üüi Modernere bioscopen in Surabaya ■fSP ran m 9N0R W1 |l|l Éwj -- is' m JrlÉi PU lUXfift 1 JLJll* j{i'1 fPPjBrjj men er een fietsenloods van voor de bezoekers. Bij mijn uitgangspunt Pasar Besar te rugkomend gaan we naar het Rialto- theater dat nog overeind stond en waar o.a. het meesterwerk van Charlie Chaplin "The Gold Rush" werd ver toond voor stampvolle zalen. Maar ook dit Rialto-theater verouderde, de rieten stoelen werden bevolkt door koetoe boesoeks, merèmbèt van de laagste rangen naar successievelijk de loge, zodat het op het laatst geen doen meer was hier een filmvoorstel ling bij te wonen. Daarvoor in de plaats verrees het Metropole-theater alwaar o.m. de door J. A. GRASHUIS Concentreerde het bioscoop-gebeuren in Surabaya zich in vroeger jaren voornamelijk op Pasar Besar, zoals in mijn vorig artikel beschreven, al spoedig voldeden deze theaters niet meer aan de gewijzigde vraag van het publiek en de modernere opbouw van de stad. De Sirene- en de Olympia-bioscoop gingen tegen de vlakte om plaats te maken voor het in moderne stijl opgetrokken Gouverneurskantoor. Ook de Elita-biograph had haar langste tijd gehad en verdween ten gunste van een spoorweg-viaduct dat over de drukke verkeersader Pasar Besar kwam, waardoor het lange wachten voor de spoorweg-overgang werd opgeheven en een vlotte doorstroming naar de benedenstad c.q. handelswijk bevorderd werd. De smaak en de eisen van het film publiek veranderde en paste zich aan aan de zich steeds vernieuwende trend van de films en hun producen ten. De kwaliteit van de films verbe terde, de trillende beelden, opgenomen met soms primitieve camera's uit de beginjaren, vandaar de naam "Tril- beeld" waarmee men een film betitel de, werden ondervangen, het schok kerige sneltreintempo waarop de ac teurs zich over het witte doek bewo gen werden tot normale proporties teruggebracht. Men bouwde volwaardige filmtheaters met comfortabele accomodatie, goede, electrisch aangedreven projectoren, waarvan er op z'n minst twee aanwe zig waren om een vloeiende vertoning te waarborgen zonder wachttijden tij dens het verwisselen van de filmrol, zoals bij enkelvoudige projectoren. Ook de kwaliteit van het projectiedoek werd verbeterd en op een verhoging of toneel geplaatst zodat iedere toe schouwer er redelijk zicht op had. Bij na alle bioscopen hadden er nog een voorhangsel voor, zodat men echt de sfeer van een theater opwekte. Bij een enkel theater, zoals Luxor en Krangganbioscoop, kon men zelfs ook nog achter het projectiescherm plaats nemen, doch die accomodatie werd uitsluitend bezet door Indonesiërs, die niet konden lezen, maar toch voor een krats van de film wilden genieten. Men zag dan welliswaar alles in spie gelbeeld, terwijl de felle lamp van de projector door het doek heen scheen, maar dat mocht de pret niet drukken, want al katjang goreng knisterend en kwatjie splijtend was men toch een avondje uit! Soms kon men onder dit publiek wel komische situaties beleven. Bij een bepaalde film kwam op een gegeven moment een trein in volle vaart fron taal aanstormen. De eenvoudige In donesiër sloeg daarbij de schrik om het hart waarbij heel de voorste rijen in paniek uiteen stoven, bang door de trein overreden te worden! Met de komst van de sprekende film werden deze zitplaatsen opgeheven in verband met de accoustiek. De muur achter het doek werd dichtgemetseld zodat het geen geluid meer doorliet. Bij Kranggan bouwde men achter het doek een apart zaaltje, het Kranggan- park, waarmee een aparte bioscoop werd geschapen voor het Inheemse publiek. Bij het Luxortheater maakte "Broadway Melody", "Broadway Rhythm" met het tap-fenomeen Elea nor Powel, films met the bathing be auty Esther Williams waarbij oogver blindende waterballetten werden op gevoerd in kleur zoals men die in hedendaagse films helaas niet meer ziet. Vroeger had men nog oog voor schoonheid, tegenwoordig is men meer gericht op het sex-element. Trouwens alle balletten, dansnummers, songs zoals heel de show die men vroeger al dan niet in kleur wist te brengen in diverse films vinden we tegenwoordig niet meer terug. Dan waren er nog muziekfilms als "A- lexander's Ragtime Band" met de blon de Alice Fay en Tyrone Power, met Bing Crosby, Rosemary Cloony, Dick Powell en zoveel meer zangsterren in de hoofdrol. En laat me niet vergeten het zangwonder Deana Durbin met het orkest van Leopold Stokowsky in "Hundred men and a girl"! Drama s met muzikale inslag zoals "Bolero" met Carol Lombard en George Raft. Daverende lachfilms met de komiek bij uitstek Eddy Cantor, die er tevens menig liedje in zong, zoals b.v. "The kid from Spain", "Ali Baba" enz. Het publiek lag krom van de lach. Een opname mcwt» os \.vKt gemaakt op de openingsavond van het Luxor-theater. Het in 1927 gebouwde theater voldeed aan alle eisen van die tijd. eerste science-fiction-film "Flash Gor don conquers the universe" met Larry (Buster) Crabbe geprojecteerd werd, hetgeen eveneens een stormloop van het publiek veroorzaakte. Weliswaar nog in zwart/wit doch al een volwaar dige geluidsfilm. Tegenover het Metropole-theater het up to date Luxor-theater dat aan alle eisen van de tijd was aangepast, met indirecte verlichting aan de zijmuren langs het plafond, hetgeen toentertijd het nieuwste van het nieuwste was. Met de komst van de "Talking Pictu res" werd ze tevens uitgerust met het nieuwste snufje op het gebied van ge luidsinstallaties uit Amerika, t.w. het Wide Range Western Electric Sound System, dat volgens aankondiging vanaf de fijnste regendroppels tot aan de zwaarste kanonschoten het geluid moest kunnen produceren. Nou, en dat deed ze dan ook. Vooral muziek- en showfilms kwamen hierop volledig tot hun recht en dan denk ik aan "The Golddiggers", En wat te denken van de kleine, blon de lieveling van het publiek met haar eigenwijze pijpelokjes: Shirley Temple, die op hartveroverende wijze haar liedjes wist te brengen. En dan denken we onmiddellijk aan "On the good-ship, Lollypop". Ook zuiver komische films met o.a. Bud Abbott and Lou Costello alsmede die van Stan Laurel and Oliver Hardy stonden op het programma van Luxor. Griezelen kon men er ook. Bela Lugo- si in zijn diverse creaties van Dracula bezorgde menigeen koude rillingen, zodanig dat er vele dames bang wer den in het donker naar huis te gaan. Ook "Mr. Moto" in de persoon van Peter Lorre zocht op dit scherm als detectieve naar diverse ongerechtig heden en misdadige figuren. Johnny Weismuller konden we hier als "Tar- zan" van de ene boom naar de andere zien slingeren, onderwijl zijn beroem de Jungle-kreet uitstotend, op zoek naar Jane. Verleiding en zwoele blik ken bracht ons Mariene Dietrich. En 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 18