Nieuws uit Indonesië
Uitbreiding van de suikerindustrie
Wij hebben al eens melding gemaakt
van de plannen van de Indonesische
regering tot vestiging van suikerfabrie
ken in Noord-Sumatra.
Uit een Antara-bericht van eind decem
ber blijkt ons nu, dat dit een onderdeel
is van een veel verstrekkender plan:
de regering zou voornemens zijn op
niet minder dan 18 plaatsen buiten Java
suikerfabrieken te vestigen, hetgeen
thans mogelijk zou zijn dank zij de ont
wikkeling van een nieuwe variant sui
kerriet. Twee daarvan zouden in Noord-
Sumatra worden gevestigd met een
rietareaal van omstreeks 9.000 ha per
fabriek.
Een van de overwegingen om tot zulk
een vergaande uitbreiding over te gaan
schijnt de verwachting te zijn, dat een
aantal grote producenten in het buiten
land (Taiwan, Cuba, Brazilië) hun sui
kerproductie zullen aanwenden voor de
productie van alcohol, in verband met
de energiecrisis, waardoor de moge
lijkheid van een wereld-suikertekort
zou ontstaan. Indonesië beschikt over
(Vervolg: "Als het maar lekker is")
lang in de olie laten bakken, dat het
opgehaald kan worden met een soetil
en dit overhevelen in de wadjan en
daarin verder bruin bakken.
Resultaat, mooie dunne rempejeh, en
lekker croquant. Ik doe een handvol
ampas klappa erin om het lekker goe-
rie (smeuïg) te maken. Doordat er met
2 pannen gewerkt wordt is het vlug
klaar. Men krijgt een groot blik vol
rempejeh.
VRUCHTENTAART SPECIAAL
Overgebleven brood of restjes cake,
of ronde beschuit, in beboterde taart
vorm, daarop 3 of 4 bitterkoekjes, al
naar gelang de hoeveelheid van de
onderlaag. Daarop een grof geschaaf
de appel (1 of twee, al naar gelang de
grootte van de vorm), daarover 1 ge
perste citroen. Daarop 1 of 2 in partjes
gesneden pisang en daarop een laag
je jam (aarbeien- gember- of bessen)
en daarover 2 (dooier en wit) goed
romig geklopte eieren met 3 volle
lepels suiker (al naar smaak minder
of meer), aangelengd met melk en wat
zure room en een drankje (rum of
brandy) en dan in de oven, matige
hitte.
mevr. M. v.d. MADE-KLEIN
voldoende energie in de vorm van olie
en steenkool en zou dus bij een drei
gend suikertekort in een voordelige
positie geraken. Na voltooiing van het
plan zou de productie van suiker stij
gen tot ongeveer 2.2 miljoen ton; thans
bedraagt zij ongeveer 122.000 ton.
Indonesië in het buitenland
Een aantal Indonesische arbeiders,
werkzaam in Irak, dat was terugge
keerd naar Indonesië in verband met
de oorlogstoestand, is nu weer naar
Irak vertrokken om zijn werkzaamheden
te hervatten.
In samenwerking met een Japanse fir
ma gaat Indonesië een electrische cen
trale in Zuid-Yemen bouwen; 48 Indo
nesische technici zijn derwaarts ver
trokken.
Hoe de luchtvaart groeide
De grote betekenis van de luchtvaart
in het uitgestrekte eilandenrijk zal ie
der duidelijk zijn. Het behoeft dus geen
uitleg wanneer wij vernemen dat de
Indonesische regering doet wat zij kan
om die te stimuleren. En met succes.
Er zijn thans niet minder dan 135
luchthavens (of luchthaventjes). Het
aantal passagiers steeg van 500.000 in
1969 tot 4.2 miljoen in 1979; het vracht
vervoer door de lucht van ruim 4.000
ton in 1969 tot 38.500 in 1979.
Men weet dat Jakarta een nieuwe in
ternationale luchthaven krijgt, en wel
in Tjengkareng, 18 mijl west van de
hoofdstad. Met de constructie wordt
dit jaar begonnen. Kosten worden ge
raamd op 543.3 miljoen, waarvan
215.2 miljoen voor rekening van de
Franse regering komt. Zoals men weet
is een Franse firma gecontracteerd
voor de uitvoering van het enorme pro
ject. Indonesië beschikt thans over vijf
algemene in luchtvaartmaatschappijen
- Garuda voorop! - en 12 charter-on
dernemingen.
Grensovereenkomst op Nieuw Guinea
Indonesië en Papoea Nieuw Guinea
hebben een overeenkomst getekend
betreffende de grenzen, speciaal die
ter zee, inbegrepen de visserij-rechten
in de kustgebieden. De ondertekening
had plaats in Jakarta en werd gevolgd
door een banket, tijdens welke bijeen
komst de president van Indonesië met
warmte aandrong op nauwe samen
werking tussen beide landen.
JHR.
Bevolkingsgroei
Volgens voorlopige cijfers van de
volkstelling vorig jaar gehouden, telde
Indonesia in 1980: 147.383.075 inwo
ners, hierbij ingesloten Oost-Timor met
552.954 zielen. Volgens de telling van
1971 was het totaal 119, 2 miljoen in
woners, en in 1961 waren het er nog
maar 97,1 miljoen. Tel uit de toename.
Van het totaal van 1980 waren er
73.230.745 mannelijke en 74.152.330
vrouwelijke personen (de vrouwen dus
in de meerderheid!) Deze verhouding
vindt men in bijna alle gewesten terug.
De meerderheid van de bevolking is
natuurlijk te vinden op het overbe
volkte Java: 91,3 miljoen (in 1971 was
het 15,2 miljoen minder!) D.w.z. dat
op 6,6 van het hele oppervlak van
Indonesia 61,9% van de gehele be
volking woont. In 1971 was dit 565
mensen per km2, nu al 678 per km2.
Nauwkeurige en meer gedetailleerde
cijfers met een analyse van de data
worden juli/aug 1981 verwacht van het
Centraal Bureau voor Statistiek.
Super-station
In Bandung verwacht men in juli 1982
een droom van een station afgebouwd
te hebben. Een nieuw stationsgebouw
met verdieping I
Beneden zijn de loketten voor plaats
bewijzen en wachtkamers voor de rei
zigers. De loketten zijn zo geplaatst,
dat men na het kopen van een kaartje
meteen moet doorlopen naar de
wachtruimte (en verder naar het per
ron). Men noemt dit een "tol-systeem".
Dus niet meer terug, om met de kaart
jes te gaan scharrelen, d.i. doorverko
pen met een zoet winstje, zoals nu
nog gewoonlijk gebeurt!
Op de verdieping komen het restau
rant, kiosken voor boeken e.d., een
coiffeur, een taxi-kantoor, een kantoor
voor hotel-reserveringen e.d. meer.
Zo hoopt men een eind te maken aan
allerlei rommelige en verwarrende toe
standen van tegenwoordig.
Voor de reizigers naar Bandung is nog
een andere service gepland: zij kun
nen reeds in de trein bij het restaura-
tiepersoneel een taxi of colt bestellen,
die dan in Bandung voor hen klaar
staat.
Overigens hebben de taxihouders
reeds een coöperatie of pool gevormd,
en uniforme standaard-tarieven afge
sproken. Dus geen gezanik meer met
tawarren of heen en weer getrokken
worden naar een taxi. Ongeveer zoals
de ordelijke situatie voor het vliegveld
Halim. Het lijkt erop, dat de Perusa-
haan Jawatan Kereta Api (PJKA) van
het nieuwe station Bandung een pa
radepaardje wil maken!
Irian per telefoon
Vanaf 8 januari 1981 kan men in Indo
nesia voortaan rechtstreeks automa
tisch (niet via een telefoniste) telefo
neren met Merauke onder netnummer
0971! De lijn werd geopend door een
gesprek van de Minister van Verbin
dingen in Merauke met de Minister
van Binnenl. Zaken in Jakarta, en
daarna belde de Minister BZ uit Ja
karta de Gouverneur van Irian in Me
rauke. Deze nieuwe verbinding wordt
gezien als het doorbreken van het
isolement van Irian ten opzichte van
het overige Indonesia.
M.F.
17