Xuch tere opm rrkitiyen Vijf vragen over Nieuw-Guinea 2 Vervolg van pagina 1 ringen die economisch zichzelf kunnen bedruipen en het export-budget aanzienlijk vermeerderen een wel prijzenswaardige methode uit beleidsoog- punt doch ze zet geen zoden aan de dijk. Nieuw Guinea zal „selfsupporting" moeten wor den, en dit kan alléén geschieden door een groot scheepse, forse inzet van het particulier Westers initiatief in de vorm van Westerse werkkrachten, machinerieën, kapitaalgoederen en keiharde guldens. Doch we bepaalden ons tot het doel van ons onderhoud en stelden de laatste vraag: „We moeten helaas een penibele kwestie aan roeren, Gouverneur. Er is in de ambtenaren-orga nisaties meningsverschil ontstaan inzake een ge meenschappelijk overleg in ambtenaren-zaken. Ik heb gelezen wat de ARK A (Alg. Rooms Katho liek Ambtenaren-verbond) en het Christelijk Werknemersverbond op Nieuw Guinea over de stopzetting van het georganiseerd overleg hebben geschreven, alsook het interview „En hier is het Nieuws" dat U met de redactie heeft gehad. Ik kan van hieruit niet bepalen wie gelijk heeft, dus zal ik zo wijs zijn mij buiten de kwestie te houden. Het lijkt mij niet bepaald de juiste me thode van de werknemersorganisaties om door een stopzetten van het overleg, tot gunstige resul taten te komen. Hiermede dient men de ambtena ren-kwestie niet. Dit zal opnieuw moeten worden opgenomen. Doch nu een zakelijke vraag: „Is het waar dat zoals „En hier is het nieuws" schrijft, een andere bezoldigingsregcling op komst is, die zoals U zegt, „een herziening van de oude bezol dig agsregeling is. die vooral aan jongere ambte naren ten goede komt door de hogergestelde aan vangssalarissen, doch vooral ook door eerdere tussentijdse verhogingen en inkorting van de schaaldiensttijd? Terwijl voor de oudere ambte naren het verschil niet zo belangrijk is?" „Ja," bevestigde Gouverneur Van Baal het bo venstaande. ,,De aanvangssalarissen van de aan te trekken ambtenaren waren te laag, daarom wordt dit thans hersteld. „Maar waarom wordt de lijn niet doorgetiok- ken en wordt ook de oudere ambtenaai hierin be trokken?" vroegen wij. „Dit is nu eenmaal niet mogelijk, omdat dit sa menhangt met een samenstel van andere rege lingen. „Acht de Overheid dit niet onbillijk ten opzichte van haar ouder ambtenarencorps? Of vallen deze ambtenaren misschien nog onder het oude kolo niale stelsel zoals de in Indië geldende bezoldi gingen, het beroemde B.B.L. of Herziende B.B.L.? Gelden voor Ned. Nieuw Guinea misschien niet dezelfde sociale voorzieningen zoals in Nederland voor alle ambtenaren? Pensioenregelingen, „Drees - pensioen, vakantie-regelingen, ziekte-fonds etc. etc."7 „Neen", antwoordde hierop de Gouverneur. „Deze sociale voorzieningen krijgt men alleen in Nederland, voor Nieuw-Guinea gelden ze niet voor de oudere ambtenaren En hiermede raken wij precies de kern van het probleem, welke geleid heeft tot de stopzetting van het georganiseerd overleg tussen de werk- ncmers-ambtenarenorganisaties en de Gouverneur van Ned. Nieuw Guinea. De discriminatie van het oudere ambtenarencorps, waarvan de plaatse lijk of in Indonesië aangetrokken krachten het slachtoffer zijn. Tot zover dit onderhoud, dat hoe summier ook, voor ons een bevestiging inhield van wat wij zouden willen noemen „de ontwikkeling van Ned. Nieuw Guinea op lange termijn", een beleidspoli- tiek waarover heel veel valt te zeggen in een vol gend artikel. A. H. Führi-Mierop. Bank Indonesia Gouddekking verder gedaald Blijkens de jongste weekbalans van de Bank In donesia is het dekkingspercentage de laatste week van maart 1957 met 0.36 gedaald tot 17,62 van de totale geldcirculatie en andere opeisbare ver plichtingen. De goud- en deviezenreserves bedroegen bij het afsluiten in maart rp. 2.033 miljoen. De voor schotten aan de regering stegen met rp. 128 min. tot 7.699 miljoen roepiah. y1 U behoeft het bovenstaande helemaal niet ver- ontrustend te zijn. Wie Indonesië kent en zijn enorme mogelijkheden tot exploitatie van de bo dem voor export-produkten, vindt dit tekort niet onrustbarend. Hier is echter een voorwaarde aan verbonden, nl. dat er minder politiek dilettantisme wordt beoefend, maar harder gewerkt onder des kundige leiding. Nagenoeg alle economische objecten wachten op een efficiënte aanpak; de smokkelhandel van kost bare copra en rubber gaat openlijk door uit Ma kassar, Sumatra en Borneo. Wat deviezen zou kunnen betekenen voor het land, verdwijnt in de zakken van enige militaire en particuliere grote boengs, en geen instantie die drastisch ingrijpt. Wat Indonesië ontbreekt, is gezag. Maar dan in de juiste en ware zin van het woord. Het gezag van een intègre regering, en het gezag van een mi litaire instantie, die niet op het belangrijke moment omzwaait. Wat Indonesië het meest van alles mist is een leider. In zoverre heeft Soekarno gelijk, dat het land te jong is om het enkel op zuiver democratische beginselen te regeren, doch helaas is de presidentiële „conceptie" evenmin geschikt hierin te voorzien. Misschien dat de leidende fi guur dichter bij Indonesië is dan wenselijk is! Worosjilov naar Soekarno Twee presidenten weten altijd meer dan één, zal de gedachtegang zijn geweest toen president Soekarno zijn Russische collega voor een bezoek naar Indonesië uitnodigde en president Woro sjilov dit courtois accepteerde. In mei zal het hoofd der Sovjet het met spanning verbeide bezoek brengen, meldt het Indonesische Ministerie van Buitenlandse Zaken. Nu zijn er in de wereld altijd van die zwart gallige pessimisten die uit dit bezoek onmiddellijk concluderen dat Indonesië de Zuid-Oost-Grens van de Pacific nu geheel onder communistische invloed zal geraken. Als optimist die de Indone sische inslag door en door kent, zijn wij hier nog niet zo heel erg bang voor. Wél zal men ver scheidene leningen dankbaar accepteren, industriële en andere economische objecten gaarne aanvaar den, maar overigens blijft het een „kat en muis - spelletje en „een kat uit de boom kijken". Hier mede is niet gezegd, dat het communistisch accent niet sterker zal worden gelegd door de Sovjet woordvoerders, doch zolang de leider van de Masjoemi-partij, Mohamed Natsir nog rekenen kan op minstens acht miljoen stemmen (jongste verkiezingen) en nog ronduit zijn kritiek op Soekarno's formatiepoging durft geven, zal het slechts bij pogingen blijven van de Sovjet. Het grootste gevaar komt van de Chinese com munistische groeperingen, die niet alleen over ge heel Indonesië zijn verspreid, doch sleutelposities bezetten in de financiële wereld. Sedert de verdrijving van de Europese onder nemers, de nationalisatie van het Nederlandse grootbedrijf, hebben dc Chinese concerns de plaat sen ingenomen, die nu als bruggehoofden dienen voor het economisch leven van Indonesië. Zij zijn de geldschieters om het populair uit te drukken en het is deze situatie die bepalend wordt voor de koers van Indonesië. Nog slechts enkele jaren terug toen de Chinese kongsies ook reeds een voorname plaats innamen in de industriële- en export-wereld van Indonesië, en Glodok (Chin. handels- en marktkwartier) de geldkoers bepaalde inplaats van de banken, was het nog zo dat ver scheidene Chinese handelaren door het betalen van enorme steekpenningen aan Indonesisché func tionarissen (voor invoer- of uitvoerlicenties, voor buitenlandse deviezen, voor het vestigen van be drijven of het ongestoord laten draaien van rijst- pellerijen) hun verblijf in Indonesië en hun be drijf veilig stelden. Thans is de situatie enigszins gewijzigd. Indonesië is zo krap in zijn pecunia komen ie zitten, dat het deze grote Chinese han delszaken niet alleen niet meer kan missen, doch ze nodig heeft voor het financieren van verschil lende objecten. De verlegging van het machts-element van officiële Indonesische instanties naar commu nistisch georiënteerde Chinese handelsfirma's is geen denkbeeldig gevaar voor Indonesië. Wanneer Worosjilov in déze geest werkt en enorme kredieten verstrekt zal Indonesië onder communistische invloed komen, on danks Masjoemi, Nahdatoel Oelama en de overige partijen, tenzij Amerika en het Wes ten tegen-offertes doen zonder de bepaling van het toetreden tot een pact met een poli tieke of defensief-militaire strekking, O liggen de kaarten. En dit geldt niet alleen voor Indonesië, maar nagenoeg voor het ge hele Oosten. Men is onafhankelijk en wil dit bl.jven; men wenst geen doctrines maar wel enorm veel geld, technische krachten en technische hulp middelen. Hiertegenover wenst men wel grond stoffen of andere exportgoederen te leveren, doch zuiver op handelsbasis, zonder enige beïnfluence- r ng in ideologisch of militair-politiek opzicht. Wanneer het Westen dit eindelijk begrijpt, zal bet niet achter het Russische net vissen. Doch het houde rekening met het feit dat Worosjilov zijn netten reeds lang heeft uitgezet in het vis rijke water, en dat het aas een toehappen van de vis aanlokkelijk maakt. F. ..SOEKARNO PRAAT TE VEEL Fatmawati. de eerste vrouw van president Soekarno heelt duidelijk te verstaan gegeven dal zij meent dat haar echtgenoot te veel praat. Zij verliet anderhalf jaar geleden het paleis, nadat Soekarno zijn tweede vrouw. Hartin nam. en heeft zich thans in een perscommu niqué tot de politieke leiders van de natie ge richt. De knappe. 32-jarige moeder van zes van Soekarno's kinderen, verwees sarcastisch naar het gebruik van het woord ..ziekte" door de president bij de beschrijving van de moeilijk heden der natie. De tegenwoordige ziekte kan niet genezen worden door 49 verschillende soorten fantas tische redevoeringen, maar alleen door daden zeide de vroegere ..first lady", die thans alleen uoont in Kemajoran. een voorstad van Dja karta. ..Het volk gelooft niet langer in speeches' verklaarde Fatmawati. Deze opmerking wordt algemeen opgevat als een directe trap naar Soekarno, die in de lo pende crisis speech na speech heeft afgestoken. Fatmawati zeide ook dat in deze crisis „de mannelijke leiders" niets waard zijn. Zij deed een beroep op de voorzitter van de nationalis tische partij. Soewirjo, die tracht een nieuw ka binet te vormen, een vrouwelijke minister te benoemen. Ook verlangde zij dat de eenheid tussen Soekarno en Hatta hersteld zou worden. Fatmawati zei niet te begrijpen waarom de lndonesische leiders zich zo druk maken om buitenlandse aangelegenheden, wanneer men sen gedwongen worden in dit land onder brug gen te leven. ..Als een moeder en de first lady die eens op het paleis was, offer ik wat ik heb, graag op voor het volk", zeide zij. Vad. 29 maart 1957.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1957 | | pagina 2