WAYANG GOLEK
3 PAGODEN TOUR 1980
Evenals in 1970, zijn we met lotgenoten naar het Verre Oosten getrokken.
Ditmaal met 42 dames en heren, gemiddelde leeftijd 64 (I). De dames hadden
vrijwel allen de oorlogsjaren doorgebracht in Japanse kampen en de mannen
aan de Birmalijn gewerkt. We vertrokken 18 oktober en op 16 november kwamen
we weer thuis. Via Bangkok voerde de tocht naar het River Kwai Village hotel,
eerst per bus naar Kanchanabury en daarna staande in een volle trein over
onze zelf aangelegde lijn tot Nam Tok. Het hotel was prima met een fijn zwem
bad.
De volgende dag om 7 uur ging de
helft van het gezelschap naar een
"Jungle-Raft", een primitief drijvend
onderkomen, maar erg romantisch. De
overigen gingen met zeven gewapende
militairen met twee primitieve bussen
door naar Sanklabury, 12 km verwijderd
van de 3 Pagoden. De weg was onbe
gaanbaar,, de boomstambruggetjes le
vensgevaarlijk, het is een wonder dat
we niet gekapseisd zijn.
De laatste drie uur hebben we door
gebracht staande in een truck, die on
ze bussen sleepte en zich met zijn
eigen lier van boom tot boom door de
blubber trok. Het was weer echt krijgs-
gevangenenvervoer, maar nu waren we
40 jaar ouder. De dames hielden zich
geweldig. Om 1 uur 's nachts arriveer
den we in Sanklabury na 18 uur ploe
teren.
Gebaad en geslapen in een school op
de grond. De volgende dag zouden
een aantal van ons de 24 km heen en
terug naar de 3 Pagoden gaan lopen
omdat er geen olifanten beschikbaar
bleken. We besloten echter bij elkaar
te blijven en ander vervoer terug te
organiseren.
Om 10.00 uur vertrokken we met vier
raceprauwen stroomafwaarts en heb
ben genoten van de prachtige natuur
aan de oevers van de River Kwai.
Kanchanabury
Na zes uur varen tussen de stroomver
snellingen door waren we terug bij de
rest van het gezelschap in de "Jungle-
Raft". Daarna terug naar Kanchana
bury, in Chungkai bloemen gelegd op
de Erebegraafplaats, de monnik van
het museum met ons 3 Pagoden-em
bleem gedecoreerd en terug naar
Bangkok, via de Rosegarden in Na-
kompaton, een soort Efteling.
Daarna Medan en met twee bussen
naar Banda Aceh.
In Lok Seumaweh een behoorlijk hotel
maar Laut Tawar bij Takengon viel
tegen, de dennen waren verdwenen. In
Sigli onze bus kapot en 's avonds
stonden we voor (weer) een kapotte
brug. In Sigli overnacht, weer op de
grond en zonder eten.
De volgende dag door naar Banda
Aceh, verdeeld in 3 "hotels". Zowel
in Lok Seumaweh als in Banda Aceh
zijn we door de overheid als bijzon
dere gasten ontvangen met prachtige
shows, alle lof. Bloemen gelegd op
de legendarische Erebegraafplaats
Peutjut. De volgende dag liet ons vlieg
tuig het afweten, zodat we maar in
zee zijn gaan zwemmen, niet te ver
vanwege de haaien. De dag daarop
kwam warempel ons vliegtuig en terug
naar Medan. Toen via Brastagi naar
Siantar waar we het graf van pastoor
Vergeest opzochten. Door naar Prapat
waar we de volgende dag een cruise
over het Tobameer maakten.
Daarna door naar Sibolga waar wij
primitief werden ondergebracht. Om
7 uur weg en 's avonds om 8 uur in
Bukit Tinggi, weer een zware dag.
Daar gezwommen in het Manindjau en
Singkarak meer en natuurlijk naar het
Karbouwengat dat nu Canyon heet.
Via de Anei-kloof door naar Padang.
Gelogeerd in een goed nieuw hotel.
Doorgevlogen naar Jakarta. Als gast
in de cockpit gezeten. Op mijn verzoek
vloog de piloot over de Piek van Ke-
rintji (4000 m), die ik destijds zeven
maal bestegen heb op verzoek van de
Vulcanologische Dienst. Van Jakarta
naar Pelabuan Ratu weer een rit met
pech (bus in de goot), waar we net voor
donker aankwamen. Met een hartelijk
welkom in een pracht hotel. Onderweg
in Bogor natuurlijk gestopt voor de
plantentuin.
De volgende dag heerlijk gerust en
gezwommeny Ratu Loro Kidoel, de go
din van de Zuidzee, gunde ons dat
blijkbaar graag.
Toen weer door naar Bandung met
zijn Tangkuban Prahu, Ciater, Lembang.
Tenslotte terug naar Jakarta via de
De gouden pagode van Nakompaton.
Puncak, De hitte viel niet mee, je hebt
toch beslist minder incasseringsver
mogen als je ouder wordt.
Hoewel de reis vermoeiend en ten dele
riskant was, blijken er toch enige door
zetters te zijn, die persé de 3 Pagoden
willen bereiken. Maar ze doen dat dan
wel midden in de droge tijd per land
rover of nog liever per raceprauw heen
en terug naar Nike, als de River Kwai
niet banjirt.
Ik wens hun veel succes.
HENK ENGEL
De brug over de River Kwai.
De fascinerende wereld
van het klassieke West-Javaanse popjxusjx.'i
Een schitterend platenboek met vele en
duidelijke informatie over de wayang-
poppen, hun namen, de betekenis, het
spel. Uniek in zijn soort, o.a. omdat een
volledig overzicht wordt gegeven van de
typen poppen, dat in de bestaande litte
ratuur over dit onderwerp nog niet eer
der werd gedaan. Alle typen zijn voorzien
van een duidelijke tekening en beschrij
ving. BOEKHANDEL MOESSON f 49,50
porto, f 6,25.