Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtoneel (VI] Is Wajang Purwa schaduwtoneel? Vooraf nog enkele opmerkingen betreffende de Gamelan. Op deze orkestvorm en deszelfs muziek hebben de Javanen en Baliërs het unieke alleenrecht in de wereld. Wel bestaat in het voormalige Siam nog een vorm van gamelan, maar deze is daarheen vanuit Java geëxporteerd. Wanneer de Javaanse gamelan en de gamelanmuziek ontstaan zijn is een vraag waarop wel nimmer een exact antwoord te geven is. Om die geboorte hangt een mystiek waas. Er zijn Javanen die menen dat een en ander afkomstig is van het vorstengeslacht der Cailendra's. Vandaar de Gamelan Slendro. Anderen zien in de Gamelan een geschenk van de goden. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat de "oer-Javanen" (een Mongoloide ras) die meer dan 25 eeuwen voor onze jaartelling tijdens een grote volksverhuizing vanuit het Aziatische continent (Achter-lndië) de Archipel bevolkten, een uiterst primitieve vorm van de Gamelan met zich meebrachten, die zich op Java ontwik kelde tot het tegenwoordige gamelaninstrumentarium. Dat zou dan de Gamelan Pelog geweest zijn, die er eerder was dan de Slendro. Wat betreft het verband van de in ons vorig hoofdstuk genoemde Patèt of toonaard met de drie hoofdexpressies van de mens, behorende bij de drie perioden van de dag (of de nacht) nog het volgende. Zoals gezegd behoort de Patèt Nem bij de morgen, de Patèt Songo bij de middag en de Patèt Man- juro bij de namiddag (gelijkelijk wat betreft de nachtelijke perioden). Nim mer kan een bepaalde Patèt gebezigd worden tijdens een andere periode dan de eigene. De relatie is on-ver- brekelijk en doorbreekt men die toch, dan veroorzaakt men een disharmonie in en tussen de menselijke gemoeds toestand en de periode waarin die ge moedstoestand ondergaan wordt. Een ontoelaatbare verstoring van het even wicht. Hierboven noemden we ook even de Baliërs. Er is een duidelijk hoor- en zichtbaar verschil tussen hun Game lan en de Javaanse, waarop we toch nog even Uw aandacht willen vesti gen. De Gamelan van Java klinkt "donker en mollig" vergeleken bij het bijna keiharde, kristalheldere en spichtige geluid van de Balische Gamelan. Twee karakterverschillen die ook tot uiting komen in het musiceren en die hun vermoedelijke oorsprong vinden in de plaats waar de gamelans bespeeld worden. Op Java gebeurt dat meestentijds bin nenshuis, althans onderdaks in een pandopo of op een galerij. Zouden klanken en volume dan zijn als die van het Balische orkest, men zou bin nen de kortste tijd met barstende hoofdpijn wegsnellen. Om dit te voor komen gebruikt de Javaan heel slim slechts bronzen toetsen en gongs in zijn instrumentarium. De Baliër daarentegen musiceert doorgaans in de open lucht, waarbij het geluid nauwelijks hoorbaar in de ruimte zou verdwijnen ware het niet dat hij aan het brons van zijn instru menten een hoeveelheid zilver toe voegde, waardoor het geluid aanzien lijk harder en bepaald heel nadrukke lijk hoorbaar werd. Daarbij komt nog dat de Baliër hard en in een verbijs terend hoog tempo zijn composities 20 De Wajang Purwa figuren Wanneer en waar zijn die merkwaar dige twee-dimensionale figuren van de Wajang Purwa ontstaan? Of we op deze vragen een bevredigend ant woord kunnen geven weten we niet. Maar wel is er iets merkwaardigs aan de hand, namelijk met de relatie wa jangpop - schim. Wij willen het voor lopig niet hebben over controversiële theorieën "Wajang Purwa is een schim menspel" en "Wajang Purwa is geen schimmenspel". Hierover straks. Het gaat echter wel om die schim, die schaduw. In vele streken moet men in oude tij den in de schaduw van de mens een mystieke tweelingbroeder, of mis schien zelfs een onverbrekelijk ander "Ik" gezien hebben. Een gedaante, ongrijpbaar, onstoffelijk, die de mens overal en altijd vergezelde. Die, indien hij behoorde tot een vorst of een priester, heilig was. (In de wajang- verhalen komt men enkele figuren te gen die hun schaduw tot leven roepen om zich van gezelschap of partner te verzekeren.) Er waren gebieden, waar iemand, die het ongeluk had op de schaduw van een hooggeplaatste te stappen, zich blootstelde aan tenminste een stevig In deze aflevering nog enkele me dedelingen betreffende de Gamelan, waarna we mogelijkheden belichten over de herkomst van de Wajang Purwa figuren terwijl tenslotte de vraag gesteld wordt of de Wajang Purwa eigenlijk wel een schimmen spel is. speelt, waardoor zijn muziek aanvan kelijk op de buitenstaander overkomt als een lawine van heldere klanken waarin geen melodie te bespeuren valt. Maar ook hier geldt de regel: leren luisteren, dan komt het horen vanzelf^ "Ervan houden of het mooi vinden is natuurlijk een kwestie van smaak. Desgevraagd vertrouwde een Javaan ons eens toe dat hij de muziek van Bali maar een barbaars gedoe vond! pak slaag in ruil voor de aangedane belediging. Daar waren (en zijn) zwarte magiërs die het silhouet van een stamgenoot of wie dan ook sneden uit een blad, daar vervolgens met de nodige tover formules op vitale plaatsen naalden door staken en zo hun slachtoffer ten gronde richtten (goena-goena). Waren het de Sjahmanen, de dorps priesters (te Zien als witte magiërs), die de macht aan zich trokken en ten goede - een vaste greep op de gemeenschap trachtten te krijgen door zich meester te maken van de schaduwen van vooraanstaande leden van die gemeenschap, primitief nage sneden uit boomblad of dierevel en die hun wijze lessen met deze ma gische attributen illustreerden? En, wanneer deze notabele dorps- of gemeenschapsgenoten reeds lang ge storven waren, door middel van deze zorgvuldig bewaarde schaduwbeelden, heilige relieken, in contact traden met de geestenwereld dezer voorouders? Dit zou het embryo van de tegenwoor dige Wajangpop kunnen zijn. Het zou niet onmogelijk zijn dat we hier de "oer-dalang" ontmoet hebben (zie Wajang Purwa II, Moesson 23e jrg. no. 2, blz. 27) en met hem de "oer- wajang". Dat moet dan geweest zijn lang voor dat de Hindoe's naar Java kwamen. In die periode van vele honderden ja ren zou die oer-wajang zich ontwik keld kunnen hebben tot datgene wat de Wajang Purwa was toen de Java nen in contact kwamen met Mahabha- rata en Ramayana. Het feit, dat vele technische termen van het Wajang Purwa Theater uit het oud-javaans af komstig zijn wijst ook in de richting van oud Javaanse oorsprong en zou een bevestiging kunnen zijn van het bovenstaande. Door het bijkomende feit, dat het stam volk van de Javanen uit Achter-lndië kwam, wordt Voor-lndië als land van herkomst hunner cultuur vrijwel uit gesloten. Wel zijn er natuurlijk door de latere Hindu-invloed vele nieuwe facetten aan de Wajang Purwa toege voegd, waarvan de oorsprong in Voor- lndië gezocht moet worden. Rijst thans opnieuw de vraag of de Wajang Purwa nu wel of niet een schimmenspel is. Deze vraag, aan een Javaan gesteld, zal zeker een beves tigend antwoord opleveren. Tenslotte heeft de autochtone toeschouwer al eeuwenlang de Wajang Purwa, als een (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 20