een huis.
Een heel andere bezigheid dan zingen
en gitaar spelen! Maar het lukte! Al
was het dan met behulp van zes tot
levenslang veroordeelde lieden, die
het Rijk aan Rudi uitleende als bouw
vakkers. Over deze zes gevangenen
kan Rudi met gemak een hele pagina
van Moesson volpraten. (Met enige
moeite heb ik hem hiervan weerhou
den!) Later werden deze speciale
bouwvakkers overgebracht naar Hol-
landia. Rudi zou Rudi van Daim niet
zijn als hij niet mee hielp aan de bouw
van de soos in Manokwari. In een
soos werd immers gedanst? Juist, op
muziek van Rudi!
In 1956 verhuisde Rudie met zijn ge
zin naar Hollandia. Op een dag reed
hij langs de aloon-aloon. Plotsklaps
een hels kabaal. Zes aan elkaar
geketende gevangenen liepen al
schreeuwend achter zijn auto: Toean
saja! Toean saja! En maar rennen. Ze
zagen zich al opnieuw als bouwvak
kers Achter de zes liep een ge
wapende bewaker te zweten. Rudi
koos eieren voor zijn geld en stopte
de wagen. Na de boze bewaker uitvoe
rig uitgelegd te hebben hoe de vork
in de steel zat kon hij zijn weg ver
volgen.
"The Raindrops":
Rudi van Daim
en zijn
muzikale kinderen.
Holland
In 1960 moesten de Van Dalm's voor
de tweede keer evacueren. Deze keer
naar Holland. Ze hadden inmiddels
zes kinderen. Wie zei ook weer dat
Nieuw Guinea onvruchtbaar is?
Onderweg naar Nederland meende
een douaneman uit Karachi een prach
tige, zeldzame, opgezette paradijs
vogel plus een ragfijne koraalwaaier
om onbekende reden, zomaar nergens
voor, te moeten vernielen. Nu nog,
twintig jaar later, gaat Rudi op het
puntje van zijn stoel zitten als hij met
vlammende ogen exact vertelt hoe het
daar toeging in Karachi. En Rudi kan
goed vertellen!
Een kleurrijk musicus deze Rudi van
Daim. De keiharde leerschool die an
deren hem lieten doorlopen en die hij
zichzelf gunde, hebben van hem een
succesvolle doorzetter gemaakt. De
telefoon staat tijdens ons gesprek niet
stil. Optredens. Er was er één bij die
vroeg of Rudi ook wel dansmuziek
speelde. Neen toch!
Veertig jaar aan de bak. Je ziet het
hem niet aan. |-| 2
KENDANGAN
Misschien omdat deze plaat tot stand
is gekomen op aanraden van Wieteke
van Dort (blijkbaar ook al de pleeg
moeder van de Ambonnezen) of mis
schien wel omdat ik geen oor heb voor
de muzikale kwaliteiten ervan maar
de plaat "Ambon Manis E" van Ais
Lawalata (Palm Club 71981 PC) is
voor mij bepaald een zeer zwakke
productie. Lawalata imiteert Mus Mu-
lyadi, de begeleiding slaat reggae en
de mooiste Ambonnese liederen wor
den vocaal en muzikaal gemold. De
hoes is echter kleurrijk. Nu moet ik
meteen toegeven dat ik het niet kan
hebben dat "Indo-liedjes" omgevormd
worden tot disco-stampers of moder
ne vocale uitingen. Ik hoop altijd op
de traditionele krontjongstijl en in ie
der geval verwacht ik een "lekkere"
kendangan. Nu weet ik wel dat het
vanuit een dergelijke "traditionele"
houding moeilijk is om een plaat, die
is uitgevoerd in een heel ander genre,
eerlijk te recenseren maar bij muziek
kom je niet uit met objectieve maat
staven. Het gaat erom of een plaat in
druk op je maakt, je ziel raakt. Of er
een geschoolde zanger en een con
servatorium-geschoold orkest bege
leidt is in feite van ondergeschikt be
lang.
"Er staan veel authentieke instrumen
ten op de plaat" aldus tante Lien in
het aanbevelingsschrijven op de hoes.
Ik heb me wezenloos geluisterd om
die authentieke instrumenten te ont
dekken. Ik weet nu nog niet wat ze
bedoelt. Misschien wel de hawaii-gi-
taar die je heel even hoort of de fluit
die af en toe om de hoek komt. Zal
wel aan mij liggen. Voor de krontjong
zoekers moet ik deze plaat afraden,
voor hen die "Indo-muziek" in een
modern jasje weten te waarderen is
de plaat "Ambon Manis E" wellicht
een mooie aanwinst.
"Pasar Malam Parels" en "Pasar Ma-
lam herinneringen" zijn de titels van
platen die door respectievelijk Philips
(6423 380) en CNR (477 018) op de
markt zijn gebracht. De eerste is weer
een verzamelplaat van bekende num
mers van o.a. Wieteke van Dort (hoe
verzinnen ze het), Rudy van Daim én
George de Fretes (arjati). De tweede
plaat bestaat voor het grootste deel
uit sprookjes "op z'n Indisch": Johan
Fabricius vertelt over Assepoester en
Sneeuwwitje. Rosy en Andres en de
Suara Nusa Ina zijn verder te horen
met eerder uitgegeven werk. Niks
nieuws dus, niks bijzonders maar leuk
om te hebben, te geven of te laten
staan.
Tenslotte is er bij Telstar nog een
single uitgekomen van het (mij onbe
kende) duo Cees en Monique. Zij zin
gen "Tanah Air Ku". Mocht u weten
wat de bedoeling van dit plaatje is
dan houd ik mij voor uitleg aanbevolen.
Onder de titel "Keroncong tempo doe-
loe dalam bahasa belanda" is (o.a. bij
Moesson) een cassette verkrijgbaar
van de zangeres Netty. Zij zingt daar
op onder meer: "Daar bij die molen",
"Zeemanslied", "Zilveren draden tus
sen goud" en "Ramona". Wanneer u
die titels zo hoort knippert u misschien
ook even met de ogen. Stelt u zich
maar eens voor dat de Zangeres Zon
der Naam "Putri solo" zingt of "Ter-
kenang kenang". Maar daarom is deze
cassette zo leuk: een Indonesische
zangeres die het "Hollandse lied" in
krontjong zingt. Ze doet dit niet altijd
even zuiver (met name bij "Sarinah")
en niet altijd even mooi (zoals bij
"schoon ver van jou") maar de bege
leiding beste mensen, de viool, de
fluit en de gitaar worden zo meester
lijk bespeeld. Als je naar die orches-
tratie luistert vind je het soms jammer
dat er op de cassette gezongen wordt
maar toch is het leuk om Hollandse
liedjes in krontjongstijl te horen zin
gen. Een bijzonderheid aan deze cas
sette is verder dat die goed is opge
nomen. Dit in tegenstelling tot de
meeste Indonesische cassettes die
vaak niet om aan te horen zijn omdat
de muziek op een slechte kwaliteit
band met veel ruis te hard is opge
nomen. Van harte aanbevolen dus.
RALPH BOEKHOLT
5