TOKO MAS INDONESIA
SVicf. uwelieró 'zBedrij}
SELAMAT DATANG
(Nahasa BV) - Diamantair
EEN NIEUWE LENTE, EEN NIEUW GELUID
Na deze barre winter verheugen wij ons er op om onze clientele de
nieuwe Voorjaarscollectie te tonen
Als speciale VOORJAARSAANBIEDING hebben wij thans weer voor
U de zo snel uitverkochte cocktailringen met echte briliant, robijn,
smaragd, saffier en natuurlijk onze succesvolle en gelukbrengende
BIDURI PANDAN
In maart geheel uitverkocht, nu toch weer tegen zeer lage prijzen
verkrijgbaar I
GELANG: Belah Rotan, Plintiran, Sirikit, Ular, Cronchong,
Rantei.
KALUNG: Taratè, Biji Ketimun, Padi, Klassiek.
CINCIN: Cronchong, Ular, Rantei, Stempel, Ringen bezet met
stenen.
GIWANG: Pentol, Kriool, etc.
LEONTIN: Munthangers, Kruis, anker en Kendari.
Wij helpen U de inflatie tegen te gaan
BELI SEKARANG I I UNTUNG SAUDARA I
KOOP NU GOED VOOR U I
DOOR EIGEN IMPORT EN FABRIKAAT ZEER LAGE PRIJZEN I I
T.M.I. IS ER VOOR U MAAK ER GEBRUIK VAN
Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam Zuid - Telefoon 020-71 87 28.
Bereikbaar met tram 24-25 en 16 vanaf Centraal Station te Amsterdam.
Telefoon na 17.00 uur: 023-28 48 32.
Strenge censuur.
De bioscoopvoorstellingen vonden 's-
avonds plaats, want het uitgaansleven
voltrok zich ook altijd in de avond
uren. De aanvangstijden waren door
gaans 7.15 u. en 9.30 u. 's avonds. De
laatste tijd werden in sommige bios
copen eveneens middagvoorstellingen
gegeven om 4 uur, maar die bleken
niet een succes te zijn. Zij, die op
particuliere kantoren werkten gingen
pas om half vijf - vijf uur naar huis,
zij die reeds thuis waren doken tegen
vier uur 's middags liever de mandi-
kamer in om een verfrissend bad te
nemen.
Wel werden op zondagmorgen spe
ciale matinee-voorstellingen gegeven
die zoveel mogelijk afgestemd waren
op de jeugd, waarbij men voor een
kwartje op alle rangen kon zitten en
die om tien uur begonnen. Maar de
films, die er dan vertoond werden
waren doorgaans al meerdere malen
's avonds vertoond in andere bios
copen.
De censuur was erg streng. Was een
film "Alleen voor volwassenen" dan
betekende dat: boven de 21 jaar. Dan
had men nog filmkeuringen voor boven
de 18, resp. 14 jaar en "Voor alle leef
tijden." Op gezette tijden hield de po
litie controle in de bioscopen. Midden
in de voorstelling gingen de lichten dan
onverwachts aan en werd de voor
stelling gestaakt.
ledereen wist dan dat er politie-con-
trole was. En wee degene, die jonger
was dan de aangegeven leeftijd, waar
voor de film geschikt was bevonden.
Hij werd in z'n kraag gepakt en subiet
de bioscoop uitgezet. Maar deze men
sen voelden zelf al wel het onheil aan
komen als de zaallichten onverwacht
aangingen. Langs allerlei slinkse we
gen vluchtten zij eigener beweging ij
lings de bioscoop uit nog vóór er ie
mand van de controle verscheen.
Foefje voor ons jongelui om een film
voor volwassenen of 18-jarigen toch
te bezoeken was het aantrekken van
een lange broek, al dan niet geleend.
Want zolang men nog niet werkte liep
men nog altijd in "katok" of "tjelana
pendek" rond. Lekker luchtig. Voor
een of andere feestelijke gelegenheid
hadden we weliswaar een lange broek,
staat altijd netjes, maar die droeg je
niet om te slenteren.
Had je dan de lange broek aan om de
bioscoop in, te kunnen, dan moest je
toch nog langs de controleur aan de
ingang van de zaal, die de kaartjes
scheurde. Hij keek je dan met argwa
nende blikken aan, jou hart al "gede-
boek-gedeboek", maar met een uiter
lijk kalm en onverschillig gezicht van
"Wie doet me wat?" was je toch blij
als je de zaal binnen was, liefst vlak
voor de lichten uit gingen, want dan
zag niemand je meer zitten.
Wij, jongelui onder elkaar zaten altijd
voor 30 centen in de "klas kambing",
ken rajerij schoppen! Eens zat één van
de jongelui naast een dame, die in
het donker één van haar schoenen
met de andere voet lospeuterde, mis
schien zat ie te strak. Onmiddellijk
werd dit opgemerkt. Degene die naast
haar zat hengelde ongemerkt met zijn
voet de bewuste schoen naar zich toe.
Argeloos boog hij zich voorover naar
degene die vóór hem zat, fluisterde
hem zachtjes instructies in het oor en
werd de schoen met de voeten onder
de stoelen door successievelijk hele
maal naar voren gemanipuleerd.
Toen de voorstelling afgelopen was
zocht de dame natuurlijk in wanhoop
naar haar verdwenen schoen, niets
begrijpend van het hele geval, maar
de schoen bleef onvindbaar. Ten einde
raad moest ze hinkend op één schoen
en één blote voet het theater verlaten,
nog steeds piekerend hoe dat toch
kon!
De entreeprijzen waren globaal ge
nomen: 30, 45, 60, 90 cent, 1,20 en
1,50, waarvoor men al in de loge
zat. We vonden het niet nodig om
deze hogere prijzen te betalen als we
toch maar "onder elkaar" waren. Al
leen als je met je "Keet" naar de
bioscoop ging moest je fatsoenshalve
wel hogerop zitten. Maar dan had je
ook je lange broek aan en je stropdas
om!
HEER SALEH. SJATHA,
Jl. Raden Saleh no. 37, Jakarta.
Tel. 345078
Kamers met ontbijt en/of pension.
Airconditioning, warm en koud stro
mend water. Centraal gelegen. Eigen
vervoer aanwezig en Nederlands
sprekend. Zeer goede referenties.
Schappelijke prijzen.
HET AANZIEN VAN
NEDERLANDS INDIË
Herinneringen aan een koloniaal
verleden - door Frans Naeff.
Een boeiend fotoboek met teksten
over de periode 1860-1950 met deels
nog onbekende, interessante foto
beelden uit het voormalig Ned.-lndië.
Verkrijgbaar bij Boekhandel
MOESSON f 14,95 f 4,— porto.
AUTOPIONIERS VAN
INSULINDE - NU IN EEN
GEHEEL NIEUW OMSLAG
De geschiedenis van de automobiel
en de belevenissen van de automobi
listen in het oude Ned.-lndië, prachtig
geïllustreerd. Verkrijgbaar bij Boek
handel Moesson f 65,incl. porto.
Het nieuwste fotoboek van
Hein Buitenweg.
f 49,50 f 4,porto.
23