Reisbureau Holwerda THEELEPELTJES leis van de Mangkunegoro zongen de prijsuitreikster en Gesang "Bengawan Solo" als duet. In dit verband kan ge meld worden dat "Bengawan Solo" ook in Japan erg populair is en dat er een Japanse vertaling van bestaat. El ke Japanner die naar Solo komt, zal dan ook niet nalaten de Solorivier te bezoeken. In 1973 kreeg Gesang voor zijn lied "Bengawan Solo" van de burgemees ter van Solo, Koesnadar, al de ster van verdienste tweede klasse van de stad met een bedrag van Rp. 50.000,-. Ook kreeg Gesang in 1976 bij presi dentieel besluit een kunstprijs, die be stond uit een beeld en Rp. 250.000,-, welke prijs hem door de minister van onderwijs, Sjarif Thajib, een jaar later werd overhandigd. Het lijkt allemaal heel wat, maar als je kijkt wat de rupiah waard isWijlen Bung Sla mat, de bekende artiest, gaf een be nefiet voorstelling voor Gesang om hem een beetje uit de financiële nood te helpen. De gouverneur van Jakarta, kon Gesang als resultaat daarvan een bedrag van Rp. 500.000,- overhandigen. MET DE WAPENS VAN 6 GROTE INDISCHE STEDEN Batavia - Bandoeng - Semarang Soerabaja - Malang - Medan Per stuk 8,50 porto f 1,10 Per half dozijn (naar keuze) f 48,50 porto f 2,75 Sierlijke uitvoering, zwaar ver zilverd. In een mooi doosje. Een fijn cadeautje voor elke gelegen heid! - TOKO MOESSON Gesang schreef en componeerde zijn lied "Bengawan Solo" in 1940. Het was niet zijn eerste werk. Hij bracht er nog veranderingen in aan toen hij deel uit maakte van het krontjongorkest Kern- bang Katjang van wijlen Soekinah. Eerder had hij in 1938 "Si Piatu" ge maakt en in 1939 "Roda Dunia", dat toen erg populair was. In 1941 ver vaardigde hij "Saputangan", dat de basis werd voor een toneelstuk. In 1942 volgde "Tirtonadi", dat eveneens tot een toneelstuk leidde. In 1943 kwam "Djembatan Merah", dat even eens heel populair werd en net als "Bengawan Solo" de basis voor een film werd. Wat ik hier noem, zijn al leen de bekendste werken van Gesang die tot een "hit" geworden zijn. Hij maakte veel en veel meer, zoveel dat hij het zelf niet eens meer allemaal weet. Het opmerkelijke bij dit alles is dat Gesang nooit muziekles heeft gehad. Wat hij weet, heeft hij geleerd bij het krontjongorkest Kembang Katjang van kampong Kemlajan Solo. Daarom maakt hij bij het componeren geen ge bruik van een notenbalk, maar volstaat met do-re-mi. Als instrumenten heeft hij alleen een bamboefluit en een gi taar. Maar met die eenvoudige midde len slaagt Gesang er toch in liederen te vervaardigen die internationaal be roemd zijn geworden, ook al heeft hem dat persoonlijk niet veel welvaart ge bracht. Hij is zo bescheiden dat hij niet eens van tevoren een honorarium bedingt als hem gevraagd wordt een lied te maken of op te treden. En ook al heeft Gesang dan geen ma teriële rijkdom, hij bezit wel de rijkdom van een tevreden kunstzinnige ziel. Toen ik bij hem op bezoek was en dit punt aanroerde, glimlachte hij ."Rijkdom is een kwestie van tevredenheid", zei hij. "Als iemand tevreden is met wat hij heeft, dan is hij vanzelf rijk. Ik ben tevreden met wat ik verricht op het gebied van de kunst, die ook andere mensen bevrediging geeft. En ik ben tevreden" - daarbij keek hij naar een paar vogelkooien die bij hem buiten voor het raam hingen - "met die prach tige vogelkooien. Ik hoop maar dat de mensen die naar "Bengawan Solo" luisteren, ook de mensen in Nederland, daardoor zoete herinneringen zullen hebben aan Indonesië, zoals de sawah- vogels in die kooien mij zoete herin neringen geven aan de vreugde temid den van de sawahs, waar zij zo ver rukkelijk kunnen zingen." WAHJOEDI Zou er in Indonesië een instelling als Buma/Stemra (die de rechten van componisten en tekstschrijvers beschermt) bestaan, dan zou Gesang wel rijk zijn geweest. Op hoeveel LP's van krontjongmuziek komt niet een arrangement van Bengawan Solo voor en op hoeveel Indische avonden is die prachtige melodie niet gebruikt voor zang en dans? Gesang heeft er over de jaren even veel aan verdiend als een artist hier in een maand. Daarom dit voorstel: zouden wij, iedereen die het lied kent, gezon gen, gedanst of zomaar mooi ge vonden heeft, voor één maal één gulden willen geven als waardering voor Gesang? Een eenmalige gift, spontaan van onbekende bewon deraarsters). Gewoon bijdoen op de eerstvolgende girobetaling voor Moesson. Of in de speciale Benga wan Solo-bus als u in de toko bent. Alvast bedankt! Redactie BRUSSEL - JAKARTA v.v. f 1650,per persoon met overstap in Singapore. AMSTERDAM - JAKARTA v.v. f 1800,per persoon met overstap in Singapore. AMSTERDAM - JAKARTA v.v. f 1900,per persoon. Rechtstreekse vluchten zonder overstap. AMSTERDAM - BANGKOK - SINGAPORE - JAKARTA v.v. f 1900,— per persoon, met recht van stopover in Bangkok en Singapore. Inlichtingen bij: Tel. 070 - 46 89 50 of 46 89 51. Telex: 32743. Loosduinsekade 497, 2571 CM Den Haag 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 15