(VI) ^herinneringen 3£etj ONTRUIMING BEGRAAFPLAATS KOEALA LOEMPOER Om waterswil Wanneer ik nu de verkeersdrukte, zowel in als buiten de steden, op de Neder landse wegen zie met de blijkbaar daarbij horende waanzinnige snelheden en het toenemend asociaal rijgedrag dan denk ik met weemoed en meer terug aan het verkeer zonder drukte uit m'n Indië-tijd en dan komen de herinneringen in tomeloze vaart boven. Zo herinner ik me dat het daar toen in de steden en op de buitenwegen net zo druk was als hier op de autoloze zondagen van enige jaren geleden. Natuurlijk is deze vergelijking naar de andere kant op, wat overdreven, maar het neemt niet weg dat je toen meer weg dan auto zag. En zag je dan af en toe een auto dan was het voor negen tig procent zeker dat het een militaire wagen was. En dat weet ik weer voor honderd procent zeker want ik heb drie dagen als chauffeur aan het verkeer in Batavia deelgenomen. Wat is drie dagen, zult u zeggen. Ook niet de moeite waard om daar flink over te doen. Inderdaad, U heeft gelijk. Maar die drie dagen zijn voor mij on vergetelijk geworden en dat maakt ze tot een levenslange herinnering die weer wel de moeite waard is. Oordeelt u zelf maar. Omdat ons bataljon nog in Nederland zat en wij in Batavia maar in de weg liepen, want er viel voor ons nog niets te kwartiermaken, werd ons ploegje tij delijk geplaatst in het bamboekamp even buiten Batavia aan de weg naar Tangerang. Een kamp, pas uit de grond gestampt, zonder water en licht. Het broodnodige water moest in Batavia gehaald worden. Nu leek me dat zo'n verkwikkende be zigheid dat ik er geen enkele nattigheid in zag om de enige en echte chauffeur die we in ons groepje rijk waren ter zijde te staan als de "verplichte" hulp chauffeur. 1 Dat ik niet kon rijden was niemand een probleem. Waarom ook. Aan de ver plichting was voldaan enik hoef de toch alleen maar naast de chauffeur te zitten. Voor mij was deze klus tevens een wegrijden uit de dagelijkse verveling waar ik nog niet zo best aan kon wen nen. Later kreeg ik de verveling goed onder de knie en kon ik er voortreffe lijk mee opschieten. Na één dag hulp chauffeur, kwam de niet voorziene nat tigheid voor mij al boven water: de chauffeur viel uit. Dus wat doe je om waterswil? Je stort je alleen met de ervaring van één kijkdag in het ver keer van Batavia. Dat kon in 1946. Im mers de tijd had in die tijd van Indië ook een land gemaakt van onbegrens de mogelijkheden. Zo schokte ik dan met de waterwagen het kamp uit de weg op richting tank plaats en probeerde, zoals ik dat een dag lang gezien had, dubbelklutsend de versnellingspook in de juiste stand te krijgen om op snelheid te komen. Voor alle zekerheid bleef ik midden op de weg rijden om enige speling naar links en rechts te hebben wanneer ik, en dat was nog wel eens nodig, m'n ogen in de cabine nodig had om de pedalen en de juiste versnelling te zoe ken. Op een moeilijk te nemen bruggetje na was de route van en naar het kamp vrij gemakkelijk te rijden voor me. Het was recht toe recht aan met wat links en rechts afslaan. Bij dat bruggetje zat het me altijd te gen. Als ik er op wilde rijden dan wa ren er weer metershoge opgestapelde manden, die in een evenwichtsritme voortgepikold hetzelfde wilden. En wat doe je dan als het bruggatje te smal is voor z'n tweeën en je de piko- ler een lang leven wilt laten leven? Je mindert vaart. Dat vaart minderen kon ik al blindelings, maar dat zachtjes doorrijden tot het bruggetje vrij was ging steeds de mist in. Ik behandelde het gaspedaal dan zo stuntelig dat de motor er ook geen brood meer in zag en afsloeg. Het midden op de weg rij den leverde geen problemen op. Zelfs op het Molenvliet niet. De chauffeurs die me daar links en rechts passeerden keken me alleen vragend aan. Ik trok dan m'n schouders en gezicht in een trek van: "Sorry so- bats. 't Kan niet anders." Begripvol gingen dan de duimen omhoog. Bata via aanvaardde m'n rijgedrag. Uit dankbaarheid zal ik me dat altijd blijven herinneren. Vandaag de dag kwam ik met mijn rij- prestaties geen stap verder in Neder land. Ik weet zeker dat ik na een paar kilometer door de helpende hand van gefrustreerde medeweggebruikers het ziekenhuis in geslagen zou worden. Na die drie dagen vertoonde Batavia weer een normaal links verkeer. Ik was uit het stadsbeeld verdwenen om een meer passende taak op het eiland On rust uit te oefenen: Het bewaken van Duitsers in zittende en liggende krijgs gevangenschap. j. BLOKKER "Je moet er mee leren leven", een duivels alternatief. "Er mee kunnen leven", een zegen. J. BLOKKER De Directie Algemene Zaken van het Ministerie van Buitenl. Zaken verzocht ons het volgende te publiceren: Volgens het Min. van Buitenl. Zaken te Koeala Loempoer, heeft de gemeen te aldaar het voornemen de oude christelijke begraafplaats, bekend als "Venning Road Christian Cemetry" te ontruimen. Men wenst op de grond een Islamitisch religieus centrum te bouwen. Hierbij zij opgemerkt dat de begraafplaats grenst aan de nieuwe nationale moskee. Daartoe is men van plan de stoffelijke resten op te graven, waarna deze ge durende een periode van twee jaar kunnen worden opgeëist. Vervolgens zou de gemeente Koeala Loempoer de overblijfselen op een door haar ge schikt geachte plaats doen herbegra ven. Eventuele grafzerken zouden e- veneens gedurende deze periode van twee jaar worden bewaard. Op de be graafplaats zijn enkele Nederlanders begraven, waarvan evenwel slechts de namen en de grafnummers bekend zijn. Verdere gegevens ontbreken geheel, daar alle registers bij een brand vóór de tweede wereldoorlog verloren gin gen. Evenmin zijn op Harer Majesteits Am bassade te Koeala Loempoer nadere gegevens omtrent betrokkenen be kend. Aangezien de stad Koeala Loempoer thans 100 jaar bestaat en de docu menten vóór de oorlog verloren gingen moge worden verondersteld dat betrok kenen tussen 1860 en 1940 hebben ge leefd. Wellicht is het mogelijk aan de hand van de onderstaande namen na te gaan of in Nederland nog nakomelingen of familie van betrokken personen be kend zijn en in het bevestigende geval belanghebbenden erop te attenderen, dat zij zich terzake tot het Bureau So ciaal-Economische Zaken van dit Mi nisterie kunnen wenden, (adres: Plein 23, Den Haag) NEDERLANDERS no. Naam Grafnummer 27 Henry Charles Mahrling 178 31 Agnes Grenier 182 123 Eugene Henry Herft 320 154 Mariah Mathilda Giffering 373 201 Victor Lembrugg 383 224 Henry Johnson 464 305 Walter L. Stork 678 383 James Hall Vandershaalen 1193 405 L. A. H. Kuelmans 1237 EURASIANS 26 M. L. Yzelman 174 87 Eleanor Lembruggen 259 197 Demzil Janz 518 279 Miss Hendrieks 574 341 W. J. Claessen 804 416 Margaure Stork 1263 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 21