INDO'S: VOORBEELDIG GEÏNTEGREERD De "etnische minderheden" in het landje aan de voormalige Zuiderzee mogen zich de laatste tijd verheugen in een politieke en wetenschappelijke belang stelling. Waar zij dit precies aan te danken hebben is niet geheel duidelijk. Misschien door de constante komst van ex-rijksgenoten uit de West, het tekort aan werk en woningen, de problemen rond de illegalen of door het aanzwellend gemurmel onder de burgerij dat Nederland nu toch wel een beetje vol begint te raken met allerlei kleuren. Het zal wel een complex van factoren zijn. Nu is het voor de Indo leuk om te weten dat hij ook tot de "minderheden" behoort en als zodanig betrokken wordt bij de discussie. De manier waarop Indo's nu als voorbeeld dienen van een grote minderheidsgroep die zich zonder proble men heeft weten te integreren in de Nederlandse maatschappij is zonder meer amusant. Plotsklaps wordt de Indo uit de geassimileerde vergetelheid geplukt, op het publieke podium geplaatst en tegenover Hollanders, Turken, Marokkanen, Molukkers, Surinamers etc. ten voorbeeld gesteld als een grote groep die zich GRAAG en vlug heeft willen aanpassen aan Neerlands Zeden en Gewoonten. Door de Indo's hebben de deskundigen hoop voor de multi-raciale toekomst van Nederland. Wat Indo's kunnen, moeten de andere minderheden ook kunnen en dus zullen er in de toekomst bijvoorbeeld geen rassenrellen ontstaan en zal er geen of nauwelijks geen discriminatie in Holland voorkomen. Tussen haakjes moet hierbij bedacht worden dat Indo's geacht worden te behoren bij de 14 mijoen Nederlanders en NIET bij de 3 procent in Nederland woonachtige minderheden. Laten wij onszelf een kop koffie toebroek inschenken en eens nadenken. Uit een door de AVRO gehouden en quête is gebleken dat de gemiddelde Nederlander (en in een democratie is dat dus DE Nederlander) zacht ge zegd "gereserveerd" staat t.o.v. zijn niet (geheel) blanke landgenoot cq. mede-landbewoner. Uit onderzoek is gebleken dat Nederland niet alleen vergrijst maar ook verkleurt. Een Su rinamer is geen Indo evenmin als een Turk, Marokkaan of wie dan ook dat is. Alleen al deze drie factoren doen mij t.a.v. de multi-raciale toekomst van Nederland minder optimistisch gestemd zijn dan de terzake deskundigen. Ga maar na: de Nederlanders zijn nu niet in het land van de "zwartjes" maar de zwartjes zijn nu in Nederland en dat is wel een verschil. Waarom zou de hui dige "gereserveerdheid" in de toe komst veranderen in oprechte accep tatie? En last but not least: zal Neder land de echte proef van tolerantie kun nen doorstaan? Wanneer men Indo's tot voorbeeld maakt van een volmaakt geruisloos geassimileerde groep mag men niet vergeten dat Indo's HOL LANDS bloed hebben en dat ze van huis uit (te) rustig zijn en erg loyaal. Gevoelig als ze zijn voor rangen en standen is het zelden of nooit bij de meeste Indo's opgekomen om door het aureool van Nederland en het Ne derlanderschap heen te prikken en dat alles in tegenstelling tot menige an dere minderheidsgroep. Verder hebben Indo's zich niet snel en graag aangepast. Verschillende cultu ren kunnen elkaar gedogen, zij kunnen nooit versmelten tot één want dan zou er sprake zijn van geestelijke zelf moord. En men mag zeggen van de In do's wat men wil, ze hebben wel dege lijk een eigen identiteit, eigen normen en waarden, een eigen opvoeding en eigen idealen. Dat men al die zaken altijd genegeerd heeft, onderwaardeert en verzwijgt is punt twee maar om nu heel opportunistisch te stellen dat In do's zich "zo keurig hebben aange past" getuigt slechts van wishful thin king t.a.v. de huidige en toekomstige minderheden-problematiek. Indo's (voor alle duidelijkheid: ik heb het over Indo's, Indische-Nederlanders en niet over Nederlanders van Indische afkomst, dit laatste door de betrokke nen ietwat binnensmonds uitgespro ken) zijn naar Holland gekomen omdat ze moesten of omdat ze dat op een gegeven moment wilden. Eenmaal hier werd scepsis bewaarheid en werden verwachtingen teniet gedaan, terwijl het heimwee en verlangen sterker wer den. Indo droeg echter zijn lot en ging op zoek naar aanknopingspunten, in zijn eigen kring en daarbuiten. En wat dat laatste betreft: zo hij die al ge vonden zou hebben dan waren die banden broos omdat juist daar ook weer die identiteit kwam spelen en anno 1980, de tijd van het morele en zedelijke verval, van het wegzagen van de poten onder waarden en zeker heden, zal Indo zich steeds meer ver vreemden van dit land. Wat hij ziet, hoort en leest, kortom ervaart, botst frontaal met zijn eigen (voor hem heili ge) overtuiging en zieleleven. En daar om zal Indo nooit geheel kunnen komen tot die al dan niet terecht nagestreef de harmonie met Nederland en de Nederlanders. En volgens mij zullen al die andere minderheden daartoe ook niet kunnen komen. En weet u waarom niet? Omdat juist zij niet doen aan geestelijke nivellering. Grote en kleine dingen in hun leven zijn voor hen waardevol en heilig, waard om voor te strijden waar ook ter wereld. En daar zal straks de oorzaak te vin den zijn van de rassenproblemen in Nederland. Holland krijgt de rekening gepresenteerd van kolonialisme, arro gantie, gastvrijheid, betweterigheid, domheid en vooral van het uithollen van de historische waarden, maatsta ven en normen die dit land vroeger zo'n magnetische aantrekkingskracht gaven. Wat ik maar wil zeggen is dit: denken en praten over minderheden kan al leen maar zinvol en reëel zijn indien niet uitgegaan wordt van een vreed zame maatschappij waarin minder heden broederlijk zijn opgenomen. Beide partijen, in ieder geval één van beide, doen zichzelf dan tekort OM DAT zij zaken van hun eigen ik op moeten geven ter wille van de aan passing. Een aanpassing die noodzake lijk is om nog enige structuur te be waren en ter voorkoming van algehele ondoorzichtigheid en wantoestanden. Elk volk - en voor mij zijn Indo's ook een volk - heeft de natuurlijke be hoefte aan eigenwaarde. Vroeg of laat zal en moet die eigenwaarde zich etale ren en wat dat belet, zoals aanpassing, zal moeten wijken, goedschiks of kwaadschiks. Indo's doen het goed schiks, ze schikken dan ook altijd in, en waarschijnlijk zullen ze dat blijven doen, hetgeen weer tekenend is voor halfbloeden in het algemeen en de Indo in het bijzonder. Maar een al geheel stilzwijgen van de Indo in de huidige minderheden-problematiek acht ik niet juist. Men hoeft zich be slist niet te conformeren aan andere minderheden maar het laten horen en weten - voor de duizendste keer - dat men een Indo is, een minderheid met een eigen IK, is een noodzaak, al was het alleen maar om niet willoos als voorbeeld gesteld te worden van een "geruisloos geïntegreerde minder heid", met andere woorden: de Indo's waren mensen zonder eigen ziel. RALPH BOEKHOLT "Hoe komt het toch, dat jullie zo zalig licht dansen?" 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 12