POEKOEL TEROES POT De elektrische tram op Pasar Abang, in de begintijd van de Bataviasche Electrische Tram Maatschappij rond de eeuwwisseling. bedrijf beginnen. De rij-examens in Indië waren niet zwaar. Een beetje heen en weer rijden op het Konings plein, bochten maken, stoppen, achter uit rijden, ik geloof niet dat er veel meer bij was. Toch bleken de Inheem sen zéér goede chauffeurs te kunnen zijn. Maar geen "soepir" zonder zijn "kornet" Hollands kornuit?)! Waar toe die eigenlijk diende, heb ik nooit goed begrepen. Leerde hij het vak van zijn baas, of diende hij slechts om de status van de soepir te verhogen? Gemist kon hij best worden, want als er te veel passagiers instapten, moest hij er uit en mocht gaan wandelen. Het spreekt van zelf, dat de Chinezen bij al dit particulier openbaar vervoer een grote rol speelden. Zij stonden hun voertuigen aan de Inheemse chauffeurs af, tegen een vast tarief per dag. Wat méér opgehaald werd, mocht de chauffeur houden. Een Indo nesische student aan de Rechtshoge school heeft zelfs eens een scriptie over de economie van het taxibedrijf geschreven. Enige jaren vóór de oorlog doken ech ter twee nieuwe openbare vervoermid delen op. Niet de rickshaw, ook hong- kong genaamd, die zich enkel tot Medan beperkt heeft. Doch de betja of betjak was niet minder slopend voor de aandrijver. Gelijk bekend wa ren het eigenlijk voor passagiersver voer ingerichte, driewielige bakfietsen, voortgetrapt door een verbeten zwoe gende orang Betawi, vaak ex-delin quenten die op deze wijze een eerlijk bordje rijst poogden te verdienen. Of schoon ik bekennen moet meer dan eens gebruik te hebben gemaakt van dit weinig menselijke vervoermiddel, heb ik toch wel eens medelijden ge had met de achter mij hijgende, zuch tende en zwetende betjaman, die soms ook hoestte. Maar de prijzen waren laag en soms was het het enige ver voermiddel. De tweede nieuwigheid waren kleine autotjes, Opeis, als ik mij niet vergis, die zoveel passagiers opnamen, als er in konden, en langs vaste routes reden. Dat was minder onmenselijk dan de betja's en ook vlugger. Beide soorten transport waren erg goedkoop en hebben de oorlog overleefd. Ze voorzagen in een dringende behoefte, Ons reservefonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over juni 1979. Mw. Asman 10,10; A. A. 25,F. C. Arnold 23,50; A. Burg 10,J. H. v.d. Berg 23,50; J. R. Blanchemanche 8,50; A. M. H. de la Croix-Scheffer 10,F. Cramer 40,K. S. van Dalm-v. Loon 7,50; Hr. en Mw. v.d Dungen Bille-v. Haagen 8,50; Mw. E. H. Dal- linga 25,D. C. W. Engelsman 23,50; Mej. I. Elink Schuurman 20,L. C. F. de Graaff 25,K. M. Graichen 25,Mw. T. Hey- waarin de tram niet kon voorzien, hoe volgepakt dit openbaar vervoermiddel ook kon zijn. Zo hebben dus publiek- en particulier initiatief getracht, het Bataviaas (Ja- kartaans) verkeers- en vervoerpro bleem op te lossen. Is men daarin ge slaagd? Het schijnt van niet. Jakarta is monsterachtig gegroeid, het verkeer is kolossaal toegenomen, doch of het openbaar vervoer meegegroeid is? Gezien de televisiebeelden die wij van nieuw Jakarta soms te zien krijgen, be twijfel ik het. In dat opzicht was het langgerekte Soerabaja, met zijn énige tramlijn, die tot Wonokromo reikte, be slist in het voordeel. man 10,W. Hazenberg-Verbeet 20, Jhr. G. R. v. Haeften 200,—; J. W. L. Haye 12,W. A. Hesselink 25,J. Joustra- Vermolen 48,50; C. Keus 20,Mw. J. L. Lodde 8,50,J. B. Loveriks 20,J. Lentze 10,R. Mariouw 20,W. H Mor ren 100,J. J. Meulmeester 10,Mw. B Naberman 20,Mw. L. N. Robilotti 10,G. C. F. Rugebregt 18,50; W. A. de Rozario-v.d. Eb 24,J. J. Schlette-Bonjer 100,G. A. Swart 30,Mej. L. E. V. Simao 10,Mej. J. Straube 25,J. C. M. Stoffers 10,Th. L. Schatz-de Loo 37, A. J. v. Velthoven 10,Mw. G. Vroomen 3,H. W. Visser 2,—; Mr. J. L. H. Vos- senaar 14,A. Voermans 4,C. G. M. Voskuil 5,N. H. Wichers-Bleckmann 10,J. Willemsen-Sterckx 10,A. Young -de Vries 50,M. F. S. v. Zijl 8,50. Binnengekomen in Juni 1979 totaal f 1190,10 'l!llllllll!lllll!ll!IIII!lllllllllllllllllllllllll!l!lllllllllllllllllilllllllllllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lll!lllllll!lllllllll!lllllll!IIIUIIIIIIIIIIinlllllllllllllllllllil!IIIIIIMIilllllllllllllllllllllllllll<llinillllll!lllllllllllllllllll!iraini!lll IIIIIHItllllltllMIIIIIIII!IllllllllllllllllllllllllllllllilllilülülllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllilllllllllllll 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 8