Nieuws uit Indonesië POIRRIÉ Na de devaluatie is de toestand in Indonesië nog altijd moeilijk. Er wordt wat gesold met de „Kenop 15", de devaluatie van de Rp op 15 naar 16! Opgezet met de bedoeling, de export te vergroten (omdat de olie niet meer voldoende opbracht om de opbouw te kunnen financieren), mel den de kranten telkens nieuwe vin dingen, die de export moeten stimu leren en zodoende Kenop 15" tot een goed resultaat moeten brengen. Zo heeft men nu in West-Java een fa briek geopend, die ,,Bekitjots" (slak ken) gaat verwerken voor de export. De Hr. Ibnu Sutowo is een van de commissarissen. Ik hoop maar van harte, dat ze een groot succes zullen behalen (en dat is zeer wel mogelijk ook!),want die ellendige beesten heb ben mijn hele orchideeën-aanplant opgevreten. Maar de laatste tijd kom je in de pers ook heel alarmerende berichten tegen. In „Berita Buana" van 7 juli is de Consumenten-verg.in een pers-communiqué te keer gegaan tegen de sterke stijging van de berasprijzen en vooral tegen een ongelukkige uit lating van de „Bulog" (Buro Logistik), dat men de prijsstijging van de beras maar toeliet, om de tani's ook een voordeeltje te gunnen. De Consumen ten-verg. zegt, dat de „Bulog" is op gericht om de prijzen van eerste levensbehoeften stabiel te houden en dat van een prijsstijging van de beras niet de tani, maar alleen de tengulaks en de grote tussenhandel profiteren. Blijkbaar geschrokken spuit de „Bu log" nu tonnen en tonnen beras op de pasars van Jakarta. Veel resultaat zie je er nog niet van! Om de sterke prijsstijging van koffie tegen te gaan, heeft de regering de export daarvan verboden. Maar nu klagen de expor teurs („Berita Buana"), dat ze dan hun bedrijf wel kunnen opdoeken, en dat Indonesië zijn markten voorgoed zal verliezen. De maïs-aanplant gaat sterk achteruit („Merdeka" van 7 juli) omdat de „Bulog" zulke lage prijzen biedt, dat de aanplant niet meer lonend is. Volgend jaar zal ons land geen beras meer behoeven te importeren vertelde de Minister van Voorlichting. Maar "Merdeka" van 6 dezer vertelde, dat de "lumbungs" in West-Java vrijwel leeg staan. "Merdeka" van 7 juli meldde, dat de textiel-bedrijven in Noord-Sumatra nog maar op 15 tot 20% van hun capaci teit werken, daar ze de grondstoffen niet meer kunnen betalen. Je weet gewoon niet meer, wat je er van moet denken. En wat er waar is van al die critiek Het ergste is de critiek van de Ban- ken-sector ("Merdeka" van 7 juli). De particuliere Banken, die - zo wordt verteld - gedurende "Pelita II" (2e 5- jarenplan) door de Bank Indonesia tot een stabiele groep waren gemaakt, verkeren sinds "Kenop 15" in een noodtoestand door gebrek aan liqui de middelen i.v.m. de sterk verhoog de crediet-behoeften. Drs. Barli Ha- lim verklaarde in commissie VI van 't parlement, dat de opbouw bedreigd wordt door de verliezen, die aanne mers lijden i.v.m. de sterke stijging van de grondstofprijzen. Dat is lo gisch. Maar je ziet voorlopig geen stilstand in de bouw. Noch in de re- gerings- noch in de particuliere sec tor. Rookgerei mag voortaan alleen maar tegen banderolprijs verkocht worden. Maar de straatventers en de warongs kunnen niet volgens bande rol verkopen, want dan werken ze immers voor noppes! Sigaretten mo gen niet meer "ketengan" (per stuk) verkocht worden. Maar dat gebeurt toch en in het openbaar. Want hoe zou anders de kleine man, die op z'n hoogst Rp. 600,- per dag verdient aan rookgerei kunnen komen, wanneer een pakje kretek al Rp. 25Ó,- kost? Wat kun je daar redelijkerwijze tegen doen? De totaal prijs van kreteks is voor de kleine man met 10 tot 20% boven de (verhoogde) banderolprijs gekomen. De venters werken toch ook niet voor de lol alleen?! Het is een gesol van jewelste! Je kunt ook niet weten, wat nu werkelijk geweten moet worden aan "Kenop 15" en wat aan mis-ma- nagement en wat aan gewone kwade wil. Maar één ding is zeker, het leven is ontzettend duur geworden en dat kan niet geweten worden aan de par ticuliere handel alleen. Eergisteren moest ik dringend "Voltaren" tablet ten hebben (tegen reumatiek). De re- gerings-apotheek vroeg Rp. 168,- per tablet, maar had ze niet in voorraad. Gelukkg! Want bij een particuliere a- potheek kreeg ik ze voor Rp. 120,- per tabletSoms denk ik weieens, dat de economen, die ons bestel re gelen en allemaal in het buitenland afgestudeerd zijn (Europa en Amerika voornamelijk), te lang buiten ons land zijn gebleven, zodat ze de gewoonten en behoeften van het eigen volk niet meer kennen. Laat staan de zeer bij zondere lijnen, waarlangs de Indone sische economie zich vanouds be weegt. En ook, dat het zeer te betreu ren valt, dat het economische onder wijs niet meer een gedegen bestude ring van de geschiedenis (algemene) kent. Zo bijvoorbeeld, dat je nog zo mooie economische richtlijnen kan uit vaardigen, die een toonbeeld zijn van vernuft. Maar wanneer je moet werken met uitvoerders (de ambtenaren), die onderbetaald zijn en vooral geen ge waarborgde oude dag hebben, dan kun je die mooie richtlijnen wel op je buik schrijven. Wie kan nu behoorlijk wer ken (laat staan controleren), wanneer hij in de tweede helft van de maand al niet meer weet bij welke geldschieter hij nog terecht kan om morgen de belandja te betalen? En wel heel zeker weet, dat hij bij zijn pensionering (56 jaar) zonder meer een halve of hele bedelaar zal zijn en zijn opgroeiende kinderen de sigaar zullen zijn. Mej. Ida Kusumawardani te Madiun vertelt in "Berita Buana", dat ze vanwege haar hoge cijfers op de middelbare school met een beurs heeft mogen studeren. Maar nu ze haar eind heeft gehaald, kan ze niet verder, omdat haar vader als gepensioneerde (die dus geen 13e maand uitbetaald kreeg) het toegangsgeld voor de "Akademi Industri" te Yogyakarta niet betalen kan. Toch is ze voor het selectie-exa men met glans geslaagd. JammerI Alles bij elkaar vraag je je toch af, wanneer er een eind zal komen aan de "penyesuaian" (aanpassing) van "Kenop 15" en wat dan het resultaat zal zijn. Bogor, juli '79. AGUS DARUCH KORTE BERICHTEN De duurste weg ooit in Indonesië ge bouwd, nadert zijn voltooiing: het is de weg Jakarta-Bogor-Tjiawi. Het stuk Jakarta-Bogor werd in maart 1978 vol tooid. De aansluiting naar Tjiawi, zal naar verwacht wordt, in augustus van dit jaar gereedkomen. De weg (van 59 km) zal dan 600 mil joen Rupiah per km gekost hebben. Het is een tolweg. Voor een personen auto betaalt men Rp. 300 (1.50) voor het traject Jakarta-Tjiteureup, voor het traject Jakara-Bogor het dubbele. Men verwachtte, dat per dag 3000 voer tuigen van de weg gebruik zouden maken, maar thans reeds is het aan tal 5000 per dag. Tot dusver bouwden Indonesische scheepswerven verenigd in de Indone sian Shipbuilding Industries Association schepen tot ongeveer 1000 ton. Perta- mina, de oliemaatschappij, heeft nu een order verstrekt voor de bouw van tank scheepjes van 3000 ton. Ook gaat een van de werven een tinbagger bouwen, (lees verder volg. pagina, 1e kolom, boven) Tante Trui is altijd gek geweest op betjaks 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 20