Tjalie schreef...
RACISME OF DISCRIMINATIE
Achteraf bezien'
DE MINDERHEDEN
Bewust of onbewust heeft een ieder bepaalde voorkeuren voor mensen waarmee
hij om wil gaan of in wiens gezelschap hij tijdelijk (bijvoorbeeld in een bus, trein)
wil verkeren. Een lege plaats naast een boer, hippie of neger blijft leeg omdat
men toch liever naast een ander gaat zitten die er meer "beschaafd" uitziet.
"Ik mag hem niet want hij is(vul maar in) is al gauw een reden om die
betreffende persoon te mijden.
Deze kleine (dagelijkse) dingen zijn m.i. voorbeelden van het maken van onder
scheid. En het maken van onderscheid om wat voor reden en op welke gronden
dan ook is discriminatie. En dus kan nu al gesteld worden dat iedereen bepaalde
mensen discrimineert. Want u en ik kunnen mensen aanwijzen met wie we niet
graag in contact komen, personen die we liever willen mijden omdat we ze niet
mogen, omdat ze zwart zijn of bleek of rood of ruiken en ga maar door. Volgens
de wet zijn we dan strafbaar en horen we allemaal in de gevangenis. Dit klinkt
te gek en dus gaan we even na wat er nu eigenlijk aan de orde is.
Als ik nu niet naast een langharig wezen wil zitten omdat ik dat een onguur en
stinkend type vind, dan is het toch mijn zaak als ik hem mijd en dan lap ik toch
aan mijn laars het feit dat men zegt dat ik discrimineer omdat ik wel naast een
netgekleed iemand wil zitten en niet naast de langharige. En nu de zaak om
keren. Ik ben de langharige en ik word gepasseerd. Wanneer ik bewust een
langharige ben, me er niet voor schaam dan lach ik stilletjes om al die mensen
(die ik dan bekrompen vind) die mij passeren. Ik voel me niet gediscrimineerd.
Maar nu ben ik een neger, keurig gekleed. En ook nu passeert men mij. Trots
en zelfbewustzijn doen mij nu ook weer stilletjes lachen om die bekrompen
mensen. Echter, er is een groot verschil. Er is nu niet alleen sprake van discri
minatie in ruime zin maar ook van racisme. En dit laatste is de bron voor haat,
woede en verdriet.
Racisme is namelijk niet alleen een kwestie van bekrompenheid maar het is
een confrontatie met hoogmoed dat vaak verpakt is in een gluiperige glimlach
van quasi medemenselijkheid. Tegen dit racisme valt niet te vechten omdat het
niet te bewijzen valt. Het wordt vaak gepleegd door middel van zo'n geniepige
glimlach of een schouderklopje en om het te onderkennen moet je die persoon
kunnen doorzien en dat is weer een kwestie van aanvoelen.
Wanneer je gediscrimineerd wordt op grond van je ras (huidskleur, afkomst)
dan voel je dat verdraaide goed. Je hoeft er echter niet aan ten onder te gaan,
integendeel. Daarentegen moet racisme ook weer niet gebruikt worden als een
verdediging voor je eigen kleinzieligheid of domheid. En dit laatste gebeurt
ook vaak. Je kunt je er zo heerlijk achter verbergen en weet u wat nou zo typisch
is: dit verbergen kan op den duur reden zijn, en een goede reden ook, om te
discrimineren.
Inderdaad, ook Indo's worden gediscrimineerd (in brede zin), net zoals negers,
joden, friezen, amsterdammers, eskimo's etc. En Indo's worden ook gediscrimi
neerd op grond van hun huidskleur, hun afkomst. In het moderne, progressieve,
van naastenliefde druipende Nederland is dit niet zomaar te merken. Want hier
is elke vorm van discriminatie een doodzonde. Althans, dat wordt zo beleden.
In de praktijk is het echter regelmatig voelbaar. Je kunt er niets tegen doen en
het hoeft ook niet
Wees wie je bent, wees er trots op en ontwikkel je talenten, hoe bescheiden
of hoe groot ze ook mogen zijn. Want dan heb je gehoor gegeven aan de Op
dracht die je gegeven is. Want er is Een die je eerlijk zal beoordelen omdat Hij
daartoe het recht heeft en Hij zal dit niet doen op grond van afkomst maar op
grond van daden. Ik bedoel maar: discriminatie en racisme kunnen en zullen
geen belemmeringen zijn om datgene te verrichten waartoe je geroepen bent al
zullen velen vaak proberen om je klein te houden en je terug te dringen. Bedenk
altijd een ding: een menselijke geest groeit het best tegen alle verdrukking in.
RALPH BOEKHOLT
600.000 vreemdelingen in Neder
land - door Peter Schumacher
Een uitvoerige en uitstekende docu
mentatie van de problemen van de
verschillende ethnische minderheids
groepen in de Nederlandse samen
leving.
f 19,50 f 4,porto
BOEKHANDEL MOESSON
GREET GAUDREAU
Terugblik op een eenzame jeugd
op en bij een suikerfabriek in
Oost-Java. Een overpeinzing
waarbij de vrouw zichzelf en haar
relatie tot anderen analiseert om
tot de ontdekking te komen dat
het voorbij is en toch in haar
doorleeft.
Prijs f 13,50 porto 2,10
Moesson-reeks
BOEKHANDEL MOESSON
"Assimileer!"
Bij onze komst in Nederland heb ik
pas goed deze waarschuwingskreet
begrepen toen ik een hoofdartikel las
in een prominent Nederlands blad,
waarin werd gewaarschuwd om "op te
passen voor de terugkerende Neder
landse troepen van de politionele ac
ties."
Omdat zij wel eens gebruiken en
ideeën konden hebben, die niet pasten
in de vaderlandse sfeer. Als zelfs
eigen jongens (die tegen wil en dank
werden weggestuurd) niet helemaal
meer te vertrouwen zijn, wat dan wij?
Het juiste bestrijdingsmiddel voor mo
gelijk "kwaad": zo wijd mogelijk ver
spreiden. Het motief "huisvestingsge
brek" was daarbij nuttig. Zo ook:
spreiding over zoveel mogelijk werk
centra. In de pers: weinig of geen aan
dacht voor Indische zorgen en proble
men. Weg-assimileren. Ik weet heel
goed, dat ik hierdoor "kwaaddenkend"
word genoemd, maar als het helemaal
niet waar is, hoeft niemand zich druk
te maken. Als het wèl waar is, waarom
maak ik me dan niet druk?
Omdat ik de overtuiging ben toege
daan: wat goed is en essentieel is, zal
NOOIT kunnen worden "ausradiert".
En druk zal tegendruk maken. Zijn wij
inderdaad waardeloos en obsoleet (uit
de tijd), dan zullen wij verdwijnen. En
dan is zelfs het nerveuze "assimileer!"-
geroep zinloos. Zijn wij levenskrachtig,
dan zullen wij groeien tegen elke ver
drukking in - en juist daardoor - des
te harder.
Tong-Tong registreert slechts: Sterven?
Leven?
Maar de hand schrijft aan de muur.
T.R.
(Tong-Tong 6e jrg. no. 11)
14