■K VIJFTIG JAAR GELEDEN SPEELDE KRONTJONGORKEST EURASIA IN EEN LONDENSE PLATENSTUDIO DE STERRETJES VAN DE HEMEL... Precies vijftig jaar geleden, in december 1928, zwoegden acht studenten drie weken lang in de studio van "Edison Bell" om dertig krontjongmelodieën op de plaat te zetten. Ze verdienden er niets mee, maar de reis naar en het verblijf in Londen hoefden ze niet te betalen. De opnamen zijn het aanhoren bijzonder waard. De platen werden electrisch op genomen, maar van electrische gitaren was nog geen sprake. De klank is bijzonder authentiek en staat mijlen ver verwij derd van het electronisch krontjonggeweld dat op reünies en Pasar-Malams-van-nu over ons wordt uitgestort. Over krontjongorkest Eurasia-van-toen gaat dit verhaal. A REVE^mON^lH £^R2^^Lf'riOX" BIG EIGHT' 10 door Klaas B. Nanning ïcrcwic XRÖNTJOKG 8STAW1 KrantjOftjj Orchtrt £uo>*ü> *KAX8IO" RECORDS ARK Kf.»CTRIOAEX,Y RECORDS»} S&A«ray«TCK2S£> By S5DÏSON BSXX. I/m. DONDON. THS THIS «SOOAO AT U»S THAK AtmjOfilStS mét iS A» ït tflfSINÖEMFAT OF TH6 COWITIOW9 OF SAtS »W IS M«5>ii#IT80 Inleiding Het is al vele jaren geleden dat ik op een tweedehandsspullenmarkt in Haar lem een stapeltje oude grammofoon platen zag liggen van klein formaat. Ik ken het merk wel: "Edison Bell" van 20 cm doorsnee en met lila etiketjes. Bovendien wist ik dat ze van om streeks 1930 moesten dateren. Omdat ik destijds oude platen verzamelde, pakte ik het stapeltje op. Het waren er acht, ze bleken nauwelijks bespeeld te zijn en nog in de originele hoezen te steken. En toen ik zag dat het kront jongplaten waren, kocht ik ze, met het gevoel dat ik iets bijzonders had ge vonden. Voor een redelijk aantal gul dens werden ze de mijne. "Krontjong Orchest Eurasia" stond op de etiket ten. Het zei me niets en niemendal. Jarenlang lagen de platen in m'n kast. Ik draaide wel eens een enkel num mer voor verbaasde bezoekers, ik zet te ze jaren geleden een keer op band voor een Indische fuif waar ik als blanda een beetje buitenstaanderig rondliep, maar daar bleef het bij. Tot dat ik zo'n 1V2 jaar geleden bij een oom een stapeltje oude nummers van Tong Tong zat door te lezen. Toen kreeg ik een idee waarvan ik de ge- volgen op dat ogenblik allerminst kon overzien: ik plaatste een oproep in de rubriek "Wie? Wat? Waar? Wanneer?" met de weinig originele tekst: "Wie weet iets van het Krontjong orkest Eurasiaenzovoort. Oproep in Tong Tong. Binnen enkele weken kreeg ik onver wacht veel reacties, schriftelijk en te lefonisch, soms kort en waardeloos, meestal kort en waardevol, soms lang en gezellig. Eén van de eerste reacties was een telefoontje van Frans Razoux Schultz (71), oud-trompettist van het Haagse dansorkest "The Queen's Melodists", die me op het spoor zette van Jaap Rosenquist (78), gitarist van het kront jongorkest ten tijde van de plaatopna men. Nog diezelfde avond belde ik Jaap op. Het werd een kort, maar on gelooflijk gesprek. Hij was volkomen overdonderd door het feit dat een vol slagen vreemde hem inlichtingen vroeg over zijn hobby van bijna vijftig jaar geleden: gitaarspelen in een krontjongorkest. Dat hoorde ik overi gens pas toen ik hem bijna een jaar later eindelijk persoonlijk ontmoette. Op diezelfde avond hoorde ik van Frans en Jaap, los van elkaar, de maand en het jaar waarin de platen waren opgenomen: december 1928. Vijftig jaar geieden. Dan is, in de week dat dit verhaal vol herinneringen in Moesson verschijnt, precies vijftig jaar geleden. Stelt U zich die tijd even voor: van crisis of steuntrekkers in Nederland was nog geen sprake, ik was één jaar en één maand, Willem Duys vier maan den oud. Een automobiel-ongeval werd nog vermeld in geïllustreerde week bladen en Soekarno was 27 en ver bannen naar Flores. Den Haag was nog lang geen "weduwe van Indië" maar "volop Indië". "Eurasia" bleek helemaal geen kront jongorkest te zijn, maar een Sociaal Culturele Vereniging, die zich o.a. ten doel stelde geld bijeen te brengen voor Indische studenten die financiële hulp nodig hadden. Zij probeerde dat geld te verzamelen door het houden van Indische tentoonstellingen, toneel-, dans- en muziekavonden, o.a. door een krontjongorkest. Eurasia en muziek. Jonge leden van Eurasia, voornamelijk Leidse en Delftse studenten met een Indisch verleden, vormden drie or kesten: een Hawaiiband, een Gamelan- De acht krontjongplaten rond de schitterende koffergrammofoon van mijn nichtje Ankie Edwards van Muyen. Hoe vaak zullen die platen in de jaren dertig niet op een dergelijk apparaat zijn gedraaid? Eén van de acht platen in de originele hoes met speciale opdruk "The Big Eight".

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 10