WAT GEBEURT ER IN INDONESIË? ONDER-ONTWIKKELD GEBIED CULTUUR EN WELVAART UITGAVE VAN DE STICHTING „ONZE BRUG" - ONDER REDACTIE VAN MEVR. A. G. de GRAVE 1e JAARGANG. JANUARI 1957 No. 7 clDaarcm zijn ^oorci- en cYïlidden-Snn\atra, S)jambi en de C&iouw-eilanden, en 2uid 0cM 0e/et>e<», de <^uid-Cïïlolukken autonome provincieó geworden^! O AAT betekent de inwilliging van de eis van bovengenoemde on derdelen van het Indonesische eilan denrijk tot autonome gebieden? An ders gesteld: wat betekent het uiteen vallen van de Eenheidsstaat Indo nesië en de terugkeer tot de oorspron kelijk geconcipieerde federale vorm? Wat zijn de politieke achtergron den hiervan? Het antwoord kan kort zijn: Onmacht van de regering te Djakarta enerzijds en diepe, lang reeds doorwroetende ontevredenheid van de landen buiten Java ander zijds. Djakarta trok immers alles naar zich toe. Aan de ontwikkeling (economisch zowel als agrarisch) werd zo goed als niets gedaan. De rijke bronnen van inkomsten van Sumatra (bevolkingsrubber en groot cultures) werd niet voor dit gebied gebruikt, doch dienden om aan de luxe neigingen gedurende de wereld reizen van het staatshoofd en zijn enorm gevolg te voldoen. Schittering naar buiten toe ten koste van de welvaart en ontplooiing van deze gebiedsdelen buiten Java. Het was logisch dat eens de bom moest barsten. De wijze waarop dit geschiedde, was meesterlijk van op zet. Zonder één druppel bloed te vergieten, zonder ook maar de rus tige gang van zaken in Sumatra te verstoren, legde men Djakarta zijn politieke eisen op -en nam men het bestuur in Sumatra in eigen hand. Een fait accompli, maar zo volmaakt, dat Nasser er uit jaloezie groen en geel van ziet. En dat heeft hem zon eenvoudig man als Simbolon dan toch maar gelapt! Of hem later de rekening voor deze drieste daad zal worden gepre senteerd, hebben wij af te wachten. Op het ogenblik is Sumatra voor een belangrijk deel autonoom, en Djambi en de Riouw-eilanden vol gen enthousiast dit zelfde voorbeeld, waarbij Celebes denkt dat het dit ook wel eens proberen kan. Wat Suma tra lukt kan allicht Celebes ook wel eens ten deel vallen. O "1 OOR de westerse wereld is wat zich hier als een onbloedige revo lutie aandient, een onbekende factor in de politieke geschiedenis. Heel duidelijk tekent de toestand zich trouwens niet af. Het dreigen van de Masjoemi dat het uit de regering zou treden, heeft het nu eindelijk volvoerd. De Perti, een kleinere Mo hammedaanse partij heeft dit voor beeld thans ook gevolgd en heeft de enige minister die het in dit kabinet van Ali Sastroamidjojo had, meteen teruggetrokken. Laat dit nu toeval lig de minister zijn die belast is met Irian-zakenü! Kan het onfortuinlijker voor In donesië?!! Juist nu de politieke commissie van de Assemblee der Verenigde Naties de behandeling van de kwestie Nederlands Nieuw Guinea definitief op begin februari heeft gesteld. Wanneer wij de Afro-Aziatische kringen kunnen ge loven is Indonesië geneigd zich met een milde resolutie tevreden te stellen. Wat een decente bescheidenheid zo plotseling! Zou die losmaking van de verschillende gebiedsdelen in Sumatra, Celebes, Riouw etc. etc, de regering in Djakarta tot voorzichtig manoeuvreren hebben gemaand? Per slot van rekening is dit nu juist niet een versteviging van hun onderhandelings-positie. Het kan uit politiek propagan- da-oogpunt beschouwd, waar In donesië zo graag mee werkt nauwelijks een winstpunt worden genoemd. Integendeel, nimmer hebben de kaarten er zo slecht gelegen voor Djakarta als thans. Het buitenland dat intensief de politieke ontwikke-- lingen in dit deel van Zuid-Oost- Azië volgt, zal Soekarno's program voor het instellen van een „Revo lutionaire Raad" maar bedenkelijk vinden. Deze raad, die uit 14 leden zal bestaan (te kiezen uit Land- Zee- en Luchtmacht, vertegenwoor digers van Vrouwenorganisaties en Jeugdbeweging), zal het recht van veto hebben overhet parlement. M.a.w. de Volksvertegenwoordiging heeft zich dus neer te leggen bij wat deze 14 leden die niet door het volk zijn gekozen, doch door het Staatshoofd zullen worden aangewe zen en benoemd zullen beslissen. Dit druist niet alleen in tegen de democratische beginselen, doch is in feite een figuur die meer in een dictatoriale staat past. Zo dat de vraag gerechtvaardigd is of Soekarno niet een bedenke lijke koers uitgaat. We ivillen niet direct beweren dat het een communistische zal zijn, want dit zou niet in de lijn liggen van Soekarno's politieke inslag die uil ALLE ideologieën en uit ALLE politieke leerstellingen precies datgene puurt wat voor zijn doel stellingen het meest „rendabel" Zijn flirt met Amerika op zijn reis door dit werelddeel, waarbij hij ieders - democratisch" hart stal, zijn aimabele persoonlijkheid, zijn char mante hoffelijkheid waarmede hij het oude Amerikaanse vrouwtje een In donesische kus op de wangen drukte, werd alleen overtroffen door de har telijkheid waarmede hij de Ameri kaanse tegenpolen: Chroestsjev en het Russische team begroette. Deze politieke „veelzijdigheid" heeft Indo nesië heel wat miljarden gekost, want de Verenigde Staten, ook niet van gis teren. hebben het niet erg begrepen op deze liefde naar alle kanten, en hebben hun economische steun koel tjes met een paar tientallen miljoenen verminderd. Soekarno huldigt het politiek beginsel om met de gehele wereld goede vrienden te blijven, van links" zowel van „rechts" goodwill en economjsch-financiële steun en technisch-militaire bijstand te ont vangen en hiervoor niets anders tegenover te stellen dan zijn char mante glimlachDat zulks nèt te weinig is, zal hij wel ervaren, als hij de les geleerd heeft dat deze zig-zag- lijn voor een jonge staat uiterst ge vaarlijk is. Op het ogenblik ervaart hij zulks reeds in Sumatra, Riouw en Celebes, terwijl de laatste arrestaties in Dja karta het bewijs zijn dat het ook op Java minder rustig is dan de Indo nesische regering de buitenwereld wil doen geloven. De „Raad van 14" zal nu volgens hem de rust moeten herstellen, doch NIEUW-GUINEA IN FEBRUARI VOOR DE UNO. De politieke commssei van de Assemblee der Ver. Naties heeft de behandeling van de kwestie Ncd. Nieuw Guinea definitief op begin februari ge steld. Volgens de Afro-Azia tische kringen is Indonesië ge neigd zich met een milde reso lutie tevreden te stellen. Ofschoon nog geen defini tieve tekst is opgesteld, heeft men in bovengenoemde krin- oen de indruk dat Djakarta reeds voldaan zal zijn, indien de Assemblee een resolutie aanvaardt, dat „het geschil op vredelievende wijze zal wor den opgelost" of „dat beide partijen bijeen zullen komen om de kwestie te bespreken". Hoewel deze houding gra dueel milder is dan verleden jaar. is het Nederlandse stand punt ongewijzigd gebleven, aangezien Nederland in deze kwestie noch de competentie van de Algemene Vergadering erkent, noch geneigd is de kwestie met de Indonesiërs aan te snijden. De Indonesische resolutie behaalde toen niet de vereiste twee-derde meerderheid. Tot zover het bericht uit New York van de Telegraaf - correspondent. Voor het commentaar ver wijzen wij naar ons art.i Wat gebeurt er in Indonesië? de instelling van deze revolutionaire raad is reeds een inbreuk op de de mocratische grondslag van Indonesië. Sterke figuren in het kabinet zullen hiertegen beslist protesteren, maar of hun oppositie niet gesmoord wordt door ze knijp te zetten, is een over weging die niet van grond is ont bloot. Soekarno mag het voorstellen zo als hij wil. De feiten hebben bewe zen dat de „geleide democratie" zo als hij dit noemt, niet anders is dan een volksvertegenwoordiging zonder enige regeerkracht. Deze berust bij de Raad van Veertien, bestaande uit door Soekarno aangewezen leden met Soekarno als president. Indonesië, waar gaat gij heen? F. Den Haag, 18 jan. '57.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1957 | | pagina 1