SURABAYA NU 16 llllllllil!ill!lllllllllllllllllllllll!l!l!lllllllllllllllll!llll|||||llllllll!lllllilllJllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllilllllllllllllllll!lllllllll!lllll!lilllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllllll!lllllllllllllllll|||ll|||||| l l.l'IIIÜIIIIÜIl!Ml ülllllllllIII!I!IÜÜ'11 i lil.ül i:Mil!hlHII!llllill!|llll!li|illl!li Als je de tokèh hoort: rijk, arm, rijk, arm en die roep met Surabaya als inzet uitkomt op rijk; als je tjitjaks weer langs de muren ziet wegschieten op een "steeds prijs" muskietenjacht; als je in de badkamer weer een kakkerlak achterna zit; als je half bewusteloos wakker wordt in de middaguren van het zachte siram- men en de sapoe-sapoe geluiden van de kebon; als je weer hevig transpirerend besluit, dat kippe-eindje van Hotel Pregollan naar Tjawan Bo op Kaliasin voor roti sobèh, toch maar per betja heen en terug af te leggen tegen een harga mati - zonder tawarren - dan weet je, dat je lijfelijk thuis bent in je geboortestad, na 24 jaar weggeweest. Als je heel, heel hartelijk wordt ver welkomd als de verloren blanda-an tiek en er onmiddellijk een Malam Gembira - na 6 uur 's avonds: het is immers puasa - met een ramah tamah (feestelijk samen eten) wordt gepland; als je de hartverwarmende belangstel ling hoort in de vele vragen naar vroe gere klasgenoten, buurtvrienden van weleer; dan weet je, je ook weer geestelijk thuis in Indonesië. Wat doet het ertoe, dat de waterdruk of de electriciteitsvoorziening het laat afweten als een kwart eeuw geleden! De zaken, het bedrijf - groot en klein zonder Westerse bevoogding of lei derschap, kan de Indonesiër zelf wel aan en goed. B.v. Sf. Tjandi - eigen dom en thans overgenomen van een bekende Chinese familie, die de nieu we regelingen op agrarisch gebied niet kon of wilde toepassen, is geheel in handen van een selfmade Indonesiër. Hij stelde zijn jongere broer - een in Duitsland afgestudeerd medicus - als administrateur aan. Een kleinere ijsfabriek op Ngagel - recycled door een ex-perdjuangan, ren deert weer, uitsluitend met aseli's, le vert 60 ton ijs per dag. Selecta, indertijd opgericht door de Ruiter de Wildt (gefusileerd door de bezetters tijdens de bezetting), wordt nu gedreven door een coöperatie van omwonenden. Wij waren er 2 dagen; de bungalows zijn schoon, het is er goed eten - rijsttafel of Europees - de service is uitstekend. De bergen als vanouds: mooi! Er zijn legio andere voorbeelden: De recycling wordt zeer veel beoe fend. Dat kunnen de Indonesiërs met veel vingervaardigheid, vindingrijkheid en ontzettend veel geduld. Op Sidoar- djo waren kleine bingkils, waar o.m. Fiat wegluizen werden gereviseerd, op gebouwd. Ik dacht, dat de onze er ook bij was: het bleken Fiat twoseaters van na de 2e W O. te zijn; de onze was van 1937. Overal zie je bingkils mobil. Het zou me niet verwonderen als de Sf. Tjandi weer recycled wordt met suikermachines, -molens van afgebro ken suikerfabrieken in Oost-Java, wel ke te voorschijn getoverd worden. De Women-Liberation treedt duidelijk naar voren in Indonesië. In onze ken nissenkring hebben de vrouwen met 5-6 kinderen of meer, een eigen bedrijf opgezet. Ze praten niet gauw over zichzelf. Ze zitten in allerlei sociale verenigingen, hebben opleidingsscho len, geven cursussen. Ze zijn bezig met de opbouw van Indonesië en in tens, vol overgave. De Indonesische van hoog tot laag, of het een eenvoudig winkelmeisje is, dan wel een masseuse, een hostess, een stewardes of de vrouw van de be kende internist-cardioloog of die van de longarts in Surabaya, weet zich op te maken of doet helemaal niets aan opmaak. Ze weten precies wat de aan dacht trekt. Aan behagen doen ze alle maal. Denk echter niet, dat ze gampang zijn of "in" voor een lolletje. De jongere Indonesische meisjes spre ken goed Engels, als ze het Neder lands niet beheersen, zoals de oudere dames. Deze laatsten spreken accent loos Nederlands. Ook de mannen zijn goed bij, moest mijn vrouw ondervin den, toen het gesprek in de Bahasa Indonesia over de moderne Wiskun de ging. Gelukkig wist mijn vrouw zich goed te weren - al is dit moeilijk in een andere taal - nu zij daarin verder gaat. Het verkeer in Surabaya op kleine - Japanse motorfietsen van meer dan 50 cc en op Duitse scooters is beangsti gend - onstuimig. Een maximum wordt niet nageleefd, de verkeersstrepen en zelfs de zebra's genegeerd. Toch is het verwonderlijk, dat het aantal ver keersongelukken nog meevalt, vooral doordat men andermans rechten eer biedigt. De jonge vrouw neemt aan deze wir-war van razende motoren deel met een bravoure, die typisch is voor de emancipatie. Het aantal betja's is wegens afkeuring door controle op de rijbewijzen voor de betjavoerders teruggebracht tot 35000 stuks. Eén richtingsverkeer over Gemblongan - Toendjoengan - Sim pang en Palmenlaan, uitgedacht door een Engelse verkeersdeskundige, heeft de betja tot in bepaalde woongedeelten uitgebannen. De beschildering in blauw voor die alleen overdag mogen rijden en waarop dan ook geen petroleum lampen zijn gemonteerd en de wit ge schilderde, die alleen 's avonds en 's nachts mogen rijden en die licht voeren, heeft die 35000 stuks gehal veerd. Denk echter niet, dat men zich aan die kleurindeling houdt! Wij hielden ervan om tegen zessen een uurtje in een betja rond te rijden; je ziet meer, dan achterin een auto met de chauffeur van Van Kempen of van Hadji Doel Arnowo, de bekas Wali Kota van Surabaya. In het begin waren we angstig te moe de, trokken onze posterieures in. Maar geen chauffeur durft het op te nemen tegen een betja. Hij zou alle andere voerders uit de omgeving tegen zich en een ongelooflijk pak slaag krijgen, terwijl de auto total loss zou worden. de Van der Lindens (wordt vervolgd) Bevolkingsriet uit Pasoeroean bestemd voor s.f. Tjandi wordt per Fabrieksleiding en het vrouwelijk personeel dat de suikerzakken lorrie aangevoerd. vult.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 16