Een tragische bladzijde in de ontwikkelingsgeschie
denis van Nederlands Nieuw-Guinea
ONDER-ONTWIKKELD GEBIED
CULTUUR EN WELVAART
2e JAARGANG, JULI 1957
No. 2
ONDER REDACTIE VAN MEVR. A. G. DE GRAVE
UITGAVE VAN DE STICHTING „ONZE BRUG" -
Den Haag, dinsdag 16 juli.
Het is 7 uur in de ochtend. In miljoenen Hol
landse huiskamers wordt de radio aangezet om
het A.N.P.-nieuws van de dag te beluisteren. Niet
rustig maar zo tussen de ochtend-bedrijvigheid
door. In grote trekken weet men wel wat dit zal
inhouden. Maar toch is het elke keer weer een
beetje anders. Je luistert soms maar met een half
oor omdat vele zaken door hun aard an de regel
maat waarmede zij ter sprake komen, langs je
heen glijden zonder indruk op je te maken.
Maar opeens klonk daar in mijn vertrouwde
nog onopgeredderde Hollandse huiskamer een
rampzalig, diep schokkend bericht uit BIAK, uit
het mij zo vertrouwde en na aan het hart liggende
Nieuw-Guinea „DE CONNIE „N EUTRO N"
IS VERONGELUKT!" Vlak na de start voor zijn
thuisreis naar Schiphol stortte de prachtige reu
zenvogel brandend in zee
Roerloos van schrik blijf ik luisteren. Namen
van passagiers gaan langs mij heeen. Ik ken ze
niet allen, maar verschillende zijn mij persoonlijk
heel vertrouwd. De herhaling tot soms vijf, zes
maal toe van dezèlfde naam verbijstert mij! Hele
families werden getroffen. Ouders en kinderen
gingen tezamen heen!
Ik tracht het mij in te denken, mij voor te stel
len. Die reis maakte ik immers óók. Het is een
adembenemende ondervinding en er zal wel geen
mens zijn, laat staan een kind die zo'n reis voor
het eerst makend niet de gedachte in zich zal heb
ben voelen opkomen: „Stel je voor dat er iets met
het vliegtuig gebeurt". Maar dan weet je dat je
je gerust kunt toevertrouwen aan het perfecte me
chanisme van het vliegtuig, aan de bekwaamheid
en verantwoordelijkheidszin van de piloten en de
overige leden van de bemanning, aan de wereld
reputatie van de K.L.M. en bovenal dringt het be
sef tot je door dat vliegtuig, bemanning, ntedepas-
sagiers, jezelf en ev. je gezin zich daar hóóg bo
ven aarde en diepe oceanen alles en allen bevin
den in God's hand. „Geen musje valt ter aarde
als het niet ZIJN Wil is." Het is, begrijpelijk dat
dit besef op zo'n reis helderder is en je meer grijpt
dan onder de gewone dagelijkse omstandigheden.
Jaar in jaar uit vliegen onze vertrouwde Con
nie's op Nieuw-Guinea, mensen en gezinnen bren
gend en halend. Ze zijn de onmisbare schakel
tussen het moederland en dit overzeese rijksdeel.
Een schakel die beslist niet uit mag vallen en
waarin men beslist niet het vertrouwen mag ver
hezen, omdat op deze verbinding, véél meer dan
op de scheepslijnen de personeels-voorziening zo
wel in burgerlijke als maritieme kringen is geba
seerd. De verbindingen over land die onderhouden
worden door kleinere vliegtuigen sluiten allen aan
op de Lockheed-Constellations die door omvang,
gewicht en bouw de grote hyper-moderne pas vol
tooide MOKMER-startbaan in Biak nodig hebben.
Er heeft een ramp plaats gehad, de grootste die
onze K.L.M. in haar geschiedenis getroffen heeft.
Heel de samenleving in Nieuw-Guinea zal er diep
door geschokt zijn gweest. Wat anderen overko
men is, kon ook hun lot zijn geweest. Dit besef
raakt een mens tot in het diepst van zijn gemoed.
En hier in Nederland waren verwanten en ge
liefde betrekkingen die in groot verlangen het
wéérzien, vaak na vele jaren met kinderen, klein
kinderen, echtgenoten, tegemoet leefden. De we
ken, later de dagen tellend dat het wachten voor
bij zou zijn en men zich zou kunnen overgeven
aan de vreugde en het geluk van het weerzien.
Ons diep medeleven gaat uit naar deze zo zwaar
getroffen familieleden van passagiers en beman
ning.
Bij al dit schokkends stemt het tot grote dank
baarheid dat nog een elftal passagiers gered zijn
geworden. Enkelen hunner verkeren echter op dit
moment nog in levensgevaar, God geve dat deze
zo zwaar beproefden de lichamelijke èn geestelijke
schok geheel te boven zullen kunnen komen.
Wij zijn er van overtuigd dat de leiding van
de K.L.M. ALLES in het werk zal stellen om de
nu nog niet opgehelderde oorzaak van het tra
gisch ongeluk op te sporen en -aan de hand van
wat men te weten zal kunnen komen de veiligheid
van mensenlevens en vliegtuigen nog méér dan nu
reeds het geval is te verzekeren. Ondanks het ge
beurde moet het vertrouwen in deze super-con-
nie's behouden blijven. Behouden kunnen blijven,
want deze vlieglijn is te vergelijken met de hart
slagader in het menselijk lichaam. Gelukkig staan
de naam en de reputatie van onze nationale lucht
vaartmaatschappij, de K.L.M. daar borg voor.
De openlegging en ontwikkeling van Nederlands
Nieuw-Guinea door mensen en vliegtuigen, grote
en kleine zal onverminderd dóór blijven gaan.
Soms zware offers eisend, maar wij weten het
met GODS HULP!
P. DE GRAVE-TERWOGT.
STICHTING „ONZE BRUG"
gevestigd te 's-Gravenhage.
Alg. Voorzitter: A. G. de Grave-
Terwogt.
Secretaris: W. E. Samson.
Penningmeester: Mr. A. de Grave.
H. Bar, Commissaris.
Redactie: A. G. de Grave-Terwogt,
Franklinstraat 106, Den Haag.
Administratie: W. E. Samson, Nas
sau Dillenburgstraat 3, Den Haag.
Postgiro No, 6685.
Juridisch adviseur:
Mr. L. R. A. van Beem.
Commissarissen van de Stichting
„Onze Brug" in Nieuw Guinea:
H. Brandenburg v. d. Gronden,
Noordwijk - HOLLANDIA
G. L. E. Godijn,
SORONG
Voor copie, abonnementen en ad
vertenties in Nieuw Guinea wende
men zich tot bovengenoemde perso
nen en adressen.