poirrié DE SPOOR- EN TRAMWEGEN IN HET VOOROORLOGSE INDONESIË 1e klas Ind. restaurant "Daar heeft onze wieg gestaan In het nummer van 1 september j.l. vertelde ik, hoe ik gedurende enige tijd iedere dag per trein tussen Pradjekan en Bondowoso op en neer reisde, teneinde in laatstgenoemde stad naar school te kunnen gaan. Dat was dan het eertijds locaal zo bekende boemeltje Panarukan-Bondowoso. Ik zou dus enigszins te recht kunnen stellen, dat de spoorwegen in die streek een min of meer be langrijke rol in mijn leven hebben gespeeld, althans in mijn jeugdjaren. Dit geldt uiteraard ook voor de kinderen van Pradjekan en omstreken, die even eens iedere dag gebruik moesten maken van dit vervoermiddel. Ik heb altijd belangstelling voor loco motieven gehad, d.w.z. stoomlocomo tieven, welke voor mij nog altijd staal tjes van technisch kunnen zijn. Elec- trische en Diesellocomotieven spreken mij niet al te zeer aan, alhoewel ik in mijn Amerikaanse periode wèl met enig ontzag heb staan kijken naar de enorme Diesellocomotieven, welke men daar op de lange afstanden pleegt te gebruiken. Maar stoomlocomotieven met hun van balanceergewichten voor ziene grote stalen wielen, die worden aangedreven door een ingenieus stel sel van drijfstangen, zijn voor mij het einde. Een voorbeeld van zo'n stoom- reus is de tienwielige locomotief, type 1 'EH 2 van de Deutsche Bundesbah- nen. Ook de spoorwegen in Indonesië ken nen dergelijke geweldenaren, n.l. de grote Krupp-locomotieven, welke op de lange afstanden, in bergachtig ter rein dikwijls met twee achter elkaar werden ingezet. Met plezier denk ik vaak terug naar het machtige blaffen de geluid, dat zo'n locomotief voort bracht en dit geluid werd dan bege leid door het gesis van ontsnappende stoom. Maar om het spoorwegennet van heel Indonesië tot stand te brengen, is er eerst héél wat pionierswerk verricht sinds het begin van de tweede helft van de vorige eeuw, ook op het gebied van het stoomtramwezen. De Deli Spoorwegmaatschappij op Su matra was een particuliere instelling, doch de rest van de spoorwegen op dit eiland viel onder de Staatsspoor wegen, zoals de Zuid-Sumatra Spoor wegen, de spoorwegen op Sumatra's Westkust en de Atjeh Spoorwegen. Het reizen over de lange afstanden was vóór de tweede wereldoorlog al een comfortabele aangelegenheid. In de eerste klas wagons waren de ruiten der compartimenten gemaakt van blauw of groen zonwerend glas. De sneltrein Surabaya-Batavia, de zogehe ten ééndaagse, beschikte over een uit stekende slaap-accommodatie en spijs en drank waren er in ruime mate voor radig. Ik denk hierbij persoonlijk aan de uitstekende nasi goreng, welke werd geserveerd op de lijn Surabaya- Kalisat via Probolinggo, Klakah, Tang gul, Rambipudji en Djember. Al die za ken waren toen al tot in de puntjes geregeld. Voor ik dit stukje ga besluiten met het opnoemen van de aanwezige tram lijnen, wil ik nog even stilstaan bij twee vóór de oorlog bekende sneltreinen, namelijk die tussen Jakarta en Bogor en die tussen Jakarta en Bandung. Ook in deze treinen schijnt het reizen plezierig te zijn geweest, maar zelf heb ik er, als Oosthoeker, nooit in gereden. Met genoegen denk ik hierbij aan een beschrijving van zo'n reis van de hand van de onvolprezen Indische auteur Hein Buitenweg. Als slot zou ik willen noemen de stoomtramlijnen op Java. Dit waren achtereenvolgens de Semarang-Cheri- bon Stoomtrammaatschappij, de Sema- rang-Juana Stoomtrammaatschappij, de Serayu-dal Stoomtrammaatschappij, de Oost-Java Stoomtrammaatschappij, de Modjokerto Stoomtrammaatschappij, de Kediri Stoomtrammaatschappij, de Madura Stoomtrammaatschappij, de Pasuruan Stoomtrammaatschappij, de Malang Stoomtrammaatschappij en de Bataviase Stoomtrammaatschappij. Of al deze maatschappijen nog be staan ben ik niet te weten kunnen ko men, maar van de spoorwegen in het moderne Indonesië weet ik wèl, dat ook hier electrische en Dieseloco- motieven bezig zijn de majestueuze stoomlocomotieven van hun plaats te verdringen. A P0UTSMA "Tijdens deze vakantie is mij duidelijk ge worden, waarom Uw landgenoten in Neder land zo worstelen met dat identiteitspro bleem!" Wegens omstandigheden ter overname aangeboden in het midden des lands. Event. ook te pachten. Prijs nader overeen te komen. Br. onder no. 2930. BINNENKORT VERSCHIJNT De tweede bundel cartoons van POIRRIÉ. MOESSON REEKS Ook bij Moesson verkrijgbaar: "PASAR MALAM"- Lp f 22,90 porto f 3,— "PASAR MALAM"- casette 24,90 porto f 2,40 TOKO MOESSON - DEN HAAG V - et! Het locomotiefje van het Wonokromo-treintje staat nu als een antiek ding tentoongesteld vlak bij het Station Semoet nu Stat. Kota). Vijf jaar geleden reed dit treintje nog, thans is het een bezienswaardigheid geworden Station Gubeng, weinig veranderd

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 12