AURORA TRAVEL SERVICE B.V. 9 ritueel. De dr^en worden met doeken uit boombast gemaakt (tegenwoordig ook import-weefsels), omzwachteld en in een boom of aan een staak, het hoofd naar beneden, geplaatst om uit te drogen. Het lijkenvocht dringt in de doeken en verdampt daar. Naarmate de doeken méér van vocht worden doortrokken, windt men er steeds nieu we om heen. Het resultaat is een totale mummificering van het lijk, een resul taat, dat eerst na een maand of zes wordt bereikt De lucht, die dit proces in de omgeving verspreid, is ver van aangenaam en daar er zoals te ver wachten is, voortdurend mensen dood gaan is men bijna nooit zonder! Zodra de mummificatie is bereikt, wordt het lijk bijgezet, maar vooraf wordt een feest aangericht, dat klinkt als een klok en dat men van heinde en verre komt bijwonen. Vroeger werden er bij zulke gelegenheden honderden karbouwen en duizenden kippen ge slacht, welker vlees nagenoeg rauw, slechts even geroosterd, v^erd genut tigd, terwijl alles, wat niet tot de aller beste stukken behoorde, werd wegge worpen. Het Bestuur heeft aan deze verspilling een einde gemaakt, zodat de veestapel zich langzamerhand weer heeft kunnen herstellen. Als het feest voorbij is, wordt het lijk in processie onder het uitvoeren van dansen en met veel ceremonieel ge voerd naar een plaats, waar in de maanden, dat het lijk mummificeerde, een gat in een rots is gehakt, liefst in de nabijheid van het punt, waar reeds familieleden zijn bijgezet en in dit gat wordt het lijk dan neergelaten of ge schoven, naarmate het gat verticaal of horizontaal is. Vroeger werden de rotsgaten, met het oog op vrees voor diefstal der kostbaarheden met het lijk meegegeven, uitsluitend gemaakt hoog in loodrechte rotswanden, zoals die er veel zijn in de Toradjalandeh. Tegen woordig evenwel begint er een tekort aan rotswand te ontstaan, zodat men ook grote stenen, langs de rijstvelden gelegen, in bewerking neemt. Het gat wordt na de bijzetting gewoonlijk slechts met een houten plank afge dekt. Het slotbedrijf is, dat men van de overledene een houten pop maakt, levensgroot en zoveel mogelijk ge lijkend, welke pop, aangekleed wordt in een galerij, eveneens in de rots uit gehakt boven de plaats, waar het lijk geborgen is. Krijgt ieder lijk een eigen nis, de poppen staan broederlijk en zusterlijk naast elkaar en als de galerij te smal wordt, dan wordt deze een voudig door verder uithakken verlengd. Een balustrade, bij het uithakken uit gespaard, behoedt de poppen voor het vallen. Wanneer het lijk wordt bijgezet in een grote steen op de begane grond, dan wordt instede van een galerij een huisje gebouwd: zo staren op een be paalde plaats nabij Rantepao de pop pen van een moeder met haar kind door U door een glazen venster van uit zo'n huisje aan! Management: Ans Fanggidaej-Jongkind Wim Simon Vakkundige voorlichting voor reizen naar INDONESIË Vliegreizen naar meerdere be- stemmingen in het Verre Oosten I Amerika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland I Camper '-huur in Amerika en Canada Reisverzekeringen Hotelreserveringen Visabemiddeling Kantooruren: maandag t/m vrijdag 09.00-16.45 uur j zaterdags 09.00-12.00 uur Clauskinderenweg 28 i Amsterdam - Osdorp 1018 1 Tel. 020 - 19 93 77 19 93 96 Het maken van de poppen is een vrij dure geschiedenis en dus slechts weg gelegd voor hen die het kunnen beta len. Anderen moeten volstaan met bijv. een hoed, die de overledene gedragen heeft, bij het rotsgraf op te hangen. Voor de zielerust schijnt dit nochtans hetzelfde effect te hebben als een mooie pop! Na verloop van tijd onder invloed van weer en wind gaan de kleren van de poppen stuk en komen er hele rafels en slierten over de balustrade heen hangen. Als dan een briesje komt, be wegen deze lappen en dan is het soms net, alsof die poppen leven, vooral als zij zó hoog zijn geplaatst, dat men niet al te nauwkeurig kan kijken. Evenals met bijna elk rituaal het geval is, wordt de reëele ondergrond - of de ze nu gelegen is in het occulte, mystie ke, symbolische of economische - ook hier niet meer begrepen: de handelin gen worden zonder er bij na te denken toegepast. Wat die ondergrond is ge weest, kan uiteraard slechts worden gegist: laat men zijn verbeelding de vrije loop, dan zal het wel zo iets zijn geweest als het niet kunnen scheiden van een geliefde gestorvene, dat een karaktervol persoon deed besluiten het mummificeringsproces te perfec tioneren, waarin hij door anderen werd nagevolgd. Doch ook dit resultaat zal weinig bevrediging hebben gegeven en zo zal dan de poppen-cultus in zwang zijn gekomen als een betere methode om de herinnering aan de gestorvene levendig te houden. Hoe dit ook zij, tegenwoordig is het niet veel meer dan een gesol met lijken, waarbij de per soonlijkheid van de overledene slechts een zeer secundaire rol speelt. De fes tiviteiten zijn hoofdzaak en niemand vindt het erg als de achterblijvenden na de bijzetting totaal met de afgestor vene hebben afgerekend; dit is zelfs de normale gang van zaken. Om nu het relaas weer op te vatten werd Makalé de volgende morgen vroeg weer verlaten om verschillende bezienswaardigheden op de Tondok- Litakhoogvlakte in ogenschouw te ne men. Deze hoogvlakte wordt bereikt na het overtrekken van een lage water scheiding, waarna wij weer in het dal van de Sadang-rivier komen. Het land schap is vriendelijk, hoewel kennelijk hoog bergterrein en het is dus niet zozeer natuurschoon als wel het ethno- logische aspect, dat ons gaat boeien. Wij bezoeken een Toradja tempel, ook al in prauwvorm, een modeldorp met mooi houtsnijwerk in kleuren (met hele menagerieën, inclusief de onwelkome insectachtige), de rotsgraven en pop- pengalerijen van Lemo (welks poppen ter ere van het bezoek van Gouver neur-Generaal De Jonge van nieuwe kleren werd voorzien!) en het plaatsje Rantepao, dat geheel door Toradja's wordt bestuurd (al houdt het Europese Bestuur onopgemerkt in alles zeggen schap), waar om de vijf dagen een buitengewone interessante pasar wordt gehouden. Ik trof de pasardag niet, waarmee echter goedmenenden, die deze wél meemaakten, mij uit hoofde van de luchtigheid gelukwensten. Wat mij echter wel speet was, dat ik het op de pasardag drukke verkeer van marktgangers langs de wegen moest missen, daar dit juist zo'n goed beeld van het volk geeft. Niettemin was er toch nog genoeg van te zien om mij een indruk te vormen. In de omgeving van Rantepao, zelf ook een centrum van de zending, staan er verscheidene kleine kerkjes, die aller aardigst aandoen en dit boomarme land met zijn rijstvelden en graslanden een Europees aanzien geven. Na verschei dene interessante punten te hebben bezocht, bleek er tamelijk diep het ter rein in, doch niettemin nog langs een zeer smalle weg per auto te bereiken, een dodenfeest aan de gang te zijn. Daar zo'n feest gemakkelijk een et maal duurt, werd volstaan met een kort bezoek, waarvan mij voornamelijk nog de vrijwel loodrechte klimpartij naar de plaats van het feest in herinne- ring is gebleven. Ten slotte werd naar Makalé teruggekeerd om ook daar in de buurt nog verscheidene belangrijke bezienswaardigheden te bekijken en verder nog het middagmaal te nuttigen. Na de lunch (nasi-goreng met corned- beef) ging het nu weer via Rantepao naar To-Djamboe, een zeer eenzaam in het oerbos gelegen pasanggrahan. Vanuit Rantepao klimt de weg, steeds (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 9