O
Droogvliegen
Suez naar Batavia. Slechts particulie
ren en dgl. mochten de reis over Egyp
te maken, uitzonderingen daar gelaten.
Zo zijn enige gouverneurs-generaal
door de Rode Zee gevaren. G.G. Ro-
chussen is in 1851 over Egypte naar
het vaderland teruggekeerd, nadat hij
de heenreis nog per zeilschip om de
Kaap had volbracht. G.G. Sloet van de
Beele (1861-1866) heeft zowel de heen
als de thuisreis door Egypte gemaakt.
Zijn opvolger Mijer, wiens benoeming
zoveel opschudding heeft verwekt,
heeft de reis naar Indië nog overland
gemaakt, doch op de terugreis van het
pas geopende Suez-kanaal kunnen ge
bruik maken.
Missie en Zending waren natuurlijk vrij
in het kiezen van hun schip. Wij zagen
reeds dat ds. L. J. van Rhijn, die in het
belang der Zending een reis door de
Archipel had gemaakt, over Egypte te
rugkeerde. Een reis door het Heilige
Land, die hij er aan vast had willen
knopen, ging door de oorlog in Europa
niet door. In die tijd zijn ook enige Ka
tholieke geestelijken over de landweg
gerepatrieerd. Doch zelfs de grote lit
terator Conrad Busken Huet, kon in
1868 als particulier op zijn uitreis de
overlandroute naar Kairo nemen. De
laatste brief uit Europa aan zijn vriend
Potgieter was uit Marseille. Helaas
bleef geen brief uit Egypte bewaard,
doch wel heeft hij in Kairo voor zijn
Amsterdamse vriend een Turkse fez
gekocht. Onze vaderlandse letterkun
dige heeft dit exotische hoofddeksel
niet in een kast weggestopt, doch er
zich mee getooid, ja, hij heeft er zich
zelfs mee laten fotograferen! Vandaar
dat hij in vele geïllustreerde handboe
ken verschijnt als Turk.
Wat waren de invloeden van de over-
landpost voor ons Indië? Vooreerst las
men het Europese nieuws enige weken
eerder dan vroeger. Moest men voor
heen minstens een kwartaal wachten
op bericht uit het moederland, thans
was deze wachttijd tot een vijftal we
ken ingekrompen. Dit kwam vooral de
Dit plaatje heeft niets
met banjir of zo te ma
ken. Schoot ik een tijd
geleden in droog ge
bied, in Yogya. Waar
schijnlijk een Pa die z'n
zoontje uit zwemmen
neemt in de kali. Maar
ik schoot dit plaatje
vanuit een taxi die me
van het vliegveld naar
mijn hotel reed.
En tijdens dat uurtje
vliegen had ik de hele
tijd naar die rugleuning
voor me moeten staren
met dat stickertje erop:
"Life vest under front
of seat. Use bottom
cushion for floatation".
En dan ben ik eindelijk
die plane uit, van die
sticker verlost en dan
zie ik het notabene in
levende lijve lopen...!
ROGIER
Indische pers ten goede. Zij kon nu
nieuws leveren, dat méér actueel was,
en verspreidde dit in een extra blad.
Van groot belang werd dit tijdens het
revolutiejaar 1848, toen opeens gans
Europa in vuur en vlam scheen te
staan.
Op 25 maart 1848 was de conservatie
ve minister van Koloniën, Jean Chré-
tien Baud afgetreden, doch reeds in de
eerste helft van mei d.a.v. verspreidde
zich het gerucht van dit ontslag door
Batavia. Zonder de overlandpost zou
dit bericht zich nooit zo snel hebben
verbreid. Op de 22e mei hield de be
kende liberale ds.-dr.-baron Van Hoë-
vell in de sociëteit de Harmonie voor
een groot gehoor een gematigd voor
uitstrevende rede. Het Gouvernement,
aan zulk een optreden der burgerij niet
gewend, schrok en nam zelfs militaire
maatregelen, hoewel die gans over
bodig waren. Onze predikant kreeg een
officiële berisping, slikte die niet, maar
nam zijn ontslag.
Hij repatrieerde en zette in het vader
land zijn liberale actie ten bate der
kolonie tot in de Tweede Kamer voort.
Zonder de overlandmail zouden deze
schrikbarende gebeurtenissen in elk
geval enige maanden later hebben
plaats gevonden, of misschien wel he
lemaal niet.
Echter, in 1869 had de overlandroute
haar betekenis verloren, want toen
voeren de schepen, ook de Nederland
se, volgeladen met goederen en pas
sagiers, door het pas geopende Suez-
kanaal. De Egyptische spoorwegen, zo
mede de hotels in Alexandrië, Kairo en
Suez zullen het wel gemerkt hebben.
De nieuwe stad Port-Said, een dier
bare herinnering voor vele oud-lndisch-
gasten, al was het alleen maar om
Simon Arzt en de bekende Egyptische
goochelaar, bloeide op als een roos,
tot1967.
Met de opening van het Suez-kanaal in 1869 kwam een einde aan de overlandroute. >*e
foto het standbeeld van De Lesseps aan de ingang van het kanaal.
18