O Droogvliegen Suez naar Batavia. Slechts particulie ren en dgl. mochten de reis over Egyp te maken, uitzonderingen daar gelaten. Zo zijn enige gouverneurs-generaal door de Rode Zee gevaren. G.G. Ro- chussen is in 1851 over Egypte naar het vaderland teruggekeerd, nadat hij de heenreis nog per zeilschip om de Kaap had volbracht. G.G. Sloet van de Beele (1861-1866) heeft zowel de heen als de thuisreis door Egypte gemaakt. Zijn opvolger Mijer, wiens benoeming zoveel opschudding heeft verwekt, heeft de reis naar Indië nog overland gemaakt, doch op de terugreis van het pas geopende Suez-kanaal kunnen ge bruik maken. Missie en Zending waren natuurlijk vrij in het kiezen van hun schip. Wij zagen reeds dat ds. L. J. van Rhijn, die in het belang der Zending een reis door de Archipel had gemaakt, over Egypte te rugkeerde. Een reis door het Heilige Land, die hij er aan vast had willen knopen, ging door de oorlog in Europa niet door. In die tijd zijn ook enige Ka tholieke geestelijken over de landweg gerepatrieerd. Doch zelfs de grote lit terator Conrad Busken Huet, kon in 1868 als particulier op zijn uitreis de overlandroute naar Kairo nemen. De laatste brief uit Europa aan zijn vriend Potgieter was uit Marseille. Helaas bleef geen brief uit Egypte bewaard, doch wel heeft hij in Kairo voor zijn Amsterdamse vriend een Turkse fez gekocht. Onze vaderlandse letterkun dige heeft dit exotische hoofddeksel niet in een kast weggestopt, doch er zich mee getooid, ja, hij heeft er zich zelfs mee laten fotograferen! Vandaar dat hij in vele geïllustreerde handboe ken verschijnt als Turk. Wat waren de invloeden van de over- landpost voor ons Indië? Vooreerst las men het Europese nieuws enige weken eerder dan vroeger. Moest men voor heen minstens een kwartaal wachten op bericht uit het moederland, thans was deze wachttijd tot een vijftal we ken ingekrompen. Dit kwam vooral de Dit plaatje heeft niets met banjir of zo te ma ken. Schoot ik een tijd geleden in droog ge bied, in Yogya. Waar schijnlijk een Pa die z'n zoontje uit zwemmen neemt in de kali. Maar ik schoot dit plaatje vanuit een taxi die me van het vliegveld naar mijn hotel reed. En tijdens dat uurtje vliegen had ik de hele tijd naar die rugleuning voor me moeten staren met dat stickertje erop: "Life vest under front of seat. Use bottom cushion for floatation". En dan ben ik eindelijk die plane uit, van die sticker verlost en dan zie ik het notabene in levende lijve lopen...! ROGIER Indische pers ten goede. Zij kon nu nieuws leveren, dat méér actueel was, en verspreidde dit in een extra blad. Van groot belang werd dit tijdens het revolutiejaar 1848, toen opeens gans Europa in vuur en vlam scheen te staan. Op 25 maart 1848 was de conservatie ve minister van Koloniën, Jean Chré- tien Baud afgetreden, doch reeds in de eerste helft van mei d.a.v. verspreidde zich het gerucht van dit ontslag door Batavia. Zonder de overlandpost zou dit bericht zich nooit zo snel hebben verbreid. Op de 22e mei hield de be kende liberale ds.-dr.-baron Van Hoë- vell in de sociëteit de Harmonie voor een groot gehoor een gematigd voor uitstrevende rede. Het Gouvernement, aan zulk een optreden der burgerij niet gewend, schrok en nam zelfs militaire maatregelen, hoewel die gans over bodig waren. Onze predikant kreeg een officiële berisping, slikte die niet, maar nam zijn ontslag. Hij repatrieerde en zette in het vader land zijn liberale actie ten bate der kolonie tot in de Tweede Kamer voort. Zonder de overlandmail zouden deze schrikbarende gebeurtenissen in elk geval enige maanden later hebben plaats gevonden, of misschien wel he lemaal niet. Echter, in 1869 had de overlandroute haar betekenis verloren, want toen voeren de schepen, ook de Nederland se, volgeladen met goederen en pas sagiers, door het pas geopende Suez- kanaal. De Egyptische spoorwegen, zo mede de hotels in Alexandrië, Kairo en Suez zullen het wel gemerkt hebben. De nieuwe stad Port-Said, een dier bare herinnering voor vele oud-lndisch- gasten, al was het alleen maar om Simon Arzt en de bekende Egyptische goochelaar, bloeide op als een roos, tot1967. Met de opening van het Suez-kanaal in 1869 kwam een einde aan de overlandroute. >*e foto het standbeeld van De Lesseps aan de ingang van het kanaal. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 18