LEZERS SCHRIJVEN
"HET MEISJE UIT
INDIE"
SOENDANESE WIJSHEDEN
HET MEISJE UIT
CONTACT MET
THAILAND-KNILLERS
Mevr. Sipma-van Kesteren schreef
ons:
"Van een bevriende relatie in Thailand,
die als adviseur is verbonden aan de
Ned. ambassade aldaar (Bangkok)
ontving ik enige adressen. Het zijn de
eerste 10 van de 72 die door hem aan
een uitkering geholpen moeten wor
den, het zijn oud-Knillers die vaak in
erbarmelijke omstandigheden leven.
Nu heb ik de heer S. verzocht mij na
men op te geven met het idee dat ze
hopelijk in "Moesson" gepubliceerd
kunnen worden. Het zou niet de eerste
keer zijn dat via Moesson familieleden
of oude kennissen elkaar weer vonden.
Als dat bij ondervolgende namen ook
zou lukken en misschien een enkele
door 'familie of oude vrienden kon
worden geholpen, zou dit simpele idee
van mij voor 100% geslaagd zijn.
Mevr. A. Bloemhard Saysawaeng, 155/
13 Soi Mahadlek 1, Bangkok; Mevr. S.
Bounin Sukdi, 231/27 Dindaeng Rd.
Flat 51, Bangkok; Mevr. L. Broese van
Groenou, 75 Soi 50, Thanon Sokhum-
wit, Bangkok 11; de Heer A. L. Col
man, 32/10 Soi Sangawattana 2, Lad
Prao, Bangkok; de Heer F. A. Donle-
ben, 65/,1 Tambon Nong Pa Krung, Mu
Thi 1, Soi Wat Bub Krok CHIANGMAI;
de Heer J. Edwards van Muyen, 27/7
Soi Opeyob 2, Thanon Wuthakot, Tam
bon: Bangkho, Amphu: Bangkhunthien,
BANGKOK 15; de heer J. Eras, 823
Mu Thi 3, Tambon: Taiban, Amphu:
Muang, SAMUTPRAKAN; de Heer A.
L. Gellaerts, c/,0 Bin Bophieng 44 Mu
Thi 11, Ban Khaow-keo, Amphu Pran
Kratai, KAMPAENGPHET; de Heer C.
W. J. Hamels, 200/455 Mungthongnivet
11, Thanon Pattanakon, Prawet, BANG
KOK 11; de Heer Th. G. Hermsen, KLM
Resthouse Plaswijck, Laksi, BANG
KOK.
Dit zijn de eerste 10 namen, die even
tueel gevolgd kunnen worden door
meerdere. Misschien is het goed als
eventueel, behalve naar Thailand, ook
naar mij wordt geschreven. Ik kan dan
de maatschappelijk werker Adri Schra-
ma in Bangkok verslag uitbrengen, zo
dat de betrokkene op de hoogte wordt
gesteld, mocht er een brief niet aan
komen.
E. Sipma-van Kesteren
Buurtmeesterweg 38
6711 HN Ede
MENSENRECHTEN
Een oud woord met een nieuwe klank.
Dat sinds enkele jaren hoe langer hoe
meer "indringelijk" wordt. Men kan
geen krant of tijdschrift opslaan, of
men leest het, geen knopje omdraaien
of men ziet en hoort het. Beoordeeld
naar gelang de bril waardoor men
kijkt, rode, lelieblanke of dollarbril,
moeten de negers van Vorster of de
Russen van Rusland die rechten zo
snel mogelijk krijgen.
Dit wordt geen begin van een politiek
vertoog maar van zelfkritiek op basis
van toen vroeger. Om "in" te blijven:
"retrospectieve introspectie".
We hebben het dus over recht op vrij
heid van meningsuiting, vrijheid van
drukpers, recht op zelfbeschikking,
zonder angst leven. Vrijheid.
Het is een "geladen" woord geworden.
Maar niet zo lang geleden zei het ons
niets, nl. toen wij geboren werden en
opgroeiden, onze onvergetelijke jeugd
genoten, in die gordel van smaragd, er
ons bevoorrecht leven leefden waar
wij allen met dankbaarheid aan terug
denken.
In diezelfde tijd hadden de "Inlanders"
geen mensenrechten! Geen vrijheid
van drukpers, geen vrijheid van me
ningsuiting en vergadering, om maar
niet te spreken van zelfbeschikking.
Daar leefden toen de Indonesische
Soltchenitzins en Nabakovs van heden,
de Dostojewskies uit de tijd van va
dertje Tzaar, en ook zij gingen, maar
dan zonder proces, naar ons Siberië,
Boven Digoel. Wij merkten er weinig
van en enkelen sloten en sluiten er min
of meer bewust, ogen en oren voor.
Ja maar zegt men, wij moeten het "in
de tijd zien". Die volkeren waren nog
niet rijp voor zelfstandigheid. Want zie
maar, hun vrijheid gaat nu gepaard met
massaslachtingen en chaos. Tegenover
de duizenden vermoorden in de vrij
geworden "derde wereld", staan de
millioenen van ons oude, RIJPE, Chris
telijke, beschaafde Westen, vele tien
tallen millioenen doden gepaard met
waanzinnige massale verwoesting.
Wanneer is men eigenlijk RIJP voor
zelfstandigheid?
Als ik dat woord "mensenrechten" toe
vallig in de mond neem dan voel ik die
boter op mijn hoofd of is het klapper
olie, de geur van Moeders haarwrong.
F. CRAMER
El Atabal, Malaga
(Van redactiewege bekort).
Uit een brief van Pak Asikin citeren
wij de volgende wijsheden.
Ik heb nu 34 kleinkinderen. Het getal
34 is tweemaal 17. Het getal 17 geldt
bij ons als een heilig getal, omdat de
5 islamitische gebeden per dag 17 ra-
ka'ats dezelfde gebedspozen in
houden. Vandaar ook de datum van
de vrijheidsproclamatie 17-8-45.
17 17 vleugelpennen aan elke vleu
gel; 8 8 staartveren en 45 2 x 20
vleugelveren plus de 5 emblemen op
de borst. 34 betekent voor mij dubbel
heilig 17.
Evenzo is onze laatste nakomeling de
derde zoon van onze zoon, net als ik.
Spontaan heb ik bij de thuiskomst van
mijn kleinzoon de "kidung" reine
zang, gezongen, zelf bedacht, van 17
coupletten. Dat kidung zingen (ngi-
dung) is in het Soendanees "nyawer".
Sawit het spetten van regendrup
pels op het dak. Bedoeld wordt de
goddelijke zegen te ontvangen, die
als regendruppels neerspat.
Ongemerkt heb ik een tipje van de
Soendanese mystieke sluiêr opgelicht.
Deze mystiek is overal te vinden in
Soendanese folkloristische verhalen.
Wijsheid is voor de ziel, wat gezondheid is
voor het lichaam - La Rochefoucauld
EEN EBJSrE.,KEUZE UIT
DE DUIZEND-EN-EÉN B'JDMSEN
VOOE TONQTONO VAN
SHEJ-eRAZADE.5 WI OUD-JNDIfi'
Tweede druk
De beste verhalen, schetsen, her
inneringen uit de eerste 10 jaar
gangen van Tong-Tong, uitslui
tend door vrouwen geschreven,
werden destijds door uitgeverij
Moesson gebundeld en uitge
geven.
De eerste oplaag was binnen een
mum van tijd uitverkocht. Op
herhaald en veelvuldig verzoek
is "Het meisje uit Indië" nu her
drukt.
Een juweeltje uit de Moesson
serie, een boekje voor iedereen!
f 9,50, porto f 1,70
19