Korte Berichten uit Indonesië
door Si Bangau - Jakarta
Water-nood
Naar verwachting zal rond het jaar
2000 op Java en Bali groot tekort aan
water zijn. Naar verwachting zal Java
in dat jaar, ondanks de geboorteplan
ning, zo'n 145 miljoen inwoners heb
ben. Vermoedelijk zal een catastrofe
alleen met hulp van het buitenland
kunnen worden voorkomen; het is te
hopen dat inderdaad op korte termijn
begonnen wordt met het nemen van
voorzorgsmaatregelen.
JAKARTA
Vermoedelijk nog dit jaar zal een be
gin worden gemaakt met de aanleg
van een tolweg naar Tanggerang; de
weg zal 27 km lang worden. Inmiddels
is alleen al aan het opkopen van de
grond zo'n Rp 2 miljard 1,
ong. Rp 320,uitgegeven. De totale
kosten zullen rond de Rp 28 miljard
gaan bedragen. Japan is zo vriendelijk
geweest dit bedrag te lenen; de weg
zal rond 1984 klaar zijn.
In de naaste toekomst is de aanleg te
verwachten van een 6 baans highway,
waarvan 4 banen als tolweg, door
Jakarta zal worden aangelegd. De weg
zal lopen van Grogol naar Tjawang.
Terlalu panas
In de maand mei 1980 is het in geen
10 jaar zo warm geweest. De gemid
delde temperatuur bedroeg 28,2° C.
tegen normaliter 27,6° C. De warmste
dag was 13 mei met een record-tem
peratuur van 34,3° C. Memang panas
waktu itu! Toch nog kala met de
maand oktober 1972 toen op een dag
de temperatuur 38,6° C bedroeg. Ma-
na tahaaaaaan
Kursus
In vrijwel alle wijken van Jakarta han
gen uitnodigende borden met daar
op bijvoorbeeld "Kursus Mengetik"
(Schoevers?), "Kursus Montir", "Kur
sus Kecantikan" (Schoonheidscursus),
"Kursus Memoting Rambut", "Kursus
Bikin Kue" en nog veel meer kursus-
senIn verband met de grote
werkloosheid onder de net van de
middelbare school komende jongelui
(vele tienduizenden misten de boot
voor een hogere opleiding in verband
met plaatsgebrek) is de animo onge
kend groot. Omdat men door middel
van een of andere kursus gemakke
lijker aan werk hoopt te komen. Het
meest in trek en ook de meest suc
cesvolle kursus blijkt die van "Men-
jahit" te zijn. Het hoge lesgeld rond
de Rp 40.000,voor drie maanden,
een hoog bedrag voor de gemiddelde
Indonesiër, blijkt in de praktijk mak
kelijk terug te verdienen, asal ada ba-
kat sedikit tentu
Foto en film
Dp 14 juni j.l. werd door de gouver
neur van Jakarta, Tjokro Pranollo, een
assemblagebedrijf voor Fuji films en
kleurenfotopapier geopend. Behalve in
Japan zelf heeft Fuji slechts twee gro
te filmfabrieken buiten het land t.w. in
Indonesië en Zuid Korea. De drie fo-
tomerken zijn nog steeds FUJI, kort
daarop gevolgd door het opnieuw aan
populariteit winnende KODAK en SA-
KURA. De reclamecampagnes voor
deze merken schreeuwen de kranten
uit en de winstmarges zijn klein. AGFA
is hier zo goed als verdwenen, kleu
renfilms van dit merk zijn, behoudens
een enkel klein filmlaboratoriumpje,
niet te ontwikkelen. Mocht U dus
tijdens Uw vakantie filmpjes hier wil
len laten ontwikkelen, neem dan geen
Agfa mee. Kleurenafdrukken zijn hier
buitengewoon goedkoop, postcardfor-
maat 0,30 en f 0,45 en goed van
kwaliteit.
Fuji-dia's en moviefilms kunnen hier
ook vlot worden ontwikkeld, de ande
re merken nog niet. Kodak maakt goe
de ontwikkelingen van EKTACHROME
dia's, KODACHROME kan nog niet
verwerkt worden. Meestal wordt dit
laatste filmtype naar Singapore of
Australië gestuurd.
Krètèk speciaal
Een bezoeker aan de "Jakarta Fair",
de jaarlijks terugkerende avondmarkt
die normaliter rond de maand juni
wordt gehouden, kocht bij de promo
tiestand van een bekend krètèkmerk
een pakje van zijn favoriete merk. Zo
als het een goed pasar malam ganger
betaamt opende hij het pakje, nam er
een sigaret uit, stak deze aan om hem
vervolgens lekker in de mondhoek te
laten bungelen. Maar "Wah wah bau
bangetl" Wat een verschrikkelijke
stank opeens! HIJ doofde de sigaret,
maakte deze open, waarna bleek dat
er eenstaart van 5 cm van een
tikus in zat! Direct meldde hij zijn
vondst aan de betreffende promotie
standen tot nu toe hebben we er
niets meer van gehoord. U gaat me
toch niet vertellen dat U nu geen
BENTOEL meer rookt, hè?
JAKARTA - BANDUNG
De eerste nationale autorally van dit
jaar, de "Marlboro Rally 1980" die
werd gehouden in West Java over
veelal moeilijk begaanbare wegen tus
sen Jakarta en Zuid Bandung is ge
wonnen door het duo Chepot/Pudio
Bintoro met een Honda Civic, de twee
de plaats was voor een Mazda 323 en
de derde voor een Toyota Corolla. De
prijsuitreiking van de op 1 juni j.l. ge
houden rally vond plaats in het Hilton
Jakarta Hotel. Ondanks de kleine
ruimte tussen weg en bodem van het
winnende automerk bewees de Civic
opnieuw ook zeer moeilijke wegen
aan te kunnen. Wie vertelt eens iets
over de autorally's in de periode na
de oorlog tot 1958?
Pati
Meer dan 100 ha. met singkpng be
plante landbouwgrond is getroffen
door een plaag van nog onbekende
diertjes (virussen?). 50 ha. was in kor
te tijd totaal verzwolgen. Het ergst ge
troffen is de desa Banyu Urip. De
schade wordt getaxeerd op een Rp.
42 miljoen.
Kuta Bali
Op 7 juni is in Kuta een "Surfing Con
test" gehouden met internationale al
lure; het ligt in de bedoeling de surf-
sport meer te gaan promoten. Een bui
tenlandse deelnemer zei: "De kust hier
is een paradijs voor surfers, niet al
leen Bali heeft goede surfplaatsen
doch ook bijvoorbeeld de zuidkust van
Banyuwangi, sommige stukken langs
de Zuidkust van Java en de kusten
van het eiland Nias."
Ujung Pandang
Een tolbrug en tolweg van 16 km zal
worden aangelegd tussen de lucht
haven "Hasanudin" en de hoofdstad
van Sulawesi. De huidige weg zou de
hedendaagse verkeerscapaciteit niet
meer aankunnen. De weg zal worden
gemaakt van "Aspal Butas" dat uit
Buton komt. Inmiddels is reeds een
40 km weg in Ujung Pandang met de
ze asfaltsoort geasfalteerd.
Waarom geen betere visum-regeling?
Met enige spijt constateerde Minister
Rusmin (Min. van Verbindingen) dat
vorig jaar slechts 501.340 buitenlandse
touristen een bezoek brachten aan In
donesië, slechts 0.19 procent van alle
touristen die wereldwijd hun vakanties
doorbrachten. Hij verklaarde dit tijdens
de opening van een congres van Het
Hotel- en Restaurantwezen. Zou het
niet helpen als bijvoorbeeld minstens
drie maanden geldige touristenvisa
zouden kunnen worden afgegeven? En
ook geen soesah op de kantoren in
Indonesië indien een visum verlengd
moet worden. Hoge kosten en vaak
"besok kembali", vooral het laatste
kan een reisschema in de war gooi
en! Daarnaast zijn de visakosten in
vergelijking tot andere landen "cukup
mahal", nog niet gesproken over de
luchthavenbelasting. Op HALIM is het
altijd hetzelfde liedje, zenuwachtige
touristen, die net hebben ingecheckt
en dan blijkt dat men nog even de
luchthavenbelasting moet betalen. Pech
zeg, rupiah's al ingewisseld, dus pa
niek, vlug weer even rupiah's kopen
om de tax te betalen. Tragischer is
dat het kan gebeuren dat iemand de
tekst op zijn visumstempel niet heeft
begrepen en bijvoorbeeld drie dagen
"te laat" het land verlaat; wat zegt dan
de immigratie; nee, U kunt niet mee,
maar moet Uw exit maar even regelen
op het hoofdkantoor. Wat meer be
slissingsmogelijkheden voor de immi-
gratie-officers op de vliegvelden zal
zeker de serviceverlening ten goede
komen en een succes zijn bij de tou-
(lees verder volg. pag., Ie kolom onderaan)
16