den daarna naar Kalisosok overge bracht. We konden evacueren naar Singapore, maar mijn moeder wilde niet weg zonder de jongens. Dus ble ven we. Met een klein pensioentje van het Hoge Commissariaat konden we wel toekomen. We waren van Pesapen toen verhuisd naar Sawahan, toen naar Praban en Krembangan. Het lukte ons weer terug te keren naar ons eigen huis in Pesapen, daar konden we wo nen onder voorwaarde dat we kamers afstonden aan Indonesische studenten. Dat hebben we gedaan en we hebben er nooit spijt van gehad, we hielden er goede vrienden aan over. In 1955 zijn we gerepatrieerd, we moesten wel. Het afscheid van Indone sië was vreselijk. Ik voel de pijn nog. Mijn laatste gedachten waren: lief Soe- rabaja, ik leg mijn hart in je schoot terug, nooit kan ik je vergeten, mijn geboortestad, mijn geboorteland. Ik ben met een Hollander getrouwd, Johan Klasens, een lieve schat, hij werkt bij de Gas Unie. Hij is van lie verlede "Indisch" geworden. Alles wat Indonesië betreft,, interesseert hem, ik heb hem er alles over moeten vertel len. We hebben ook nog nauw contact met familie daar. Mijn man maakt de heerlijkste sambel trassie, hij is er zelfs beroemd door geworden bij de familie en kennissen! En hij houdt ook van knoflook. Maar hij vindt dat ik de heerlijkste erwtensoep maak (op z'n Indisch) en de lekkerste hutspot (op z'n Hollands)! "Jonathan beweert dat je met beide benen öf in Holland óf in Indië moet staan, anders verdrink je. Dat is toch wel te veel gezegd, nou dan zullen wel veel Indo's verdronken zijn! Geen clan vormen? Dat doet voor mij helemaal de deur dicht! Waar en bij wie kun je die echte gezellige Indische gastvrij heid vinden als bij Indo's onder elkaar? Is dat nu zo erg? Neem een ander voor beeld. Als drie Groningse families on afhankelijk van elkaar naar een vreemd land emigreren en ze zouden elkaar ergens tegenkomen, dan komen ze toch al gauw bij elkaar om herinneringen op te halen, in hun taal te spreken, dat heeft toch niets met clan-vormen te maken? Ik krijg het idee dat het Indo schap door Jonathan als een zware last gedragen wordt. Dat hij met een Hollandse vrouw getrouwd is dat heeft als een rem op zijn Indo-zijn gewerkt omdat hij met een andere cultuur te maken heeft. Wat een onzin! Nou, ik geloof dat hij daar wel erg alleen in staat. Ik ken legio Indo's die met Hol landers en Hollandse meisjes getrouwd zijn en ze hebben het alleen maar leuk samen. Ze gaan naar Indonesië en leren de cultuur van hun'partner ken nen en dan hebben ze over het alge meen maar één wens: we willen nog een keer terug!" Onze dochters Mona (links, 14 jaar) en Esther (rechts, 15 jaar) zijn natuurlijk nog thuis. Grappig is dat de donkere Mona op haar blonde vader lijkt en de blonde Esther op mij. Hobbies? Ik weet niet, ik heb zoveel te doen altijd. Ik ben een luie lezeres, maar ik lees alles over de Japanse bezetting en de bezettingskroniek in Moesson spel ik. Kom zoveel tegen dat ik ver geten was of nooit geweten heb. Ik hoop dat jullie ermee doorgaan. Ver der luister ik graag naar het KRO- programma "Adres onbekend". Won derlijk hoe Hollandse families weer Indische families op het spoor komen en dan sta je perplex waar al die In do's terecht zijn gekomen. Jettie Klasens-le Roy, een van de dui zenden Indische meisjes die met een Hollander zijn getrouwd en die zichzelf kan en wil blijven. Mag blijven door een schat van een man. Ze mag ze houden,, haar herinneringen en voor liefdes, haar cultuur die regelrecht uit haar hart komt. Zolang men in huize Klasens in de stad van de Deventer- koek de lekkerste Indische erwtensoep eet met de lekkerste sambel trassie dan is dat huis toch gezegend met een rijke, dubbele cultuur. Of niet soms? L.D. VERPLAATSING NEDERLANDSE BEGRAAFPLAATSEN KERTOSONO EN GARUT Van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontvingen wij het verzoek tot plaatsing van de twee volgende be richten: Het Plaatselijk Bestuur van Nganjuk is voornemens de stoffelijke resten van de Nederlandse begraafplaats te Kertosono, gelegen in de desa Kedu, over te brengen naar de nieuwe be graafplaats (makam) Kristen. Zowel op het gemeentehuis Bupati te Nganjuk als op het afdelingskantoor te Kerto sono is geen lijst aanwezig met de namen van de overledenen, die op de begraafplaats liggen. De Ned. ambas sade wordt verzocht om dit voornemen bekend te maken aan de betrokken erfgenamen, om de graven van hun familieleden binnen twee maanden gerekend vanaf de dag van de be kendmaking (23 dec. 1980) reeds te verplaatsen naar een ander kerkhof of naar het daartoe aangewezen ter rein ten Noorden van de nu nog in gebruik zijnde begraafplaats. Op 1 februari 1981 zal een aanvang worden gemaakt met de verplaatsing van de Nederlandse graven op de Prot./R.K. begraafplaats Haur Pang- gung te Garut. De Indon. regering heeft voor de nieuwe begraafplaats een stuk grond beschikbaar gesteld, gelegen bij de Chinese begraafplaats "Santiong" in de desa Godog. Tot bovengenoem de datum worden nabestaanden in de gelegenheid gesteld zelf voor herbe graving zorg te dragen door inschake ling van een begrafenis ondernemer ter plaatse. Hiertoe wende men zich tot: Gereja Kristen Pasundan (G.K.P.), Jalan Bratayuda 40, Garut, of Dewan Parohi St. Maria, Garut. De kosten van herbegraving worden geraamd op Rp. 80.000 (incl. nieuwe kist),, excl. kosten van een grafsteen. Indien nabestaan den op uiterlijk 1 februari 1981 niet voor herbegraving hebben zorggedra gen zullen de resterende stoffelijke overschotten gezamenlijk in een graf worden bijgezet. Noot v.d. redactie Wij vinden het een kwalijke zaak dat bekendmaking over de verplaatsing van begraafplaatsen altijd v e e I te laat plaats heeft. Meestal te laat om nog maatregelen te kunnen nemen. De In donesische autoriteiten treft het ver wijt niet eerder zijn plannen bekend te maken, maar moeten wij - en dan bedoelen we èn de afdeling van het Min- van Buitenlandse Zaken èn de betrokkenen niet eerder informeren naar die plannen? Ais u familiegraven hebt, ergens in Indonesië, schrijft u dan zelf naar het Kator Bupati van die plaats en vraagt u naar eventuele plan nen tot overbrenging van de begraaf plaats. Of laat het via kennissen doen die naar Indonesië gaan. Indonesië is groot en telt vele, vele Nederlandse begraafplaatsen. Als om de begraaf plaats Tanah Abang in Jakarta destijds al zoveel geharrewar is geweest, laat staan om die van de kleinere plaatsen I

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 5