INDISCH FAMILIE ARCHIEF DEENS FAMILIE ARCHIEF Sedert een aantal jaren verricht het Indisch Familie Archief in Den Haag zeer verdienstelijk werk op het gebied van genealogie en andere documenta tie van de Indische families. Uit een schrijven van de heer Knud Kiaer uit Bellinge, Denemarken, (n.a.v. het ar tikel over het Indisch Familie Archief, Moesson No. 8, pag 3) blijkt, dat in Denemarken een vereniging met een overeenkomstig doel dit werk al een 40tal jaren doet: "Het voornemen om een archief van de "Indische Groep" op te bouwen vind ik een goed idee. Ik ben lid van een Deense vereniging, waar men met succes hetzelfde idee voor de groep in kwestie heeft uitgevoerd, nl. Fore- ningen Dansk Samvirke (Vereniging van Denen in het Buitenland), en wel door middel van ingezamelde biogra fieën, vrijwillig bijgedragen door na genoeg alle leden. Deze biografieën werden in 1956 in boekvorm uitgege ven. Qua groep, ten opzichte van het moe derland, hebben Denen die jarenlang in het buitenland hebben gewoond dan wel voor goed thuisgekomen zijn, veel (Vervolg: "Sentot") sluit was ook een andere Javaan, radèn toemenggoeng Nata-Prawira, denkelijk een krijgsmakker van Sentot, gerid derd. De hierbij gaande afbeelding, van onbekende herkomst, toont ons welke indruk de manschappen van Sentot's legioen destijds op de buiten staander maakten: de Nederlandse vlag met een Arabisch opschrift (uit de Koran?) Ook ziet men op deze prent, dat deze bij het K.N.I.L. ingelijfde soldaten van Sentot niet meer getooid waren met de bonte uitrusting uit de tijd, dat hij nog onder Dipa-Negara streed: wit, groen en rood, zoals resident Van Nes ze nog in het begin van het jaar 1830 beschreef. Ze droegen nu het stem mige gouvernementsblauw, zoals ook Sentot zelve. Multatuli (Ed. D. Dekker), wiens In dische loopbaan in januari 1839 aan ving, heeft Sentot's strijders nog ge kend en in zijn "Aanteekeningen en Ophelderingen", bij zijn Max Havelaar (no. 5) vermeldt hij, "dat de uit Sen tot's Barisan afkomstige soldaten" zich onderscheidden door "goed ge drag, tucht en militaire houding. Het was niet zeldzaam bij inspectiën of parades een hoofdofficier bij 't wijzen op 'n flinken kerel te hooren zeggen: Ini apalagi orangnja Sentotl Dat is nog 'n man van Sentotl" overeenkomst met de Indische groep in Nederland. Ze verlangen terug naar hun oude levensstijl in het vroegere gastland en worden in hun moederland te weinig begrepen", aldus de heer Kiaer. Gedurende haar meer dan 40-jarig be staan heeft Dansk Samvirke een groot archief betreffende Denen in het bui tenland opgebouwd, bestaande uit per sonalia en portretten, voornamelijk ten behoeve van Danmarksposten (maand blad van de vereniging), maar ook voor Deense weektijdschriften. De ver eniging streeft er voortdurend naar dit archief zo volledig mogelijk te maken. Wel een heel verschil met de Indische Nederlanders, die eenmaal geëmi greerd uit Nederland zonder meer als "afgevoerd" te boek staan! MOEDERTAAL N.a.v. het artikel "Onze Moedertaal" in Moesson no. 3/1980 moge ik het volgende opmerken. Op alle basis-scholen in Indonesië (Sekolah Dasar) wordt de streektaal (Bahasa Daerah) als verplicht leervak onderwezen. In West Java is dat dus het Soendanees. Ook in de twee eerste leerjaren van de S.M.P. (Sekolah Menengah Perta- ma Driejarige onderbouw van het Middelbaar Onderwijs) is de Bahasa Daerah een verplicht leervak. Het ontbrak dus zeker niet aan waar dering voor de militairen van Sentot. De twee hierboven genoemde Javaanse officieren doorliepen dan ook een gans andere carrière dan hun vroegere chef, die op 17 april 1855 te Benkoelen stierf. Hij was toen niet ouder dan 47 jaar. Het was een honderd dagen na de dood van pangéran Dipa- Negara te Makassar (Soekanto, Hu- bungan p. 51). Op de S.M.A. (Sekolah Menengah Atas Drie jarige bovenbouw van het Middelbaar Onderwijs) wordt de streektaal niet meer als verplicht leer vak onderwezen. Maar mij dunkt dat wanneer je ge durende acht jaren (zes jaren bisis- school en 2 jaren middelbare school) les in een bepaalde taal hebt gehad, dan kun je die taal toch moelijk meer helemaal vergeten. AGUS DARUCH SPUUG Met genoegen kan ik ernaar kijken als mijn poezen zichzelf en elkaar aan het poetsen en wassen zijn. Dat gebeurt met zo'n intense zorgzaamheid, met zo'n sierlijkheid van die poezele poot jes dat het telkens een film waard is. Hoe ze èlk vlekje van èlk lichaamsdeel wegkrijgen, wonderlijkl Maar hoe spuugmisselijk word ik als ik 's morgens het kleuterschooltje op de hoek passerend, zie hoe Hollandse moeders op de valreep nog even hun kleutertje "schoonlikken". Dat gebeurt zo. Argeloos kindje wil uit de auto stappen. Moeder is er eerder uit, rukt met een snelle beweging het kind aan een arm uit het portier en smakt het op het trottoir. Met de kracht van een bankschroef klemmen de vingers van de ene hand het kin dersmoeltje vast, terwijl de vingers van de andere met spuug worden be vochtigd. Met een heftigheid waarmee doorgaans een werkster het koper van de voor deur schoonwrijft, worden de laatste vlekjes van het kindergezicht wegge werkt. Soms een veeg chocolade bij de mondhoek, soms wat opgedroogde "slaap" uit de ooghoeken. Vanmorgen kreeg een kindje een spuugbeurt achter een oortje. Het gezichtje verwrong van pijn omdat moeders vingers het oor er zowat af trokken. Een kreet van pijn werd be antwoord met: "Hou je mond, je bent al bijna te laat!" Wie is er te laat eigenlijk? Jij moeder, voor jou is de beschaving eeuwen te laat gekomen, hoe lang geleden was het dat holbewoners hun kinderen schoonlikten? Toch krijg ik met dit tafreeltje dat bijna dagelijks voorkomt, een antwoord op een vraag waar de deskundigen al sinds jaar en dag over doorleuteren. Ik weet waar agressie, vandalisme, haat tegen de maatschappij vandaan komen. Het wordt geboren bij dat likje spuug. Onder andere. L.D. Vreelandsestraat 14, Den Haag geopend voor bezoekers elke zaterdag van 08.00 tot 13.00 uur. Afspraak uiterlijk donderdags. Tel. 070-45 44 06. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 10