Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtoneel (IV) Hebben we in de twee vorige opstellen getracht U enig inzicht te geven in de wetten waaraan de Dalang onderworpen is, zijn kundigheden en in de plaats waar de voorstelling in het Javaanse huis gehouden wordt en de mogelijke be- deze keer zuIlen we de technische uitrusting van de Dalang, de PAKELIRAN, en de symboliek van de onderdelen behandelen. WAJANGFIGUREN VAN DE SLECHTE PARTIJ: KURAWA, DEMONEN KOTAK DEKSEL V GEDEBOK DALANG KAJON WAJANGFIGUREN VAN DE GOEDE PARTIJ: PANDAWA, GODEN ENE SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN DE PAKELIRAN 11 PAKELIRAN EN SYMBOLIEK Evenmin als het schimmenspel "zo maar" een opvoering is van een pop pentheater, zijn de onderdelen waaruit het wajangtheater opgebouwd is, zo maar attributen zonder meer. Zoals de Javaan aan alles wat hem omringt een betekenis toekent, doet hij dat ook hier. Of moeten we zeggen: juist hier? Hier, waar de Javaanse ge- dachtenwereld ver-beeld wordt; waar de Javaanse Goden- en Geestenwereld zich voor het oog van de toeschouwer manifesteert. Het woord PAKELIRAN is afgeleid van KELIR, het scherm, waarop de dra ma's zichtbaar worden. De Kelir stelt dan ook het Heelal of de Wereld voor. Dit scherm is gemaakt van witte stof en heeft een donkerblauwe of don kerrode rand. De Kelir is gespannen op een houten of bamboe-raam, de PANGGOENG. Onder het scherm ligt, over de gehele lengte en dikwijls nog daarbuiten, een aantal pisangstammen op een stan daard. Die pisangstammen vormen tezamen de GEDEBOK waarop de Wa jangfiguren gestoken worden. Dat deel van de Gedebok, dat midden voor het scherm ligt en waarboven zich de gebeurtenissen en handelingen af spelen, symboliseert de Aarde. Aan de zijde van het scherm waar de Dalang zit hangt de BLENTJONG, de Wajanglamp. Ongeveer midden voor of achter (dat hangt af van welke zijde je het bekijkt) het scherm. Deze lamp heeft dikwijls de vorm van de Heilige Vogel Garuda, rijdier van God Visnu, de Onderhouder. Het lichaam van deze koperen lamp is het oliereservoir. Uit de borst steekt een tuit waarin een katoenen pit, die de vlam levert. De Garuda verzinnebeeldt het Goddelijke Licht, de vlam is de Levensvlam. Er is nog iets merkwaardigs aan de Garuda te zien. De poten zijn gestrekt en met een derde steun, bestaande uit een pen die uit het achterlichaam steekt, kan de lamp overeind blijven staan. Deze pen nu zou het voortplan tingsorgaan van Garuda zijn. Een -phal- lisch symbool dus, dat men meer in de Wajang tegenkomt. Derhalve zou de Blentjong ook nog een vruchtbaar heidssymbool kunnen zijn. De op de Gedebok gestoken WAJANG PURWA FIGUREN vertegenwoordigen de twee partijen: de Goede (bestaande uit de Goden en de Pandawa-groep) die zich ter rechterzijde van de Da lang bevindt en de Slechte (bestaande uit de Kurawa-groep en daemonen) die aan des Dalangs linkerzijde staat. Voorts is er nog een hartvormige Wa jangfiguur, de GOENOENGAN of KA- JON die een aparte plaats in het ge heel inneemt. Dit voorwerp zullen we in een later hoofdstuk nader toelichten. De plaats waar de Dalang zich op houdt is bedekt met tikers. Hij zit midden voor het scherm en min of meer onder de wajanglamp. Op de tiker staat links van de Dalang, direct naast hem, de KOTAK, de Wajangkist, waar in alle attributen getransporteerd wor den. De Kotak heeft tweeërlei be tekenis. Voor de aanvang van de voor stelling is deze Kotak de Goddelijke Bron, waaruit alles voortkomt; na af loop symboliseert ze Nirwana, waarin alle leven terugkeert. Aan de Kotak hangt de KETJRÊK, een aantal op elkaar liggende, of liever ge zegd hangende ijzeren platen die de Dalang met zijn rechtervoet bespeelt (De Dalang zit Silo!). De Ketjrèk symboliseert de bloedsom loop, drift en hartstocht en vooral tij dens gevechts-scènes zijn rythme en geluid ervan in hoge mate opzwepend. De kracht van het rythmisch getrap te gen de Ketjrèk doet de kist wegschui ven. Om dit te voorkomen zit aan de andere zijde van de Kotak een jeug dige helper die de zaak tegenhoudt. De Dalang houdt voorts in zijn linkerhand MINI WAJANGPOPJES (mascottes) 12,50 Idem iets groter 17,50 Wajang Koelit 40, INDONESISCHE KLEDERDRACHT-POPPEN Java, Bali, Sumatra, Kali- manten, Sulawesi 29,50 JAPARA'S HOUTSNIJWERK tabakspotten, lepelrekjes, briefstandaards, etc. v.a. 15, TOKO MOESSON Pr. Mauritslaan 36 - Den Haag de TJEMPOLO, een houten klopper waarmede hij eveneens rythmisch te gen de binnenkant van de Kotak klopt. Met dit geluid accentueert hij onder andere het gesproken woord. De Tjempolo symboliseert de hartslag. Bovendien geeft de Dalang er signa len, aanwijzingen, aan het Gamelanor kest mee. Zowel Tjempolo als Ketjrèk behoren eigenlijk tot het muziekinstru- mentarium. Rechts van de Dalang ligt het deksel van de Kotak, waarop de wajangfigu ren, welke hij direct bij de hand moet hebben, een plaatsje vinden. Bij het scherm staan ook de schalen met offeranden, bestaande uit speciaal toebereide spijzen en bloemen en ten slotte staat daar ook de Doepan, het wierookvat waaruit de rook van Doe pa opstijgt. Zoals reeds eerder gezegd, wordt ach ter de Dalang het Gamelanorkest op gesteld. De muziek die dit orkest ten gehore brengt heeft ook een symbo lische betekenis. De gamelanklanken zijn als het ware de materiële be hoeften in het leven. Als alle attributen hun plaats hebben, de offeranden zijn neergezet en de doepa brandt, zit de Dalang stil in gebed voor zijn scherm terwijl de gamelan een rustige melodie laat ho ren; de inleiding tot het spel, waarin de toeschouwer straks zich spiegelen kan. Het spel is de levenscyclus, het leven is de eeuwige strijd tussen goed en kwaad en steeds opnieuw zal het kwaad ten onder gaan. De Dalang is de bestierder van dit alles. BUDIDAYA Het Modeboek der volkeren "UITHEEMSE KLEDERDRACHTEN IN KLEUR" door Henny Harald Hansen Een kostelijk leerzaam naslag werk. NIEUW! "AZIË" uit de serie De Werelddelen Een van de mooiste platenboeken over een van de interessantste continenten. Prijs f 59,50 porto 5, BOEKHANDEL MOESSON KELIR BLENTJONG PANGGOENG L X»AÜi>

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 11