F2S3R MSL5M JMHW EEN NEDERLANDSE KOOPVAARDIJVLOOT IN DE TWEEDE WERELDOORLOG door L. L. von Münching Een schitterend boek 25 t/m 27 aug. '78 4e JAAR Dit werk - de eerste uitvoerige documentatie van de lotgevallen van de gehele Nederlandse koopvaardijvloot in de tweede wereldoorlog - behandelt in chrono logische volgorde de belangrijkste maritieme operaties waarbij Nederlandse koopvaardijschepen waren betrokken. Na een inleidend hoofdstuk over het vlootbeheer voor en in de oorlog, en een overzicht van de Nederlandse koopvaardijvloot vóór 10 mei 1940, volgt een beschrijving van: - de meidagen van 1940 - de evacuatie van Duinkerken - de evacuatie van Tjilatjap - acties in de Griekse havens - de "Battle of the Atlantic" - konvooien naar Malta en Moermansk. Aparte hoofdstukken over troepentran sportschepen, hospitaalschepen en sleepboten. Opgenomen zijn ook de vlootlijs- ten. Met zeer veel foto's geïllustreerd. Het werk werd geschreven door de bekende maritieme Münching, wetenschappelijk medewerker van het Bureau te Den Haag. Een hommage aan alle Nederlandse koopvaardijmensen die in de oorlogsjaren onder de moeilijkste omstandigheden hun plicht deden VERKRIJGBAAR BIJ BOEKHANDEL MOESSON f 69,50 porto publicist L. L. von Maritieme Historie EXOTISCHER JAHRMARKT ORIENTAL FAIR OOSTERSE JAARMARKT Inlichtingen: H. SPRUIT Valeriusstraat 230" A'DAM - 020 - 76 36 00 Speciaal op culturele basis opgezet. Uitgebreide culturele programma's, meer stands en uitbreiding in sortering voor kopen, lekker eten en snoepen en ouderwets gezellig. Het wordt weer als vanouds. TOT ZIENS IN DE RIJNHAL uiterste krachtinspanning lukte het hem zich omhoog te hijsen tot in de broe king. Voor de twintig lijders aan berri- berri, geëvacueerden van de militaire expeditie op het eiland Flores, was deze wijze van overbrengen naar de kust een ware beproeving. De laatste, die het ontredderde schip verliet, was natuurlijk Gezaghebber Staudenmay- er. Allen waren gered, doch het was een armzalig hoopje bibberende schip breukelingen, dat daar aan de voet van de barre rotsen bijeenzat. Nadat men wat op krachten was ge komen en na enig zoeken werd een pad gevonden, waarlangs men vanaf de kust tot boven op de rotsen kon komen. Vanaf dat hoge punt zag men zover het oog reikte bergachtig ter rein, dat dichtbegroeid was. Het eerste werk was toen verbinding zoeken met de bevolking, iets meer landinwaarts. Colijn ving met een zes tal Timorese matrozen de zoekactie aan, terwijl de rest met de zieken langzaam volgde. Twaalf uur 's mid dags werd kampong Garantah ontdekt, waarvan de bevolking bleek vriend schappelijk gezind te zijn. Dit laatste was opmerkelijk,- in aanmerking ge nomen dat, nog geen jaar geleden, in West-Soembawa, waar Garantah ligt, de K.N.I.L.-troepen herhaaldelijk in ge vecht raakten met de agressieve be volking. Op die dag werd rust gehouden om enigszins te bekomen van de door gestane ontberingen. Het bleek intussen dat het s.s. "Snip" gestrand was bij Tandjong Talonan op 117° 18' O.L. en 9° 6,5 Z. Br. In deze kleine kampong werd een huisje ontruimd voor de zieken en .enige "shock-patiënten". De volgende dag, 28 augustus vertrok Colijn met een deel van de bewoners om het omliggende terrein op te nemen en zo mogelijk met de buitenwereld (buiten Garantah namelijk) verbinding te krijgen. Zonder ophouden bleef het regenen; niemand was gewapend; nie mand had iets anders aan dan de nachtkleren, die door het trekken door de bamboebossen en langs doornstrui ken spoedig in gehavende toestand verkeerden. Het troepje kwam niet ver, omdat het terrein aan alle kanten in gesloten was door sterk bandjirrende riviertjes. De 29ste augustus werden de pogin gen hernieuwd maar men was niet ge lukkiger, zodat besloten werd naar Garantah terug te keren, waar men 's- middags aankwam. Wnd. Gezaghebber Staudenmayer was intussen met enige andere bewoners van de kampong naar de kust bij het gestrande schip teruggekeerd om te zien of iets gedaan kon worden om het schip alsnog te redden. Deze groep kreeg weliswaar verbinding met de "Snip" maar het bleek alras dat er nauwelijks iets te redden viel. Alle mondvoorraad was door zeewater be dorven en verloren gegaan. Gelukkig werden de postzakken, in een stevig dekhuis bewaard, nog in tact bevon den; deze werden aan wal gebracht. Dienststukken en het reisarchief van de Regeringsadviseur lagen over het hele dek verspreid; naderhand bleek bij het nazien, dat geen enkel stuk was zoek geraakt; gelukkig maar, want anders zouden de resultaten van enige maan den arbeid verloren gegaan zijn. Toen de poststukken en paperassen alsmede de scheepskas en de stalen koffer van Colijn aan de kust waren gebracht, werd de verbindinq met het schip verbroken en werd het fraaie vaartuig "Snip" van de Gouverne- ments Marine - aldus de Java-Bode - bij springtij tegen de rotsen stuk ge rammeid. Colijn vertrok op 30 augustus met zijn groepje voor een nieuwe poging con tact met de buitenwereld te verkrijgen. Langs een andere weg maar altijd nog onder stortbuien, langs bergruggen van ongeveer 5000 voet hoogte en steeds op blote voeten, werd in de namiddag van de 2de september kam pong Taliwang bereikt, alwaar de ci viele Gezaghebber van Midden-Soem- bawa met een detachement militairen was gevestigd. Op die dag kwam aldaar aan het s.s. "van Outshoorn" van de K.P.M. Dit schip zag geen mogelijkheid om de "Snip" op de een of andere wijze as sistentie te verlenen, in de eerste plaats door de nog steeds doorgaande storm, maar ook omdat de K.P.M.-er een deklading had van 500 stuks vee. Afterall - dat bleek later - zou de as sistentie te laat gekomen zijn, want zoals reeds eerder is vermeld was de "Snip" in de nacht van 1 op 2 sep tember gedurende springtij tegen de hoge rotsen van de kust zo goed als geheel vernietigd. De "van Outshoorn" bracht de heer Colijn naar Laboean- Hadji. Bij terugkomst in Garantah door de Staudenmayer-groep was Gezagheb ber Staudenmayer wel gedwongen om met de zieken in tandoes (draagstoe len) door te stoten naar Taliwang; de bewoners van Garantah hadden nau welijks voor zichzelf voedsel. Bij het doorstoten hielden Gg.m Staudenmay er, de twee dekofficieren en de werk tuigkundigen 's nachts om beurten persoonlijk de wacht, daar Soembawa in die dagen nog lang niet rustig was. Na een zeer zware tocht van vijf dagen stuitte deze groep op de vanuit Tali wang uitgezonden patrouille. De overlevenden van het s.s. "Snip" werden enige dagen later vanuit Tali wang door het flottieljevaartuig Hr. Ms. "Serdang" naar Soerabaja gebracht. Het moet een grote voldoening zijn ge weest, dat allen - ook de zieken - be houden op Java arriveerden. 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 31