De Batikkerij Van Zuylen te Pekalongan BOEKBESPREKING SABAR Uit alle dingen in dit leven heb ik tussen rumoer van revoluties, oorlogen, politici twistend om listig gewin, ziekte, ellende en bedrog of logen, slechts één wijsheid geleerd, een enkel woord uit de oude rimpelige mond van een Javaanse boer, neergehurkt in zijn desa naast zijn buffel die met gebogen hoofd onder een afdak stond. 't Was na de avondbede en de zon zonk snel dreigend in haar bloedrode toog gehuld achter een einder vol angst en geweld: Sabar. Wat betekent: geduld. Indonesië kalenders 1981 "DE KEERKRINGVOGEL" "Ik ben niet zo op gedichten", zei een dame eens in onze boekwinkel, "maar van Willem Brandt lees ik alles!" Dus kocht ze ook zijn laatste bundel "De Keerkringvogel", om me na een paar dagen uitdrukkelijk te vertellen dat ze "er weg" van was. De bewering van een redacteur van een bekend literair tijdschrift, gemaakt op grond van het aantal poëtische bij dragen dat hij geregeld ontving, "dat één op de tien Nederlanders zich in de vrije uren met dichtkunst bezighoudt", kan ik gevoegelijk aanvullen met de mijne, dat "maar één van de 1000 Nederlanders zich bezighoudt met het lezen van poëzie". Gedichten verkopen niet zo best en Indische mensen zijn van huis uit niet poëtisch van aard en kun je moeilijk overhalen een dicht bundel te kopen. Voor Willem Brandt hoef je niemand over te halen, omdat hij in bijna alle gedichten die wij van hem kennen "Indisch" is. Omdat hij de toon, de subtiliteit van een gedach te, kan vangen in een enkel woord dat wij herkennen. En dat hij zo doelbe wust en scherp zijn taal hanteert dat zijn poëzie bijna proza wordt. Als je niet zo "op gedichten" bent dan spreekt deze vorm je meer aan dan andere. Moet ik "De Keerkringvogel" beoor delen? Vier maanden heb ik het boekje nu al, ik lees er 's avonds één of twee gedichten uit, niet meer. Er valt zo veel bij te denken. In proza. Het cy- Zonder alle goede uitgaven van de laatste tijd te na te komen, het aller- beminlijkste boekje van 1980 vind ik het zojuist uitgekomen "De batikkerij Van Zuylen te Pekalongan" door Mevr. M. J. de Raadt-Apell. Of de tentoonstelling "Blauw en Bont" in het etnologisch museum "Nusantara" in Delft (wonderschoon ingericht, schit terende batiks!) een promotion was voor dit boek of juist andersom, het belangrijkste is dat nu een blijvende bijdrage is geleverd aan het bekend maken van een cultuur waar weinigen weet van hebben. De Nederlanders hier helemaal niet, maar ook de In dische gemeenschap beseft maar am per hoeveel ware Kunst er eind vorige - begin deze eeuw bedreven werd door eenvoudige vrouwen zonder enige op leiding voor tekenen, schilderen of iets anders. Het boekje behandelt in hoofdzaak de geschiedenis van de familie van Zuy len met als kernpunt de batikkerij van Eliza van Zuylen die een van de groot ste en beroemdste werd van Midden Java. Het bezit van een sarong "Bang- sellen" (verbastering van de naam van Zuylen) stond toen gelijk aan het be- nisch-komische gedicht over zijn oud tante met haar rode loper, het be schouwende "November", de triestheid van de late herfst en de Indischman, in drie coupletten opgetekend. Of het, voor mij, allermooiste "Sabar": Is dichten iets mooier zeggen dan in proza? Ik heb wel eens dichtbundeltjes in ra zernij in de asemmer gemikt. Om de onwaarheid, om het bedrog van loze, onbegrepen en niet te begrijpen woor den. Ik heb de recensenten verwenst die met net zulk loos geleuter de war taal prezen. En omdat men noch de gedichten, noch de recensenten be greep, verkochten de bundels als fri kadellen uit de automaat. zitten van een toilet van Dior of Lanvin nu. Naast Eliza van Zuylen zijn talrijke andere Indische en Chinese dames van grote invloed geweest in de batik kunst. Zij brachten letterlijk en figuur lijk "kleur" in deze volkskunst. De spe cifieke tinten blauw, rood, paars, tur koois, roze kende de Javaanse batik niet. Het bevat een schat aan informatie over de samenstelling van kleurstoffen, de technieken, de namen ervoor. De stijl is onderhoudend, anecdotisch vaak en alles wat u nooit geweten heeft over de sarongs van oma en overgrootma, het staat erin. Maar hoofdzaak blijven toch de magnifieke kleurenfoto's van zeldzame kains, sarongs, kabaja's, 64 pagina's waarvan elke centimeter een hommage aan de schrijfster, de samen steller en de gelukkige bezitter van de collectie batiks, de heer H. C. Veld- huisen en de uitgeverij Terra, 24, Willem Brandt dicht waar zijn hart van vol is, hij brengt verleden en he den samen in een woordenspel van leven en overleefd hebben. En hij voelt zich daarbij altijd verbonden met de Indische grond. Hij is een van ons, daarom begrijpen wij hem. Bij het verschijnen van "De Keerkring vogel" moest ik ineens denken aan wat een vriendin van me in Californië me vertelde over een gemeenschappe lijke kennis. "Toen D. jarig was, reed hij 's ochtends heel vroeg naar een vogelhandelaar. Hij kocht er 10 vogels, duiven en an dere vogels die eigenlijk niet in kooi en thuishoren. Hij laadde ze in zijn auto en reed er mee naar een reservaat ver buiten de stad. Daar liet hij de vogels los." "Dat is een cadeau van mezelf", zei D. vergenoegd. Diezelfde avond op de party te zijner ere kreeg hij onver wacht een dodelijke hartaanval. Willem Brandt liet zijn "Keerkringvo gel" los op zijn 75ste verjaardag, na van een langdurig ziekbed te zijn te ruggekeerd in gezonder sferen. Als een geschenk aan zichzelf misschien, maar ook aan de duizenden die dit poëtisch geschenk willen aanvaarden. Gedichten - en dan bedoel ik de po ëzie in alle eerlijkheid des harten - zijn zo uiterst persoonlijk, dat ze ei genlijk buiten het recht van bespreking vallen. "Het is de zaak van recensen ten om op dichters, niet van dichters om op recensenten te letten", moet een zekere William Hazlitt eens ge zegd hebben. Dat geldt dus ook voor Willem Brandt ten aanzien van "De Keerkringvogel" f 15,90 porto f 1,90 (porto 1,90). Een boek dat men MOET bezitten om als cultuurbezit door te geven aan de kinderen en kleinkinderen. L.D. Attentie. De tentoonstelling "Blauw en Bont" zal na Delft in Breda worden voort gezet. Vanaf 19 december in het Vol kenkundig Museum aldaar. Werkelijk de moeite waard "DAAR HEEFT ONZE WIEG GESTAAN" De tweede bundel cartoons van Poirrié is net van de pers. En juist op tijd om onder de Kerst boom te liggen I Prijs f 12,50 porto f 1,90 Boekhandel Moesson - Den Haag Vanaf half december bij ons verkrijg baar. 4 aantrekkelijke kalenders, land schappen (panorama's) orchideeën en vruchten. Ze kosten f 7,50 per stuk porto en emballage f 3,50. U kunt nu al reserveren als u wiltl Toko Moesson, Prins Mauritslaan 36, Den Haag, Giro 6685. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 17