^Paóar uri EVACUATIE mm Tg. Perak heeft steeds een belangrijk aandeel gehad in de welvaart van Soe- rabaja. De haven was gewoonlijk druk bezet met schepen van allerlei na tionaliteiten, maar bij het uitbreken der oorlog kwam hier helaas een einde aan. Steeds minder schepen versche nen en dan nog voornamelijk de eigen K.P.M.-ers, vanwege het toenemende oorlogsgeweld. Mijn allerlaatste reis toen betrof de evacuatie van Bandjarmasin eind fe bruari 1942. De "Belawan" was volge boekt met 500 passagiers, hoofd zakelijk vrouwen en kinderen. Voor de meesten hiervan was geen hutaccom modatie beschikbaar en men moest genoegen nemen met een plaatsje aan dek. Slechts voor ouden van dagen en zieken kon plaats gereserveerd worden in de hutten. Nu bleek zich hieronder ook een hoogst zwangere vrouw te bevinden. Echter, maar weinig KPM- schepen waren "uitgerust" met een dokter en was het usance dat de hoofd werktuigkundige de eventueel voorko mende kwaaltjes behandelde. Overi gens met grote kundigheid en behulp van een papieren dokter. Zelfs beval lingen waren in de loop der jaren met goed gevolg zo verricht. Maar bij de gewoonlijk Indonesische patiënten ver liep zoiets gewoonlijk automatisch. Echter in dit geval een Nederlandse...? De spanning nam gedurende de reis met het uur toe, waarbij nog kwam het dreigende oorlogsgevaar. De Javazee was een prooi der Japanse onder zeeërs! Verlaten reddingsboten onder weg waren hier een duidelijke getuige van. Maar eindelijk dan toch arriveer den we met meer geluk dan wijsheid in het veiliger Westervaarwater en doemde spoedig Soerabaja voor ons op als het paradijs. Mis evenwel! Vlak voor aankomst weerklonk het lucht alarmsignaal en werd alle scheepvaart in de haven gestopt. Het dreigende Japanse gevaar was echter niet zozeer ons probleem als wel onze patiënte. De Hoofdwerktuigkundige rapporteer de dat de weeën reeds begonnen wa ren! Wat je noemt 5 minuten vóór twaalf. Maar eindelijk, na een half uur kwam Goddank het "all Clear" (zonder dat er overigens Jappen ver schenen waren). De loods werd niet afgewacht en met de doktersvlag ge hesen voeren we volle kracht de haven binnen. Waar tot onze vreugde maar ook verbazing reeds 'n ambulance auto klaar stond. "Zijn jullie gebombardeerd en zijn er slachtoffers aan boord?" werd ons vanaf de wal toegeroepen. "Nee, maar wèl een bevallende passa- giere". Het kostte moeite om niet in lachen uit te barsten. Dat deden we pas nadat we hoorden dat de ambu lance nog precies op tijd de patiënte in het C.B.Z. had afgeleverd. P. A. REUVEKAMP (Oud-gezagvoerder s.s. Belawan) Toen ik een jaar of 4 geleden voor het eerst weer in Sura baya kwam, was de nieuwe pasar Turi net geopend. Voor elke Surabayaan een indrukwekkend blok beton van ver schillende etages om trots op te zijn, maar voor iedere toerist een grote shock want hij kwam immers naar Indo nesië omdat er zulke lollige krioelende pasartjes moesten zijn waar het heerlijk afdingen was! Voor elke Gemeente raad een schitterende nieuwe mijlpaal maar voor elke een voudige toekang een misselijke droom want hij kon de hoge huur voor zo'n klein kioskje tóch nooit opbrengen. En dus bleef pasar Turi, net als de meeste grote nieuwe pasars in Indonesië trouwens, voor meer dan de helft leeg staanEn nog geen jaar later brandde de trots van Surabaya tot de grond toe af. Maar misschien stond op de blauwdruk nóg een gebouw geplanned en dat heeft men nu eerst afgemaakt. Op de plaats waar vroeger de pasar stond (vlak ervoor) staat nu nog steeds alleen een enorme plas water met een hoge schutting eromheen. Dit nieuwe gebouw staat (natuurlijk) ook nog voor het grootste deel leeg maar gelukkig staan om het gebouw heen nog steeds hele rissen kleine gezellige stalletjes onder de enorme sengon-bomen waar het nog altijd, net als vroeger, lekker pasarren en tawarren is! En als je op de hoogste etage van de nieuwe pasar Turi staat heb je een prachtig uitzicht over het oude/nieuwe Surabaya. En zie je recht voor je uit bijv. het oude Gouverneurskantoor staan tussen de nieuwe Naald op de aloon-aloon en het grote nieuwe Bank gebouw in de Oude Stadstuin. R. Kleding en textiel op een van de winkelgalerijen van de nieuwe pasar. De derde generatie Pasar Turi, gestroomlijnder dan ooit, maar nooit de gezelligheid van de onbeschrijflijke rommelmarkt onder de Sengons evenarend. Rechts de plaats van de in juni '78 afgebrande Pasar. 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 31