te ^coow en <~LOerkelykfieicl VERDRIET niet in. "Is niks Een poosje geleden haalde een Amerikaanse foto de hele wereldpers, nl die plaat van die vrouw in de lijfwacht van President Carter. Maar nu is, dacht ik, e Amerikaanse maatschappij wel het paradijs voor de emancipatie Ik wil hier echt niet de raszuivere, chauvinistische tjèlèng uithangen hoor, maar er blijven in mijn ogen toch nog altijd bepaalde beroepen die ik nou niet zo erg "geslaagd" vind voor de andere sexe! (En dan vergeten we na tuurlijk heel even al die avonturiersters die aan kapingen en bankovervallen doen!) Hier in het Verre Oosten heeft de vrouw, zoals U wel weet, altijd al een heel andere positie gehad dan haar Westerse zusters. Aan de ene kant "grotere onderdrukking" maar aan de andere kant ook "veel ruimere vrij heid". En bij het nemen van belang rijke beslissingen zal de stem van Moeder-de-vrouw hier in Indonesia zeer zeker van grotere invloed zijn dan in het Westen. Het gebeurt hier alleen niet "zo openlijk of in het openbaar" maar ik denk dat manlief hier veel vaker voor een "offer they can't refu se" gezet zal worden dan zijn Wester se broertje! De enige tijd dat de Indonesische Dol le Mien wel in het openbaar voor het voetlicht treedt is rond de maanden april/mei, als Kartini herdacht wordt. Dan spruiten plots overal de billboards en spandoeken uit de grond en wordt men via de pers murw gebeukt met allerlei voorbeelden van mens-onteren- de slavernij of Jeanne d'Arc-achtige heldinne-daden! Vooral mijn geliefde Yogya spant in het verzinnen en uitvoeren van fraaie billboards wel de kroon. Maar dat komt natuurlijk ook omdat dit één van de meest belangrijke kunstcentra is van Java, dus kunstemakers zat! De voorstelling op de foto was dit jaar wel 't summum van Yogyase Dolle Mie- nen! De slogan zegt: "Wakker Kartini's vlam verder aan" en laat dan in een soort beeldverhaal eromheen zien hoe haar zusters dit kunnen doen. En op die ene episode na, daar links-midden, waar een moeder haar anakje in een slendang draagt, is het verder hele maal de "pure American way" en laat zij als een soort Jeanne Bond zien dat zij wis en waarachtig wel haar vrouw tje staat! Zowel in oorlogstijd op het slagveld (midden-onder) als in vredestijd op de universiteit (linksboven). En laat zij zien dat zij net zo makkelijk met een grote stringbas omspringt als met tere wayang-kulit-poppen. De vrije tijd die ze dan misschien nog over heeft brengt ze door met parachute springen, voet bal, karate en scuba-diving "Of je nog een telor asin lust!" mom pelt het echte van vlees-en-bloed vrouwtje daar links op de voorgrond. Ze kijkt dan ook zeer bedenkelijk en maakt, zwaar beladen, dat ze weg komt ROGIER Oma'tje uit Indië maakt een lelijke smak. Maar alles zit nog 'r op en 'r an". Alleen is 't linkerbeen een beetje "li- noe". En ze kan ook niet staan. De dokter ziet het helemaal zo ernstig Maar na vijf dagen belandt zij toch in het ziekenhuis. Ze wordt op bed ge legd met een zwaar gewicht aan de linkervoet. En over enkele dagen moet een ellendige operatie aan de heup volgen. Oma voelt zich diep rampzalig. Zó al leen. Ondanks het getjetter om haar heen van beterende patiënten op de zaal. Heel stilletjes ligt ze daar, in haar hoekje. Zo vindt haar, de eerste avond, een zuster van de wacht. Ook Indisch. Vertederd herkent zij in het nieuwe gezicht op de zaal, 't oude land. Zij haast zich naar de oude vrouw, legt warm haar hand op de twee oude gerimpelde - en vraagt, hartelijk, mee warig: - "Ja Allahmevrouwtje waarom u? Koh met zo'n ding aan uw voet? Keplèsèd?" Ineens is het, of dat "ding aan haar voet" niet meer zo zwaar is. Oma kijkt dankbaar op naar 't gezicht dat zo vertrouwd is en zegt zachtjes: "Niet weet u. Niet keplèsèd. Kesandoeng. Tegen de dorpel van de deur. Tsk..." Nog altijd hobbelt ze door haar huis je op een stok, en op kwade dagen zelfs op twee stokken. Nog altijd is haar linkerbeen "linoe". Maar zij is zo dapper, oma'tje. Kassian PLANTERSVROUW linoe slee; keplèsèd uitgegleden; kesandoeng gestruikeld.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 6