zDe deur naar de maatschappij ff SSP^*''^ 'j jfr:# HEiJm P Het Nederlandse bedrijf stenen biedt werkfjeleyenheid aan duizenden Kal,. ,U |y .1- (II) ,,<~Ylimrodó óhowroom" U 1 ONDERWIJS. HOEKSTEEN VAN HET BEDRIJF Verleden jaar hebben wij de E. 55 te Rotterdam bezocht. Voor ons betekende deze expositie meer dan het exposeren van Neder lands indrukwekkende industrie. Im mers ging de belangstelling niet en kel naar het commercieel-technische aspect hiervan, doch kwam men diep onder de indruk van hetgeen hier, dank zij de denkkracht en de handen arbeid van intellectuele werkers, van uitvinders en economische experts, èn van ,,de man in overall" verricht is geworden. De moderne industrie is de som van de verkregen uitkomsten van de met het researchwork belaste technici, chemici en economen. Om het ge woon te zeggen: voor men een zeep fabriek als die van 'Sunil, van Omo of Caste 11a kan opzetten, hebben eerst de wetenschappelijke werkers hun berekeningen en hun werkpro gram de oprichters voorgelegd, die op hun beurt de commerciële per spectieven scherp onder de ogen zien. Eerst dan kan de „planning" worden begonnen. Het kapitaal speelt hierbij dan nauwelijks meer een rol. Want als alle facetten onder de ogen zijn gezien, de risico-factoren tot de kleinst mogelijke proporties terugge bracht financiert de Bank of een groot concern het project. Het voorbereidende werk van de „braintrust" is dan afgelopen maar niet voor goed. Want draait eenmaal het bedrijf op volle toeren dai^ eisen de tekortkomingen, wel ke slechts in de praktische uitvoe ring te voorschijn treden de volle aandacht op. In alle afdelingen, de chemische, technische, administratie ve kortom in alle afdelingen: van het onafgewerkte produkt tot het keurig voor de detailhandel of voor de export verzorgde pakket zoe ken mannen van de wetenschap èn de man in zijn ketelpak ingespannen naar een nog efficiënter, nog betere functionering van het gehele produk- tie-apparaat. Overal mannen in overall, hoofdar beiders en handenarbeiders, geschool de en ongeschoolde krachten allen bezield met hetzelfde doel: verbete ring en opvoering van het produkt. Of men de D.A.F. afdeling betreedt, waar tractoren en laadbakken, aan hangwagens en machines aan de lo pende band worden geleverd of de Tomado-sfand bekijkt, waar het kleinbedrijf de meest ingenieuze vin dingen op huishoudelijk gebied voor de vrouwen fabriceert overal wordt men getroffen door de hoog- opgevoerde arbeidsprestatie geformu leerd door het principe: verbetering van het produkt, zoeken naar nieu we uitvindingen om tot een volmaakt produkt te komen dat de verkoop sti muleert. Wie dit zo gadeslaat, wordt getrof fen door nog iets anders dan dit streven naar industriële volmaakt heid. Het is de enorme werkgelegen heid die de Nederlandse industrialisa tie aan duizenden geschoolde en nauwelijks geschoolde arbeiders biedt. Aan een keurcorps van wetenschaps mannen en middelbaar geschoolde werkkrachten, èn aan de gewone werkman. Dit imponeert. In de laboratoria, in de technische werkplaatsen, overal intensieve ar beid, overal werkgelegenheid. Toch is het noodzakelijk dat hier steeds nieuwe aanvoer van jongere krachten wordt ingebracht met origi nele, frisse ideeën voor nieuwe pro jecten, want de zware concurrentie met het buitenland brengt mee dat niet alleen het prijsniveau van onze export, maar ook de kwaliteit van het produkt, een gezonde economische wedloop met het buitenland glanrijk moet kunnen doorstaan. En hiervoor is, in de eerste plaats onderwijs nodig, dat aan het moderne bedrijfsleven is aangepast. Want het onderwijs is de hoeksteen van het bedrijf. ARBEIDSMOGELIJKHEDEN De jonge mensen die hun middelbare opleidmgen hebben voltooid, kunnen hier allemaal terecht, als ze begrijpen dat met hun intrede in deze nieuwe werkgemeenschap, de deur naar de studie niet moet worden dichtge gooid. Want schoolkennis alleen is niet voldoende. De school immers kan slechts de basis leggen. Zij heeft noch de tijd, noch de gelegenheid en de middelen om tot volwaardige func tionarissen op te leiden. Dit werd ten rechte door het onderwijs als door het bedrijfsleven ingezien. In ons vorig artikel hebben wij aan getoond wat door de vier centrale werkgeversorganisaties met medewer king van de Raad van Leraren tot stand werd gebracht. De oprichting nl. van het Contactcentrum Bedrijfs leven-Onderwijs (C.B.O.) waarvan Drs. J. D. Visser directeur is. In be doeld artikel hebben wij voornamelijk belicht van de jongelui met eindexa men H.B.S. of gymnasium. Doch het arbeidsveld dat wij thans belichten, is dat van de op de praktische uit voering ingestelde arbeiders. De jonge mannen van het Middelbaar-, Uitge breid- en Lager Technisch Onder wijs. Dank zij de medewerking van de heer Visser van het C.B.O.kunnen wij aan de hand van de ons verstrekte gegevens de lezers in Ned. Nieuw Guinea en de gerepatrieerden in Ne derland de toekomst- en werkgele genheden die deze drie verschillende onderwijs-instellingen aan de abitu riënten bieden, nader toelichten. Middelbaar Technisch Onderwijs. De omvang en betekenis van het M.T.O. in Nederland is groter dan in enig ander land. Het aantal abituriënten van de M.T. School is per jaar 3 tot 4 voudiger van het aantal ingenieurs dat de Technische Hogeschool in Delft aflevert. (In Duitsland en Zwitserland is de ver houding 1:1). Het onderwijs aan de buitenlandse hogescholen verschilt van dat in Delft aanmerkelijk. De snelle groei van onze industrie vraagt om een aanvulling van een groot aantal technici. Deze zope- zogenaamde „praktijk-ingenieurs" zo als de middelbaar-technici wel eens genoemd worden, vormen de hoekste nen van het bedrijfsleven, waar zij de schakel vormen tussen het exact den ken van de top functionarissen en de praktische uitvoering van de techni sche arbeiders. Zij zijn een schakel in het arbeidsproces met de onmis bare functie van stootblok èn vraag baak te zijn. Het Uitgebreid Technisch Onderwijs kan in de imponerende ontwikkeling van ons huidig bedrijfsleven met zijn doorgevoerde mechanisatie evenmin gemist worden. De eisen die aan de M.T.O.-leerlingen worden gesteld, liggen belangrijk hoger dan die aan de Lagere Technische School. Daar om heeft men als tussenvorm het Uit gebreid Technisch Onderwijs inge steld. zoals in Hollandia en overige plaatsen in Ned. Nieuw Gui nea het geval is enige jaren MULO, ULO of 3 jarige H.B.S. heb ben gevolgd en niet in staat zijn het Middelbaar Technisch Onderwijs te volgen, omdat dit schoolprogram voor hen te hoog ligt, en het Lager Tech nisch Onderwijs voor hen weer veel te gemakkelijk is kunnen hier te recht. Voor hen is deze tussenvorm de aangewezen mogelijkheid om na beëindiging van de schoolcursussen, werkzaam te zijn als: tekenaars, teke naars-constructeurs, assistenten cal culators, werkbazen en werkmeesters, bedrijfs-assistenten, assistent opzich ters etc. etc. (Laat men ons echter goed lezen: men wordt dit niet zon der in het bedrijf praktijk te hebben opgedaan!) Ook kunnen zij wanneer zij enige jaren hebben meegelopen in het be drijf. patroons worden van kleine be drijven, technische inkopers, techni sche verkopers, of technische admini stratieve functies vervullen. Maat vóór alles wordt uitgegaan van het princ'pe dat het onderwijs de grondslag moet leggen voor de theo- retisch-technische en de praktische kennis, welke voor die functie nodig is. Zo wordt er dank zij het team work tussen leiding en werknemers niet alleen een hoger, en middel baar kader gevormd doch ook een prima functionerend lager kader. En voor dit lager kader is nodig: A. H. Führi-Mierop. Vervolg Oorlogsbegroting mens, die in de tropen de dui velse machinaties heett gezien van een ondergrondse politieke beïnvloeding door keurig bui gende Japanse tokohouders in even keurige Japanse winkels, doch die in hun vrije uren blij ken officieren te zijn van de Ja panse strijdkrachten die in het Oosten hun voorbereidende mentale infiltraties als taak hebben opgekregen. Hoe deskundig en feilloos zij te werk gingen, heeft ons de ge schiedenis van 1942 geleerd. Laat dit voor Ned. Nieuw Gui nea een waarschuwing zijn en voor alle zelfverzekerde gezag hebbers. Het getuigt niet van psychologisch inzicht de kracht van mentale infiltraties te on derschatten. Hiertegen zou 'n contra-propaganda van Ned. zijde zeker niet misplaatst zijn. F. biedt u <:r&adio-toeótetlen<^ die het wereldgebeuren bij u In de rimboe brengen ick-upó met de nieuwste songhits ^Coelhaóten^ onontbeerlijk voor het conserveren van de schaarse levensmiddelen iectrióclie apparaten en janó die het leven comfortabel maken m

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1956 | | pagina 2