue op de hoogte is van de machts positie van de Sovjet Unie die tot in het hart van Europa zijn greep heeft. Een factor die beslissend is bij ieder te nemen besluit. F. Nasser is geen „good looser", want bij is geweldig boos. Met verve heeft hij de tactiek gevolgd van het uit spelen van de ene grote mogendheid tegen de andere. Het was voor het gehele Oosten geen geheim dat Ame rika en Rusland mekaar de eer niet gunden de onder-ontwikkelde gebie den te mogen financieren. Ook de motieven achter deze economische hulp-aanbiedingen was het achterge bleven gebied niet vreemd. Het lag dan ook volkomen in de lijn der logica dat Nasser probeerde van twee wallen te eten. Wie zal hem dat kwalijk nemen? Het werd hem immers zo gul aangeboden. Voor Nasser was het slechts de kwestie wat het voordeligst was. Dollars of roebels. Geld is geld en de We reldbank financiert de rest. De Ver enigde Staten hadden immers 55 mil joen dollar aangeboden, Engeland 15 miljoen dollar voor de bcgin-werk- zaamheden, waarna de Wereldbank zou inspringen met een lening van 200 miljoen. Geen vuiltje aan de lucht, die 1.2 miljard dollar lagen om zo te zeggen reeds in de Nijldelta! Maar zó eenvoudig bleek het ach teraf niet te zijn. Want juist op het voor Nasser fatale moment, dat hij „keus maakte" en zijn voorkeur voor de Amerikaanse en Engelse dollars kenbaar maakte, hebben de Verenig de Staten aan Egypte medegedeeld dat zij per slot van rekening onder de huidige omstandigheden niet in staat zijn deel te nemen aan de fi nanciering van het Assoean-project. En net of ze het afgesproken hadden, vertelde Engeland dat het zijn aan bod tot hulpverlening moet bezien in het licht der jongste gebeurtenissen. Wat deze zijn, werd in een scher pe definitie door Selwyn Lloyd, in het Lagerhuis in twee zinnen vast gelegd: Dat Egypte's aanhoudende hoge militaire uitgaven de Egyptische economie te zwaar hadden belast - zodat er twijfel is ontstaan aan de uitvoerbaarheid van het Assoean- project. Wat een streep door de rekening van Egypte's President! Want zoals men weet is bij enkele candidaatstel- ling Egypte's premier tevens presi dent. Alsof dit terugtrekken niet pijn lijk gneoeg was voor het prestige van Nasser achtten de Verenigde Staten met de zakelijkheid de Amerikanen eigen, het nodig hun afwijzing nog als volgt te motiveren. Ten eerste, zo zeiden zij, hebben Egypte en Soe dan nog geen overeenstemming be reikt over de verdeling van het Nijl- water. Daarenboven is het aan twij fel onderhevig dat Egypte zijn deel in de kosten van het project zal kun nen opbrengen. Als klap op de vuurpijl komt thans Sjepilov die dit spelletje rustig heeft gevolgd, op het kritieke mo ment met de mededeling „dat Rus land de financiering van de Assoean- dam niet als een dringend probleem beschouwt". Als zalf op de wond voegde Sjepilov hieraan toe dat er op het ogenblik voor de Egyptische economie dringender problemen be staan, zoals de ontwikkeling van zijn industrie. En hiertoe is de Sovjet Unie wél genegen zijn economische medewerking te verlenen. Goed beschouwd is de Russische inkleding van de weigering tactischer en laat ze bovendien de deur open voor eventuele investeringen te juis ter tijd. Dat Nasser deze mogelijk heid heeft aangegrepen blijkt wel uit het onderhoud dat meer dan twee uur duurde met de Russische ambas sadeur in Egypte Kisselef. Er gaan geruchten rond dat Ruslands afwijzing tot financiering van de Asoean-dam niet zo definitief zou zijn geweest, zo dat het niet verwonderlijk zou zijn, wanneer als volgende fase het be richt afkomt dat de Sovjet het Nijl- project financiert. Tegen welke prijs? Dat het gezichtsverlies in het Oos ten altijd heel diep wordt gevoeld, wordt door het Westen nog altijd niet begrepen. Het is of men precies als de Verenigde Staten het principe huldigt dat het niet nodig is rekening te houden met zuiver volkenkundige beginselen van een land waarmede men onderhandelt. De felle uitval van Nasser op de bewering van Washington dat de economische toestand van Egypte de uitvoering van een dergelijk kostbaar project onmogelijk maakte, noemde Nasser volgens United Press: „Schaamteloos, een leugen, mislei dend en teleurstellend". Nasser bezwoer zijn gehoor dat Egypte in ieder geval het Assoean- project ten uitvoer zou brengen en dat het Westen dan maar „moest stikken in zijn haat". Hoe diep dit échec Egypte's Pre sident had gewond, bleek uit de vol gende stap die hij ondernam. Toen ook Selwyn Lloyd nog een schepje

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1956 | | pagina 7