Holwerda Holiday Tours and Travel
WIE
WAT
WAAR
WANNEER
KIMM Indische spekkoek
AANVULLING
biedt aan goedkope retourvluchten vanaf Schiphol naar b.v.:
JAKARTA
f 1750,— p.p.
Hongkong
f 1850,—
p.p.
Medan
1750,— p.p.
Tokyo
f 2450,—
p.p.
Bangkok
f 1550,— p.p.
Bombay
1550,—
p.p.
Wij verzorgen tevens charters naar div. bestemmingen in U.S.A. en
Canada.
Informaties tijdens kantooruren Tel. 070-46 89 50 46 89 51
Loosduinsekade 497, Den Haag.
Wij hebben nog enkele plaatsen op 4 juli naar JAKARTA tegen zeer
speciale prijs.
Voor abonnees en niet-abonnées geldt het tarief
f 5,per oproep/aanvraag. REDACTIE MOESSON.
EXTRA BEWIJSNUMMERS UITSLUITEND TEGEN
BETALING
Gevraagd: het adres van de fam. W. J. Moll,
ex-irregatie Loemadjang, door Liem Biauw
Tik, p/a Prof. Zernikelaan 21, Voorschoten.
Tel. 01717-4832.
VINCENTIUS REÜNIE 1978
27 mei 1978 in "het Centrum" Marktstraat
16, Made (gelegen tussen Dordrecht en
Breda) van 14.00 uur tot 24.00 uur. Alle
oud-vincentianen van o.a. Kramat 134, Bi-
dara Tjina, Lenteng Agung, Tjitjoeroeg en
introducees/sympathisanten zijn van harte
welkom. Tijdens de reünie zullen er ver
scheidene attracties gegeven worden ook
voor de kinderen. Inl.: P. Rodrigues, Nijen-
heim 51-37, Zeist, tel. 03404- 1 93 79. W.
Ch. Melger, Zeemanstraat 10-11, Wagenin-
gen, tel. 08370-13072. Mej. Alleman, Lang
straat 121, Wassenaar, tel. 01751 - 1 31 57.
REÜNIE HBS-BANDOENG
In de laatste week van juli 1979 wordt een
reünie gehouden van oud-leerlingen en le
raren van de voormalige gouv.-HBS aan de
Billitonstraat in Bandoeng zelf. Opgaven
hiervoor, met vermelding van naam, adres
en jaren, waarin men de HBS heeft bezocht
aan: Mevrouw G. Kamerling-Smit, Pr. Hen-
drikweg 9A, Doorn, tel. 03430-3968 R. Wa-
leson, Storm van 's Gravesandelaan 147,
Wassenaar, tel. 01751 - 1 21 82. Ook echt
genoten mogen uiteraard mee De reünie
in Nederland willen wij in april 1979 hou
den. Daarover krijgt u t.z.t. een convoca
tie. Althans voor zover uw adres bij ons
bekend is!
Hebben ouders nu moeilijke kinderen,
of kinderen moeilijke ouders?
Simon Carmiggelt
(Vervolg: "Bali en B.B.")
van 12.00 tot 18.00. Ik genoot van de
morgenuren in de "kuip", wij hielden
de Grote Beer aan stuurboord en het
fonkelend Zuiderkruis aan bakboord.
De Melkweg vlamde dan als een dia
manten collier in een flonkerend spel
van hemellichamen en oplichtende ne
velspiralen. Wij voeren achter het ster
renbeeld Orion aan, de drie statige
zusters Aditys, Bhrgu en Brhaspati of
moderner: Betelgeuze, Rigel en Bella-
trix. Het weer was kalm en de zee
lichtte vaak op, zodat het leek of wij
door een plas vuur voeren. Tegen het
ochtendgloren werd de kim lichter,
soms zagen wij in de verte een kleine,
witte driehoek, een Boeginees, die
nieuwsgierig dichterbij kwam, maar zo
dra het merkte met een Marine-eska
der te maken te hebben, haastig het
roer te boord legde en een andere
kant opvoer. Onze orders Waren de
schepen naar Soerabaia te brengen
en we deden dus geen poging achter
deze ranke zeilers te gaan. Wij zouden
dit ook moeilijk kunnen, zonder de
UIT VERGEELDE PAPIEREN
Mevrouw van Heydt-Vermijs roept on
ze medewerking in om haar in verbin
ding te brengen met de nakomelingen
van o.a. de Gouverneur-Generaal Wil
lem Arnold Alting (t 7 juni 1800) en
het lid van de Raad van Indië Nico-
laus Engelhard. Haar adres is: S. W.
Churchilllaan 471, 2287 AE te Rijs
wijk (Z.H.). Zij is in het bezit van een
journaal van de Nederlandse kapitein
van een Deens schip en zou graag de
nakomelingen van de in dit verslag
genoemde personen op de hoogte
stellen van de inhoud van dit journaal.
De Nederlandse gezagvoerder van het
Deense schip was Frederik Otto de
Stort f 16.50 op giro 158225 en
U ontvangt een spekkoek van
ca. 500 gram, in speciale ver
pakking, franco thuis.
"KIMM", Joh. Verhulststraat 98
Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61
Vickers 4 cm. vooruit of de Oerlikon 2
achteruit te gebruiken. De "superchar
gers" waren nog niet gemonteerd en
wij liepen, alles bij tot en met het thee
keteltje van de commandant, hooguit
acht knopen. Wij waren er van over
tuigd met smokkelaars te maken te
hebben, maar moesten hen laten gaan.
Wij kwamen zonder kleerscheuren te
Soerabaia aan en, aangezien ik een
"recupreatiegast" was, moest ik van
boord en werd bij de bewakingsdienst
geplaatst, waar ik Karei weer tegen
kwam.
Hij was wat gedesillusioneerd terug
gekomen van vakantie en wij zaten op
een grijze regenmorgen, (deze ochten
den zijn overal grijs van ellende) in de
cabine van zijn truck, toen Karei het
plan opperde terug te gaan naar Bali.
Aangezien het slanke-koele-vingers-
visioen vervlakt was door het einde
loos wachtlopen, leek mij dit geen gek
idee, dus liet ik mij afvoeren van de
recuperantenlijst en verzocht over
plaatsing.
Karei vertrok eerder, ik ongeveer één
maand later, na de raid op Kamal. In
Bruyn van Tromp, in de verte een na
zaat van Maarten Harperszn Tromp.
Hij was geboren in 1764 en werd in
1797 gezagvoerder van het reeds ge
noemde Deense schip. Hij had in Ba
tavia een nogal moeilijke tijd. Hij ver
trok vandaar in 1801 maar keerde in
1815 terug en bracht het in tweede
termijn tot Raad van Financiën. In
1824 repatrieerde hij, maar overleed
aan boord van het schip dat hem naar
Nederland bracht.
In Moesson no. 17 (15 april 1978), pag.
22 stond een foto afgedrukt, met het
verzoek, of degenen die zich hierop
herkenden hun reacties wilden zenden
naar Mevr. H(elly) Lioni, W. de Zwij
gerlaan 82-II, 1056 JT Amsterdam. De
op de foto staande groep is de 1e klas
van de Huishoudschool in de Kem-
bodjastraat in Soerabaia, hetgeen was
nagelaten onder de foto te vermelden,
wat helaas tot enige misverstanden
heeft geleid. - red.
die dagen was het bij overplaatsing de
gewoonte, dat je met je hebben en
houden op het vliegveld gedumpt
werd. Of er een vliegtuig vertrok, dat
was je eigen business. Ik had echter
het geluk, dat die middag een Mitchell
B-25 naar Bali vertrok en aangezien
de boordmecano, een dubbele van de
Luchtmacht, een bekende was, had ik
geen probleem. Ik werd vastgegespt
op het stoeltje van de navigator, die
er niet bij was. Ik moest ergens een
verborgen knop geraakt hebben, want
het stoeltje schoot omhoog, tot mijn
hoofd in de "dome" zat en begon te
draaien. Ik dacht dat het toestel mij
dumpte en mijn voorliefde voor de
Catalina-PBY werd er aanmerkelijk
door verhoogd. Toegegeven, op de
grond maakte het de indruk van een
dronken sjouwer met een deur op zijn
rug, maar de sierlijkheid in de lucht
heeft geen navolging.
Ik arriveerde die avond te Den Pasar
en werd gestationeerd te Padang
Baai voor de oostkustpatrouille.
BE-ER
21