TOKO MAS INDONESIA SVicf. uwelieró 'zBedrij} SELAMAT DATANG (Nahasa BV) - Diamantair EEN NIEUWE LENTE, EEN NIEUW GELUID Na deze barre winter verheugen wij ons er op om onze clientele de nieuwe Voorjaarscollectie te tonen Als speciale VOORJAARSAANBIEDING hebben wij thans weer voor U de zo snel uitverkochte cocktailringen met echte briliant, robijn, smaragd, saffier en natuurlijk onze succesvolle en gelukbrengende BIDURI PANDAN In maart geheel uitverkocht, nu toch weer tegen zeer lage prijzen verkrijgbaar I GELANG: Belah Rotan, Plintiran, Sirikit, Ular, Cronchong, Rantei. KALUNG: Taratè, Biji Ketimun, Padi, Klassiek. CINCIN: Cronchong, Ular, Rantei, Stempel, Ringen bezet met stenen. GIWANG: Pentol, Kriool, etc. LEONTIN: Munthangers, Kruis, anker en Kendari. Wij helpen U de inflatie tegen te gaan BELI SEKARANG I I UNTUNG SAUDARA I KOOP NU GOED VOOR U I DOOR EIGEN IMPORT EN FABRIKAAT ZEER LAGE PRIJZEN I I T.M.I. IS ER VOOR U MAAK ER GEBRUIK VAN Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam Zuid - Telefoon 020-71 87 28. Bereikbaar met tram 24-25 en 16 vanaf Centraal Station te Amsterdam. Telefoon na 17.00 uur: 023-28 48 32. Strenge censuur. De bioscoopvoorstellingen vonden 's- avonds plaats, want het uitgaansleven voltrok zich ook altijd in de avond uren. De aanvangstijden waren door gaans 7.15 u. en 9.30 u. 's avonds. De laatste tijd werden in sommige bios copen eveneens middagvoorstellingen gegeven om 4 uur, maar die bleken niet een succes te zijn. Zij, die op particuliere kantoren werkten gingen pas om half vijf - vijf uur naar huis, zij die reeds thuis waren doken tegen vier uur 's middags liever de mandi- kamer in om een verfrissend bad te nemen. Wel werden op zondagmorgen spe ciale matinee-voorstellingen gegeven die zoveel mogelijk afgestemd waren op de jeugd, waarbij men voor een kwartje op alle rangen kon zitten en die om tien uur begonnen. Maar de films, die er dan vertoond werden waren doorgaans al meerdere malen 's avonds vertoond in andere bios copen. De censuur was erg streng. Was een film "Alleen voor volwassenen" dan betekende dat: boven de 21 jaar. Dan had men nog filmkeuringen voor boven de 18, resp. 14 jaar en "Voor alle leef tijden." Op gezette tijden hield de po litie controle in de bioscopen. Midden in de voorstelling gingen de lichten dan onverwachts aan en werd de voor stelling gestaakt. ledereen wist dan dat er politie-con- trole was. En wee degene, die jonger was dan de aangegeven leeftijd, waar voor de film geschikt was bevonden. Hij werd in z'n kraag gepakt en subiet de bioscoop uitgezet. Maar deze men sen voelden zelf al wel het onheil aan komen als de zaallichten onverwacht aangingen. Langs allerlei slinkse we gen vluchtten zij eigener beweging ij lings de bioscoop uit nog vóór er ie mand van de controle verscheen. Foefje voor ons jongelui om een film voor volwassenen of 18-jarigen toch te bezoeken was het aantrekken van een lange broek, al dan niet geleend. Want zolang men nog niet werkte liep men nog altijd in "katok" of "tjelana pendek" rond. Lekker luchtig. Voor een of andere feestelijke gelegenheid hadden we weliswaar een lange broek, staat altijd netjes, maar die droeg je niet om te slenteren. Had je dan de lange broek aan om de bioscoop in, te kunnen, dan moest je toch nog langs de controleur aan de ingang van de zaal, die de kaartjes scheurde. Hij keek je dan met argwa nende blikken aan, jou hart al "gede- boek-gedeboek", maar met een uiter lijk kalm en onverschillig gezicht van "Wie doet me wat?" was je toch blij als je de zaal binnen was, liefst vlak voor de lichten uit gingen, want dan zag niemand je meer zitten. Wij, jongelui onder elkaar zaten altijd voor 30 centen in de "klas kambing", ken rajerij schoppen! Eens zat één van de jongelui naast een dame, die in het donker één van haar schoenen met de andere voet lospeuterde, mis schien zat ie te strak. Onmiddellijk werd dit opgemerkt. Degene die naast haar zat hengelde ongemerkt met zijn voet de bewuste schoen naar zich toe. Argeloos boog hij zich voorover naar degene die vóór hem zat, fluisterde hem zachtjes instructies in het oor en werd de schoen met de voeten onder de stoelen door successievelijk hele maal naar voren gemanipuleerd. Toen de voorstelling afgelopen was zocht de dame natuurlijk in wanhoop naar haar verdwenen schoen, niets begrijpend van het hele geval, maar de schoen bleef onvindbaar. Ten einde raad moest ze hinkend op één schoen en één blote voet het theater verlaten, nog steeds piekerend hoe dat toch kon! De entreeprijzen waren globaal ge nomen: 30, 45, 60, 90 cent, 1,20 en 1,50, waarvoor men al in de loge zat. We vonden het niet nodig om deze hogere prijzen te betalen als we toch maar "onder elkaar" waren. Al leen als je met je "Keet" naar de bioscoop ging moest je fatsoenshalve wel hogerop zitten. Maar dan had je ook je lange broek aan en je stropdas om! HEER SALEH. SJATHA, Jl. Raden Saleh no. 37, Jakarta. Tel. 345078 Kamers met ontbijt en/of pension. Airconditioning, warm en koud stro mend water. Centraal gelegen. Eigen vervoer aanwezig en Nederlands sprekend. Zeer goede referenties. Schappelijke prijzen. HET AANZIEN VAN NEDERLANDS INDIË Herinneringen aan een koloniaal verleden - door Frans Naeff. Een boeiend fotoboek met teksten over de periode 1860-1950 met deels nog onbekende, interessante foto beelden uit het voormalig Ned.-lndië. Verkrijgbaar bij Boekhandel MOESSON f 14,95 f 4,— porto. AUTOPIONIERS VAN INSULINDE - NU IN EEN GEHEEL NIEUW OMSLAG De geschiedenis van de automobiel en de belevenissen van de automobi listen in het oude Ned.-lndië, prachtig geïllustreerd. Verkrijgbaar bij Boek handel Moesson f 65,incl. porto. Het nieuwste fotoboek van Hein Buitenweg. f 49,50 f 4,porto. 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 15