Drs. R. M. P. Sosro Kartono Twee dingen hebben geleid tot het schrijven van dit artikel. Toevallig kreeg ik een boek in handen over dr. Albert Schweitzer en ik kreeg een verzoek van de Yayasan Sosro Kartono. De levens van Albert Schweitzer en Sosro Kartono hebben veel gemeen. Beiden waren begiftigd met grote talenten en hadden vooraanstaande posities in de maatschappij kunnen verkrijgen. Beiden kozen het moeilijke pad van helpers van de lijdende mensheid. Drs. R. M. P. Sasro Kartono was een oudere broer van de bekende grond legster van de vrouwen-emancipatie in Indonesië, R. A. Kartini. Hij was een zoon van de voor zijn tijd zeer verlich te Bupati van Japara, R. M. A. Sosro- ningrat. Een man van hoge adel dus. Hij genoot zijn opleiding tot drs. in de Oosterse talen in Nederland. Terug gekeerd in zijn vaderland, bood de Nederlands-Indische regering hem een zeer belangrijke betrekking aan. Die hij weigerde. Hij was namelijk tot de ontdekking gekomen dat hij over be paalde para-psychologische gaven be schikte, die hij ten dienste wilde stel len van de psychisch of physiek lijden de mensheid. Hij vestigde zich te Bandoeng in een zeer eenvoudige woning. En daar ont ving hij zijn "patiënten". Betaling vroeg hij niet, maar soms gaven dankbare patiënten hem wel iets. Hij gaf raad in huiselijke of financiële moeilijkheden, hij genas zieken, van wie enigen reeds door de officiële medische wetenschap waren opgegeven. Zijn talenten werden allengs in ruime kring bekend. Vooral vele "Indische mensen" kwamen hem om hulp vragen. En daartoe behoefde men niet eens naar Bandoeng en naar zijn woning te komen. Naast zijn bed had hij een te- tefoon staan, ten behoeve van degenen die zijn hulp dringend nodig hadden en te ver af woonden om hem persoon lijk te bezoeken, of daartoe de nodige contanten misten. Zo is mij een geval bekend van de familie Weisz die toentertijd te Sura baya woonde (dit geval werd mij door de heer Weisz, later voorzitter van het I.E.V., persoonlijk verteld). De zoon van de familie Weisz had typhus (een ziek te die in die dagen, toen antibiotica nog onbekend waren, vele doden eis te) en de behandelende geneesheer had alle hoop opgegeven. De heer Weisz belde, zich vastklemmende aan een laatste strohalm, drs. Sosro Kar tono op en legde hem de situatie uit. Drs. Sosro Kartono droeg hem op een fles met water te vullen en die naast de telefoon te zetten. Daarop sprak hij een gebed uit, waarvan de arabische inhoud wel verstaanbaar was, maar door Weisz natuurlijk niet begrepen werd. Tenslotte moest Weisz zijn zoon van het water uit de fles te drinken geven. Dat werd gedaan en vanaf dat ogenblik trad genezing in en de vol gende dag constateerde de dokter tot zijn verbazing, dat de crisis voorbij was. De jonge Weisz leeft nu nog (ik meen in de Verenigde Staten) en is nu waarschijnlijk zelf al grootvader. De mensen in Bandoeng en elders I- Drs. Sosro Kartono hoorden natuurlijk vooral de verhalen over dergelijke gevallen en van won derbaarlijke genezingen en Sosro Kar tono kreeg tenslotte abusievelijk het predicaat "dokter" (medicus). Maar hij heeft nooit medicijnen gestudeerd. Wel was hij een geleerde in zijn eigen vak. Oosterse talen. Een man van hoge geboorte, die in betrekkelijke armoede (vervolg: "Aap op het dak") klein kapje opzetten om vervolgens met een spiegeltje in zijn linkerhand en kambewegingen over zijn kop met een klein kammetje in zijn rechterhand maken om tenslotte een paar rondjes op de rug van het hondje te rijden. Inmiddels gewend aan de pesterijen van toeschouwers heb ik ontdekt, dat hij razend wordt van een flits uit een electronenflitser; bescheidenheid siert dus ook een aap! Gelukkig ziet het er naar uit, dat ik binnenkort weer de nodige hoeveelheid "djamblang" of "djoewet" van mijn boom kan plukken! Het eten van deze in Jakarta vrij zeld zaam verkrijgbare vrucht met z'n on- definiëerbare smaak zal mij altijd aan die staartloze aap doen denken leefde, een eenvoudig mens, die zijn eenzame leven geheel in dienst stelde van zijn medemensen. Het leven gaat snel in Indonesië. Eens, in de eerste helft van deze eeuw, was drs. Sosro Kartono bekend van Sabang tot Merau- ke. Nu weet de jeugd, zelfs in Bandung, niet eens meer over wie je het hebt, wanneer je het over "dokter Sosro" hebt. Maar bij de ouderen van dagen is hij niet vergeten. Zijn bewonderaars on der de ouderen hebben zich verenigd in een Stichting, de "Yayasan Sosro Kartono", die regelmatig bijeenkom sten houdt, waarbij getracht wordt de herinnering aan de merkwaardige mens Sosro Kartono levendig te houden. Deze Yayasan heeft mij verzocht een artikel te wijden aan drs. Sosro Karto no. Zij heeft het voornemen om een biografie samen te stellen over die bijzondere persoonlijkheid. En daar ze meent, dat er ook in Nederland nog velen zullen leven, die hem persoonlijk gekend hebben, of over hem gehoord hebben, zou zij het op prijs stellen, indien Moesson een oproep zou willen doen aan al die ex-"patiënten" of ken nissen van de "wonderdoener van Bandung" om te vertellen wat zij van hem weten. Zodoende een bijdrage le verende voor de door de Yayasan samen te stellen biografie. Ook zou de Yayasan graag de adressen krijgen van de dames die hem zijn laatste levensjaren verzorgden. Dat waren twee Indische onderwijzeressen, waar van er eentje "Lettie" heette. Correspondentie ware te richten aan de heer RACHMAT SURONAGORO, Jalan Suren III no. 6, Kebayoran Baru, JAKARTA (Selatan). De heer Rachmat is ex-leerling van de Semarangse H.B.S. (lichting 1927), ex Bupati van Jakarta en Commissaris van de "Yayasan Sosro Kartono". Voor Uw medewerking bij voorbaat dank AGUS DARUCH Noot: Het geslacht Sosroningrat stamt in rechte linie af van de laatste heerser over Majapahit, Prabu Brawijaja. en de sociale bewogenheid "Met een optimale opvang door Sociale Zaken was dit niet gebeurd". 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 15