Van snoepen, spelen en kattekwaad
zoekt MEDEWERK(ST)ERS
VAMU NEDERLAND
voor diverse werkzaamheden
De herinneringen zijn gebleven, diep
in mijn geheugen geprent, maar ook
vastgelegd in kleurige foto's en dia's,
gerangschikt in volgorde van opname.
Het onvergetelijke weerzien met In
donesië ligt alweer achter me, de
tussenpozen in de dromen over dat
wonderschone land, die ik vlak na
mijn terugkeer bijna iedere nacht had,
worden groter. In de aanvang had ik
elke ochtend bij het wakker worden
moeite me te realiseren waar ik was.
De gevoelens van heimwee komen
vooral terug bij het vertonen van dia's
voor familie, vrienden en kennissen.
Evenals tijdens mijn verblijf in Indone
sië, ontkom ik er niet aan, bij het
beschouwen van bepaalde beelden,
telkens vergelijkingen te trekken tus
sen de rijke jeugd, die wij daar zo in
tensief hebben beleefd en die van de
huidige generatie. Wat een hemels
breed verschil bijvoorbeeld tussen
snoep- en speelgoedgewoonten en
kwajongensstreken.
Om met het eerste te beginnen. Bij het
plaatje van de tukang kwee-kwee (in
TT no. 9 zo voortreffelijk in dichtvorm
gegoten door Helly v. Brink-Eweg) met
zijn open trommels vol lekkernijen, ont
staat er steevast een levendige dis
cussie over de juiste betiteling en
smaak. Namen vliegen over en weer:
putuh majang, kwee tjrorot, nogosari,
pastel, risolles, lemper en noem maar
op. Verrukkelijkheden, die meestal
plaatselijk werden geconsumeerd er
gens onder een pohon kanari of an
ders 's middags bij de thee. Heel wat
anders dan patat frites, een melig kro-
ketje of een frikandel in een onge
zellige automatiek.
En dan hebben wij het nog niet eens
over die andere zaligheden, die je,
zelfs op de onchristelijkste tijden, wel
ergens kunt kopen. Zelfs midden in
de nacht valt er wel wat te bikken op
de hoek van een straat of op een
pleintje waar betjak-kerels in hun vehi
kels een tukje doen. Of het nu in Ja
karta bubur ajam is op Pasar Pagi,
kwee pantjong op Petjenongan of tahu
Sumedang en tapé bakar in Bandung
achter de gevangenis Bantjeuj. Maar
als wij hier in Holland midden in de
nacht een lekkere honger krijgen, zul
len we het moeten doen met bitterbal
len uit een vol, rokerig café of we
scheuren maar weer een zakje chips
open.
Een ander plaatje, dat van een vissend
jongetje, brengt ons al gauw op het
onderwerp spelletjes. Is het niet op
vallend, dat ondanks het "agressieve"
karakter van diverse Indische spelle
tjes, de aard van de Indo over het al
gemeen zachtmoedig en vredelievend
is? Enkele voorbeelden.
Ik zie in dit kikkerlandje si Pang, Pih of
Boetje al de vlieger van buurtgenoot
Klaas, Jeroen of Bas uit de lucht halen
met zijn vecht-lajang voorzien van ge-
las tarik of gelas ulur, bewerkt volgens
geheim resep van een Arab uit Gang
Kernolong. Jang sting behoorlijk, maar
wel effectief in het gebruik. Of ze
schieten met het knikkeren de stui
ters van hun Hollandse vriendjes bo-
tjèl met hun favoriete gatjuk. En als bij
het tollen de houtsplinters her en der
vliegen, is de boot goed aan en wordt
de "levensgevaarlijke" tol met vlijm
scherpe kampak verbeurd verklaard.
De ontaarde Indo heeft dan reeds, niet
begrijpend, een stortvloed van verwij
ten van een vertoornde buurvrouw of
de vermanende woorden van het hoofd
der school moeten verwerken. Voeg
daarbij nog de stevige reprimande van
een man van de dierenbescherming
vanwege sinjo's voorliefde voor adu
Vissende jongetjes halen nooit kattekwaad
uit!
djangkrik, en Pang, Pih en Boetje zul
len worden bestempeld tot agressieve
naturen. Dat blijkt immers uit hun spel
letjes! Toch zullen deze knullen nim
mer een AOW'er in elkaar timmeren
om hem te beroven van zijn uitkering.
Noch zuilen ze met z'n drietjes een
argeloze wandelaar in de gracht gooi
en.
Toegegeven, het zijn verre van lieverd
jes. Manga-jatten staat nog steeds op
hun programma en ze draaien hun
bruine knuisten er niet voor om, om
een half dozijn kamprets in een doos
met meel heen en weer te schudden
en in Alhambra los te laten, net witte
vampiers. Zeer grote paniek alom. Of
walangs in een blikje met niet met na
me te noemen stinkzooi te kotjok en
ze de vrijheid te geven in de Centraal-
bioscoop in Mèster. Moet je zo'n "be
werkt" insekt op je schone blouse
krijgen. Ampun! Een walang sangit is
er heilig bij vergeleken!
Natuurlijk allemaal in een tijd waarin
je nog geen automaten kon kraken,
telefooncellen vernielen, de ruiten van
je school ingooien en hasj roken.
Goed, ze doen het niet allemaal, uit
zonderingen zijn er altijd, maar die be
vestigen dan ook de regel.
F. R. DE CEUNINCK VAN CAPELLE
Tahu Sumedang, ook 's nachts om 2 uur te
krijgen op Bantjeuj, Bandung.
in een bedrijf, waar in gemoedelijke sfeer toch hard en intensief
gewerkt wordt.
Voor goede werk(st)ers een goede verdienste.
Inlichtingen en sollicitaties:
H. Edwards van Muyen, Gele Meerbloem 13, Wateringen, telefoon
01742 -3280 alleen tussen 18.00 en 19.00 uur.
MIDDELBARE ZEEVAART
SCHOOL MAKASSAR
M.Z.S.
1947 - september - 1977
Een prachtig, zeer rijk met foto's
en documenten geïllustreerd ge
denkboek over de jaren 1947-
1950 van de M.Z.S. te Makassar,
dat een stuk Indische historie
vastlegt.
Samengesteld onder leiding van
de Heer F. Thielsch.
Verkrijgbaar bij
BOEKHANDEL MOESSON
f 60,1- f 5,porto.
8