met een notedop over de oceaan (I) en koud stromend water, douchecel en ander comfort, waaronder een da mesbureautje met toilettafel voor de echtgenote van de gouverneur en een bureau-ministre voor hemzelf. Deze gerieflijke ruimte was betimmerd met sycomore, welke houtsoort ook in de salon werd toegepast. In het blauwe linoleum waren sierlijke motieven ver werkt, in de vorm van zeesterren en Gouvernements Marine werd ook aan de "Oranje" het "multiple-usage"-ka- rakter gegeven door het scheepje voorts te voorzien van drie 2-per- soonshutten, betimmerd met mahonie, voor 't vervoer van passagiers en twee ruimen met een totaal inhoud van ongeveer 80 ton voor vrachtvervoer. Het uitbrengen van deze dubbelschroe- ver werd door de Nederlandse Rege ring gegund aan de rederij Gebr. Wijs muller N.V. te Baarn. Aangezien het Suezkanaal vanwege politieke strub belingen voor alle verkeer gesloten was, moest de reis via het Panama kanaal gemaakt worden. Vlaardingen - Cristobal - Hollandia, over een halve aardomtrek, een afstand van 13.700 mijl over twee oceanen met een note- dopje, uitgerust met de hoogstnodige navigatiemiddelen, t.w. een stel zee kaarten, stuur- en standaardkompas, twee sextanten, een waarnemingshor loge, log en radio-telefonie-apparaat voor midden- en korte golf en oh, ja, een barometer. De langste reis, die ooit door de rederij Gebr. Wijsmuller was uitgevoerd; 42 dagen met slechts water om je heen. Wijsmuller gaf de uitvoering van deze opdracht - het ligt afterall zo voor de Het M.S. "Oranje", vlaggeschip van de vloot van het Gouvernement van Nederlands Nieuw Guinea op proeftocht in de Nederlandse wateren, 1956. zeepaardjes. De inrichting van deze hut en de salon werd ontworpen door de binnenhuisarchitect Jean C. Bors- je te Hardinxveld. In laatstgenoemd verblijf was een opvallende wandver siering aangebracht; een grote kaart van Nieuw Guinea, samengesteld uit ingelegde stukjes linoleum in tal van kleuren. In de fauteuils was de hout soort wengé verwerkt, waarvan slechts één kubieke meter in Nederland voor handen was. De lampen waren be schermd door een plastic omhulsel. Salon en zit-slaaphut waren van mo derne vormgeving en comfort (o.m. in gebouwde radio en een kleine ijskast) opvallende exempels van scheeps- interieurverzorging. Evenals de bodems van de voormalige hand - aan iemand met Gouv. Marine ervaring, A. Hengeveld. Een betere keus was nauwelijks mogelijk. Wind en weder dienende zou over de reis ruim twee maanden gedaan wor den; ontvangst en overgave te Hol landia aan Havenmeester F. Bender. De crew bestond uit één stuurman R. Schoonderwoerd, drie machinisten P. N. Rodenrijs, P. Verschoor en J. Polderman, twee matrozen en een kok. Acht man dus, die ruim twee maanden eikaars enige gezelschap zijn, een goede onderlinge verstandhouding is in zo'n geval even onmisbaar als goed functionerende motoren. De gekozen route door het Panama kanaal had één heel groot bezwaar; (lees verder volgende pagina, onderaan) Met het Vlaggeschip "Oranje" van Nederland naar Nieuw-Guinea. door F. C. BACKER DIRKS Gelukkig is de hulk, die op de woeste baren Een schipper heeft aan het roer, die wijs is en bevaren. Toen na de souvereiniteitsoverdracht in de Indische archipel Nederland als enkele kolonie in het Verre Oosten het Nederlandse deel van Nieuw Guinea overhield - een gebied van het voormalige Ned.-lndië, waaraan Nederland in dertijd de minste aandacht had besteed - werden aldaar onmiddellijk maatregelen getroffen om de leefbaarheid te bevorderen. Het eiland mankeerde om zo te zeggen alle hulpmiddelen, die nodig waren voor ontwikkeling en industrialisatie, geen wegennet, geen spoorwegnet, slechts een enkel vliegveld en enige slecht geoutilleerde havens. In parallelisme met de ontwikkeling van Ned. Indië werd de ontwikkeling van Nieuw Guinea begonnen met o.a. het opzetten van een regeringsappa raat voor de verbindingen over zee, waarbij de voormalige Gouvernements Marine als voorbeeld diende. Hoe kon het ook anders, want de betreffende Dienst werd grotendeels gedreven door ex-G.M.-ers. Reeds na een luttel aantal jaren (1956) werd overgegaan tot de bouw van een vlaggeschip voor deze Regerings- dienst. Deze bouw werd gegund aan de scheepswerf "De Hoop" te Har dinxveld, een werf met ervaring; het schip zou namelijk het 20ste vaartuig worden, dat door deze werf na de oorlog voor Nieuw Guinea werd ge bouwd. Vanzelfsprekend moest het een motorschip zijn, groter dan alle 19 voorafgaande scheepjes, speciaal gebouwd voor de vaart langs de kus ten en op de machtig grote rivieren van genoemd gebiedsdeel. Afmetingen: lengte over alles 34,50 m; breedte over de spanten 7,00 m; holte 2,75 m; diepgang in beladen toestand 2,40 m; 2 drie cylinder tweetakt Krom hout-dieselmotoren 120 pk elk; tonna ge 312,55 BRT; snelheid 9 mijl per uur. Op het achterschip twee alumi nium reddingsboten, waarvan één voorzien van een motor. De sierlijke slanke lijn geeft het vaar tuigje, dat "Oranje" gedoopt werd, meer het uiterlijk van een jacht, het geen het representieve karakter bena drukte van de door de "Oranje" te maken dienstreizen, namelijk inspec tiereizen annex het houden van confe renties met bestuursambtenaren en in landse hoofden, in verband waarmede het schip uitgerust was met een mo derne salon met conferentietafel en archiefkast. Het vlaggeschip was dus in de eerste plaats bestemd als drijvend verblijf van de hoogste gezagsdrager, de Gouverneur van Nederlands Nieuw Guinea; in 1956 was dat dr. J. van Baal. Aan boord bevond zich een smaakvol ingerichte zit-slaaphut voor de gouverneur en zijn echtgenote met een oppervlak van ca. 41/2 x 4 meter. Natuurlijk met air conditioning, warm 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 22