Korte Berichten uit Indonesië door Si Bangau - Jakarta Water-nood Naar verwachting zal rond het jaar 2000 op Java en Bali groot tekort aan water zijn. Naar verwachting zal Java in dat jaar, ondanks de geboorteplan ning, zo'n 145 miljoen inwoners heb ben. Vermoedelijk zal een catastrofe alleen met hulp van het buitenland kunnen worden voorkomen; het is te hopen dat inderdaad op korte termijn begonnen wordt met het nemen van voorzorgsmaatregelen. JAKARTA Vermoedelijk nog dit jaar zal een be gin worden gemaakt met de aanleg van een tolweg naar Tanggerang; de weg zal 27 km lang worden. Inmiddels is alleen al aan het opkopen van de grond zo'n Rp 2 miljard 1, ong. Rp 320,uitgegeven. De totale kosten zullen rond de Rp 28 miljard gaan bedragen. Japan is zo vriendelijk geweest dit bedrag te lenen; de weg zal rond 1984 klaar zijn. In de naaste toekomst is de aanleg te verwachten van een 6 baans highway, waarvan 4 banen als tolweg, door Jakarta zal worden aangelegd. De weg zal lopen van Grogol naar Tjawang. Terlalu panas In de maand mei 1980 is het in geen 10 jaar zo warm geweest. De gemid delde temperatuur bedroeg 28,2° C. tegen normaliter 27,6° C. De warmste dag was 13 mei met een record-tem peratuur van 34,3° C. Memang panas waktu itu! Toch nog kala met de maand oktober 1972 toen op een dag de temperatuur 38,6° C bedroeg. Ma- na tahaaaaaan Kursus In vrijwel alle wijken van Jakarta han gen uitnodigende borden met daar op bijvoorbeeld "Kursus Mengetik" (Schoevers?), "Kursus Montir", "Kur sus Kecantikan" (Schoonheidscursus), "Kursus Memoting Rambut", "Kursus Bikin Kue" en nog veel meer kursus- senIn verband met de grote werkloosheid onder de net van de middelbare school komende jongelui (vele tienduizenden misten de boot voor een hogere opleiding in verband met plaatsgebrek) is de animo onge kend groot. Omdat men door middel van een of andere kursus gemakke lijker aan werk hoopt te komen. Het meest in trek en ook de meest suc cesvolle kursus blijkt die van "Men- jahit" te zijn. Het hoge lesgeld rond de Rp 40.000,voor drie maanden, een hoog bedrag voor de gemiddelde Indonesiër, blijkt in de praktijk mak kelijk terug te verdienen, asal ada ba- kat sedikit tentu Foto en film Dp 14 juni j.l. werd door de gouver neur van Jakarta, Tjokro Pranollo, een assemblagebedrijf voor Fuji films en kleurenfotopapier geopend. Behalve in Japan zelf heeft Fuji slechts twee gro te filmfabrieken buiten het land t.w. in Indonesië en Zuid Korea. De drie fo- tomerken zijn nog steeds FUJI, kort daarop gevolgd door het opnieuw aan populariteit winnende KODAK en SA- KURA. De reclamecampagnes voor deze merken schreeuwen de kranten uit en de winstmarges zijn klein. AGFA is hier zo goed als verdwenen, kleu renfilms van dit merk zijn, behoudens een enkel klein filmlaboratoriumpje, niet te ontwikkelen. Mocht U dus tijdens Uw vakantie filmpjes hier wil len laten ontwikkelen, neem dan geen Agfa mee. Kleurenafdrukken zijn hier buitengewoon goedkoop, postcardfor- maat 0,30 en f 0,45 en goed van kwaliteit. Fuji-dia's en moviefilms kunnen hier ook vlot worden ontwikkeld, de ande re merken nog niet. Kodak maakt goe de ontwikkelingen van EKTACHROME dia's, KODACHROME kan nog niet verwerkt worden. Meestal wordt dit laatste filmtype naar Singapore of Australië gestuurd. Krètèk speciaal Een bezoeker aan de "Jakarta Fair", de jaarlijks terugkerende avondmarkt die normaliter rond de maand juni wordt gehouden, kocht bij de promo tiestand van een bekend krètèkmerk een pakje van zijn favoriete merk. Zo als het een goed pasar malam ganger betaamt opende hij het pakje, nam er een sigaret uit, stak deze aan om hem vervolgens lekker in de mondhoek te laten bungelen. Maar "Wah wah bau bangetl" Wat een verschrikkelijke stank opeens! HIJ doofde de sigaret, maakte deze open, waarna bleek dat er eenstaart van 5 cm van een tikus in zat! Direct meldde hij zijn vondst aan de betreffende promotie standen tot nu toe hebben we er niets meer van gehoord. U gaat me toch niet vertellen dat U nu geen BENTOEL meer rookt, hè? JAKARTA - BANDUNG De eerste nationale autorally van dit jaar, de "Marlboro Rally 1980" die werd gehouden in West Java over veelal moeilijk begaanbare wegen tus sen Jakarta en Zuid Bandung is ge wonnen door het duo Chepot/Pudio Bintoro met een Honda Civic, de twee de plaats was voor een Mazda 323 en de derde voor een Toyota Corolla. De prijsuitreiking van de op 1 juni j.l. ge houden rally vond plaats in het Hilton Jakarta Hotel. Ondanks de kleine ruimte tussen weg en bodem van het winnende automerk bewees de Civic opnieuw ook zeer moeilijke wegen aan te kunnen. Wie vertelt eens iets over de autorally's in de periode na de oorlog tot 1958? Pati Meer dan 100 ha. met singkpng be plante landbouwgrond is getroffen door een plaag van nog onbekende diertjes (virussen?). 50 ha. was in kor te tijd totaal verzwolgen. Het ergst ge troffen is de desa Banyu Urip. De schade wordt getaxeerd op een Rp. 42 miljoen. Kuta Bali Op 7 juni is in Kuta een "Surfing Con test" gehouden met internationale al lure; het ligt in de bedoeling de surf- sport meer te gaan promoten. Een bui tenlandse deelnemer zei: "De kust hier is een paradijs voor surfers, niet al leen Bali heeft goede surfplaatsen doch ook bijvoorbeeld de zuidkust van Banyuwangi, sommige stukken langs de Zuidkust van Java en de kusten van het eiland Nias." Ujung Pandang Een tolbrug en tolweg van 16 km zal worden aangelegd tussen de lucht haven "Hasanudin" en de hoofdstad van Sulawesi. De huidige weg zou de hedendaagse verkeerscapaciteit niet meer aankunnen. De weg zal worden gemaakt van "Aspal Butas" dat uit Buton komt. Inmiddels is reeds een 40 km weg in Ujung Pandang met de ze asfaltsoort geasfalteerd. Waarom geen betere visum-regeling? Met enige spijt constateerde Minister Rusmin (Min. van Verbindingen) dat vorig jaar slechts 501.340 buitenlandse touristen een bezoek brachten aan In donesië, slechts 0.19 procent van alle touristen die wereldwijd hun vakanties doorbrachten. Hij verklaarde dit tijdens de opening van een congres van Het Hotel- en Restaurantwezen. Zou het niet helpen als bijvoorbeeld minstens drie maanden geldige touristenvisa zouden kunnen worden afgegeven? En ook geen soesah op de kantoren in Indonesië indien een visum verlengd moet worden. Hoge kosten en vaak "besok kembali", vooral het laatste kan een reisschema in de war gooi en! Daarnaast zijn de visakosten in vergelijking tot andere landen "cukup mahal", nog niet gesproken over de luchthavenbelasting. Op HALIM is het altijd hetzelfde liedje, zenuwachtige touristen, die net hebben ingecheckt en dan blijkt dat men nog even de luchthavenbelasting moet betalen. Pech zeg, rupiah's al ingewisseld, dus pa niek, vlug weer even rupiah's kopen om de tax te betalen. Tragischer is dat het kan gebeuren dat iemand de tekst op zijn visumstempel niet heeft begrepen en bijvoorbeeld drie dagen "te laat" het land verlaat; wat zegt dan de immigratie; nee, U kunt niet mee, maar moet Uw exit maar even regelen op het hoofdkantoor. Wat meer be slissingsmogelijkheden voor de immi- gratie-officers op de vliegvelden zal zeker de serviceverlening ten goede komen en een succes zijn bij de tou- (lees verder volg. pag., Ie kolom onderaan) 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 16