Tjalie schreef... RACISME OF DISCRIMINATIE Achteraf bezien' DE MINDERHEDEN Bewust of onbewust heeft een ieder bepaalde voorkeuren voor mensen waarmee hij om wil gaan of in wiens gezelschap hij tijdelijk (bijvoorbeeld in een bus, trein) wil verkeren. Een lege plaats naast een boer, hippie of neger blijft leeg omdat men toch liever naast een ander gaat zitten die er meer "beschaafd" uitziet. "Ik mag hem niet want hij is(vul maar in) is al gauw een reden om die betreffende persoon te mijden. Deze kleine (dagelijkse) dingen zijn m.i. voorbeelden van het maken van onder scheid. En het maken van onderscheid om wat voor reden en op welke gronden dan ook is discriminatie. En dus kan nu al gesteld worden dat iedereen bepaalde mensen discrimineert. Want u en ik kunnen mensen aanwijzen met wie we niet graag in contact komen, personen die we liever willen mijden omdat we ze niet mogen, omdat ze zwart zijn of bleek of rood of ruiken en ga maar door. Volgens de wet zijn we dan strafbaar en horen we allemaal in de gevangenis. Dit klinkt te gek en dus gaan we even na wat er nu eigenlijk aan de orde is. Als ik nu niet naast een langharig wezen wil zitten omdat ik dat een onguur en stinkend type vind, dan is het toch mijn zaak als ik hem mijd en dan lap ik toch aan mijn laars het feit dat men zegt dat ik discrimineer omdat ik wel naast een netgekleed iemand wil zitten en niet naast de langharige. En nu de zaak om keren. Ik ben de langharige en ik word gepasseerd. Wanneer ik bewust een langharige ben, me er niet voor schaam dan lach ik stilletjes om al die mensen (die ik dan bekrompen vind) die mij passeren. Ik voel me niet gediscrimineerd. Maar nu ben ik een neger, keurig gekleed. En ook nu passeert men mij. Trots en zelfbewustzijn doen mij nu ook weer stilletjes lachen om die bekrompen mensen. Echter, er is een groot verschil. Er is nu niet alleen sprake van discri minatie in ruime zin maar ook van racisme. En dit laatste is de bron voor haat, woede en verdriet. Racisme is namelijk niet alleen een kwestie van bekrompenheid maar het is een confrontatie met hoogmoed dat vaak verpakt is in een gluiperige glimlach van quasi medemenselijkheid. Tegen dit racisme valt niet te vechten omdat het niet te bewijzen valt. Het wordt vaak gepleegd door middel van zo'n geniepige glimlach of een schouderklopje en om het te onderkennen moet je die persoon kunnen doorzien en dat is weer een kwestie van aanvoelen. Wanneer je gediscrimineerd wordt op grond van je ras (huidskleur, afkomst) dan voel je dat verdraaide goed. Je hoeft er echter niet aan ten onder te gaan, integendeel. Daarentegen moet racisme ook weer niet gebruikt worden als een verdediging voor je eigen kleinzieligheid of domheid. En dit laatste gebeurt ook vaak. Je kunt je er zo heerlijk achter verbergen en weet u wat nou zo typisch is: dit verbergen kan op den duur reden zijn, en een goede reden ook, om te discrimineren. Inderdaad, ook Indo's worden gediscrimineerd (in brede zin), net zoals negers, joden, friezen, amsterdammers, eskimo's etc. En Indo's worden ook gediscrimi neerd op grond van hun huidskleur, hun afkomst. In het moderne, progressieve, van naastenliefde druipende Nederland is dit niet zomaar te merken. Want hier is elke vorm van discriminatie een doodzonde. Althans, dat wordt zo beleden. In de praktijk is het echter regelmatig voelbaar. Je kunt er niets tegen doen en het hoeft ook niet Wees wie je bent, wees er trots op en ontwikkel je talenten, hoe bescheiden of hoe groot ze ook mogen zijn. Want dan heb je gehoor gegeven aan de Op dracht die je gegeven is. Want er is Een die je eerlijk zal beoordelen omdat Hij daartoe het recht heeft en Hij zal dit niet doen op grond van afkomst maar op grond van daden. Ik bedoel maar: discriminatie en racisme kunnen en zullen geen belemmeringen zijn om datgene te verrichten waartoe je geroepen bent al zullen velen vaak proberen om je klein te houden en je terug te dringen. Bedenk altijd een ding: een menselijke geest groeit het best tegen alle verdrukking in. RALPH BOEKHOLT 600.000 vreemdelingen in Neder land - door Peter Schumacher Een uitvoerige en uitstekende docu mentatie van de problemen van de verschillende ethnische minderheids groepen in de Nederlandse samen leving. f 19,50 f 4,porto BOEKHANDEL MOESSON GREET GAUDREAU Terugblik op een eenzame jeugd op en bij een suikerfabriek in Oost-Java. Een overpeinzing waarbij de vrouw zichzelf en haar relatie tot anderen analiseert om tot de ontdekking te komen dat het voorbij is en toch in haar doorleeft. Prijs f 13,50 porto 2,10 Moesson-reeks BOEKHANDEL MOESSON "Assimileer!" Bij onze komst in Nederland heb ik pas goed deze waarschuwingskreet begrepen toen ik een hoofdartikel las in een prominent Nederlands blad, waarin werd gewaarschuwd om "op te passen voor de terugkerende Neder landse troepen van de politionele ac ties." Omdat zij wel eens gebruiken en ideeën konden hebben, die niet pasten in de vaderlandse sfeer. Als zelfs eigen jongens (die tegen wil en dank werden weggestuurd) niet helemaal meer te vertrouwen zijn, wat dan wij? Het juiste bestrijdingsmiddel voor mo gelijk "kwaad": zo wijd mogelijk ver spreiden. Het motief "huisvestingsge brek" was daarbij nuttig. Zo ook: spreiding over zoveel mogelijk werk centra. In de pers: weinig of geen aan dacht voor Indische zorgen en proble men. Weg-assimileren. Ik weet heel goed, dat ik hierdoor "kwaaddenkend" word genoemd, maar als het helemaal niet waar is, hoeft niemand zich druk te maken. Als het wèl waar is, waarom maak ik me dan niet druk? Omdat ik de overtuiging ben toege daan: wat goed is en essentieel is, zal NOOIT kunnen worden "ausradiert". En druk zal tegendruk maken. Zijn wij inderdaad waardeloos en obsoleet (uit de tijd), dan zullen wij verdwijnen. En dan is zelfs het nerveuze "assimileer!"- geroep zinloos. Zijn wij levenskrachtig, dan zullen wij groeien tegen elke ver drukking in - en juist daardoor - des te harder. Tong-Tong registreert slechts: Sterven? Leven? Maar de hand schrijft aan de muur. T.R. (Tong-Tong 6e jrg. no. 11) 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 14