LEZERS SCHRIJVEN "HET MEISJE UIT INDIE" SOENDANESE WIJSHEDEN HET MEISJE UIT CONTACT MET THAILAND-KNILLERS Mevr. Sipma-van Kesteren schreef ons: "Van een bevriende relatie in Thailand, die als adviseur is verbonden aan de Ned. ambassade aldaar (Bangkok) ontving ik enige adressen. Het zijn de eerste 10 van de 72 die door hem aan een uitkering geholpen moeten wor den, het zijn oud-Knillers die vaak in erbarmelijke omstandigheden leven. Nu heb ik de heer S. verzocht mij na men op te geven met het idee dat ze hopelijk in "Moesson" gepubliceerd kunnen worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat via Moesson familieleden of oude kennissen elkaar weer vonden. Als dat bij ondervolgende namen ook zou lukken en misschien een enkele door 'familie of oude vrienden kon worden geholpen, zou dit simpele idee van mij voor 100% geslaagd zijn. Mevr. A. Bloemhard Saysawaeng, 155/ 13 Soi Mahadlek 1, Bangkok; Mevr. S. Bounin Sukdi, 231/27 Dindaeng Rd. Flat 51, Bangkok; Mevr. L. Broese van Groenou, 75 Soi 50, Thanon Sokhum- wit, Bangkok 11; de Heer A. L. Col man, 32/10 Soi Sangawattana 2, Lad Prao, Bangkok; de Heer F. A. Donle- ben, 65/,1 Tambon Nong Pa Krung, Mu Thi 1, Soi Wat Bub Krok CHIANGMAI; de Heer J. Edwards van Muyen, 27/7 Soi Opeyob 2, Thanon Wuthakot, Tam bon: Bangkho, Amphu: Bangkhunthien, BANGKOK 15; de heer J. Eras, 823 Mu Thi 3, Tambon: Taiban, Amphu: Muang, SAMUTPRAKAN; de Heer A. L. Gellaerts, c/,0 Bin Bophieng 44 Mu Thi 11, Ban Khaow-keo, Amphu Pran Kratai, KAMPAENGPHET; de Heer C. W. J. Hamels, 200/455 Mungthongnivet 11, Thanon Pattanakon, Prawet, BANG KOK 11; de Heer Th. G. Hermsen, KLM Resthouse Plaswijck, Laksi, BANG KOK. Dit zijn de eerste 10 namen, die even tueel gevolgd kunnen worden door meerdere. Misschien is het goed als eventueel, behalve naar Thailand, ook naar mij wordt geschreven. Ik kan dan de maatschappelijk werker Adri Schra- ma in Bangkok verslag uitbrengen, zo dat de betrokkene op de hoogte wordt gesteld, mocht er een brief niet aan komen. E. Sipma-van Kesteren Buurtmeesterweg 38 6711 HN Ede MENSENRECHTEN Een oud woord met een nieuwe klank. Dat sinds enkele jaren hoe langer hoe meer "indringelijk" wordt. Men kan geen krant of tijdschrift opslaan, of men leest het, geen knopje omdraaien of men ziet en hoort het. Beoordeeld naar gelang de bril waardoor men kijkt, rode, lelieblanke of dollarbril, moeten de negers van Vorster of de Russen van Rusland die rechten zo snel mogelijk krijgen. Dit wordt geen begin van een politiek vertoog maar van zelfkritiek op basis van toen vroeger. Om "in" te blijven: "retrospectieve introspectie". We hebben het dus over recht op vrij heid van meningsuiting, vrijheid van drukpers, recht op zelfbeschikking, zonder angst leven. Vrijheid. Het is een "geladen" woord geworden. Maar niet zo lang geleden zei het ons niets, nl. toen wij geboren werden en opgroeiden, onze onvergetelijke jeugd genoten, in die gordel van smaragd, er ons bevoorrecht leven leefden waar wij allen met dankbaarheid aan terug denken. In diezelfde tijd hadden de "Inlanders" geen mensenrechten! Geen vrijheid van drukpers, geen vrijheid van me ningsuiting en vergadering, om maar niet te spreken van zelfbeschikking. Daar leefden toen de Indonesische Soltchenitzins en Nabakovs van heden, de Dostojewskies uit de tijd van va dertje Tzaar, en ook zij gingen, maar dan zonder proces, naar ons Siberië, Boven Digoel. Wij merkten er weinig van en enkelen sloten en sluiten er min of meer bewust, ogen en oren voor. Ja maar zegt men, wij moeten het "in de tijd zien". Die volkeren waren nog niet rijp voor zelfstandigheid. Want zie maar, hun vrijheid gaat nu gepaard met massaslachtingen en chaos. Tegenover de duizenden vermoorden in de vrij geworden "derde wereld", staan de millioenen van ons oude, RIJPE, Chris telijke, beschaafde Westen, vele tien tallen millioenen doden gepaard met waanzinnige massale verwoesting. Wanneer is men eigenlijk RIJP voor zelfstandigheid? Als ik dat woord "mensenrechten" toe vallig in de mond neem dan voel ik die boter op mijn hoofd of is het klapper olie, de geur van Moeders haarwrong. F. CRAMER El Atabal, Malaga (Van redactiewege bekort). Uit een brief van Pak Asikin citeren wij de volgende wijsheden. Ik heb nu 34 kleinkinderen. Het getal 34 is tweemaal 17. Het getal 17 geldt bij ons als een heilig getal, omdat de 5 islamitische gebeden per dag 17 ra- ka'ats dezelfde gebedspozen in houden. Vandaar ook de datum van de vrijheidsproclamatie 17-8-45. 17 17 vleugelpennen aan elke vleu gel; 8 8 staartveren en 45 2 x 20 vleugelveren plus de 5 emblemen op de borst. 34 betekent voor mij dubbel heilig 17. Evenzo is onze laatste nakomeling de derde zoon van onze zoon, net als ik. Spontaan heb ik bij de thuiskomst van mijn kleinzoon de "kidung" reine zang, gezongen, zelf bedacht, van 17 coupletten. Dat kidung zingen (ngi- dung) is in het Soendanees "nyawer". Sawit het spetten van regendrup pels op het dak. Bedoeld wordt de goddelijke zegen te ontvangen, die als regendruppels neerspat. Ongemerkt heb ik een tipje van de Soendanese mystieke sluiêr opgelicht. Deze mystiek is overal te vinden in Soendanese folkloristische verhalen. Wijsheid is voor de ziel, wat gezondheid is voor het lichaam - La Rochefoucauld EEN EBJSrE.,KEUZE UIT DE DUIZEND-EN-EÉN B'JDMSEN VOOE TONQTONO VAN SHEJ-eRAZADE.5 WI OUD-JNDIfi' Tweede druk De beste verhalen, schetsen, her inneringen uit de eerste 10 jaar gangen van Tong-Tong, uitslui tend door vrouwen geschreven, werden destijds door uitgeverij Moesson gebundeld en uitge geven. De eerste oplaag was binnen een mum van tijd uitverkocht. Op herhaald en veelvuldig verzoek is "Het meisje uit Indië" nu her drukt. Een juweeltje uit de Moesson serie, een boekje voor iedereen! f 9,50, porto f 1,70 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 19