O Heeft u misschien nog een asal oesoel? INDISCH FAMILIE ARCHIEF Uit het Indisch Familie Archief leder, die de Japanse bezetting heeft ondergaan, weet wel wat een asal oesoel is. Het is namelijk een verkort stuk je stamboom met een officieel tintje. Het moest des tijds dienen om de afstamming van de toen (nog) vrij rondlopende Europeanen aan te tonen en gaf een tikje veiligheid tegen opsluiting in de beruchte internerings kampen. Door het Landsarchief te Batavia zijn er in die jaren zeker dui zenden afgegeven. Er stonden op zo'n document een paar gegevens, maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat er soms een tikje mee is gegoocheld. Men sprong van de ene familie over in de andere om maar tot een Indonesische grootmoeder te geraken, want, om buiten de kampen te blijven moest men een "kind van het land" zijn. De meeste asal oesoels zijn natuurlijk al verloren gegaan, en dat is natuurlijk niet zo erg, want geen mens zal U meer op straat aanhouden om uw af stamming te onderzoeken. Net zo min als U nog "pendaftaran" behoeft te betalen Toch waren die asal oesoels voor velen ook na de oorlog nog interes sant, omdat het kleine stukjes stam boom waren en iemand die maar wei nig gegevens over zijn familie bezit is daar soms al blij mee. Nu, vele jaren later, is ons archief JETTIE EN HAAR ERWTENSOEP MET SAMBAL Begrijp heel best dat nakaarten ge makkelijker is dan een opstelletje zelf maken. Toch, sta ik achter Jettie. Des noods achter Johan en Coco! Frap pant is een Indonesische definitie van een Surabayaan in het algemeen: "Namun ciri khas dari peduduk asli Surabaya, adalah berwatak keras, berani menghadapi bahaya, serba te- rus terang mengemukakan sesuatu, tapi peramah dan tidak pendendam". Als ik dat vrij vertaal krijgt U ongeveer dit: "De kenmerken van een Surabayaan (se) zijn: eigenwijs, het gevaar niet uit de weg gaan, alles ronduit zeggen maar vriendelijk, heeft geen last van bezig met de afsluiting. We deden zo'n 10 jaar ons best om een zo compleet mogelijk overzicht van de Europeanen in het vroegere Ned.-lndië samen te stellen en daarbij kun je alles goed gebruiken. Dus ook de asal oesoels! Wie weet, zijn er in Nederland nog een hoop te vinden. Dan is het toch zeker de moeite waard om die ge gevens niet verloren te laten gaan We hopen dat vele lezers hierop zullen reageren en ons hun asal oesoels gaan sturen. En indien ze die niet gaarne missen, sluit dan een gefran keerde antwoordenvelop in. Het gaat ons alleen om de gegevens, U kunt het veilig terugkrijgen. Ook kunt U natuurlijk een fotocopie laten maken, dat is net zo goed. Het I.F.A. hoopt op deze manier honderden asal oesoels te kunnen krijgen, samen een zeer waardevolle aanvulling van onze ge gevens. Dus voor Uw eigen archief. Vertel het dus aan uw vrienden en kennissen, U doet er een nuttig werk mee en 't kost maar weinig moeite. Banjak trima kasih, DICK VISKER Vreelandsestraat 14, Den Haag geopend voor bezoekers elke zaterdag van 08.00 tot 13.00 uur. Afspraak uiterlijk donderdags. Tel. 070-45 44 06. hartzeer." Aangezien Jettie zelf zegt dat ze een Surabayaanse is en er kennelijk trots op is, zal het voor ons nu geen moeite kosten haar te begrijpen waarom ze op die manier gereageerd heeft, 't Is maar dat U het weet! 'n AREK SUROBOYO GEVONDEN In de rubriek "Wie Wat Waar" van Moesson, december 1980, vroeg ik om het adres van Magda Kok. Na ruim 35 jaar lang zoeken kon niemand mij helpen. Zelfs de Overheid en het Rode Kruis konden mij niets mededelen. Eén zoekertje in Uw blad en ik kreeg contact met haar I Lieve mensen van "Moesson", U allen banjak trima kasih I KELUARGA VAN NAMEN TENTOONSTELLING RUDOLF BONNET EN ZIJN BALISCHE VRIENDEN In het Onderwijsmuseum, Hemsterhuis- straat 2E, Den Haag, tel. 070 - 46 93 44, wordt van 7 maart tot 5 april a.s. een tentoonstelling gehouden van werken van Rudolf Bonnet en van Balische schilders uit Batuan. Openingsuren 10.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zondag 13.00 tot 17.00 uur. Een aardige bijzon derheid: de leeftijd der Balische schil ders varieert van 15 jaar (een meisje!) tot 60 jaar. De schilder Bonnet heeft tijdens zijn langdurig verblijf op Bali de schilders gemeenschap in Batuan gestimuleerd. Hij koos hiervoor de vorm van een coöperatie, "Kumpulan Seniman" ge naamd. Daarbij nam hij het initiatief tot de bouw van een gemeenschap pelijk expositiepaviljoen. In april 1978 overleed echter Rudolf Bonnet en enkele maanden later ook zijn goede vriend Tjokorde Agung Sukuwati, een beschermer en stimu lator van de Balinese cultuur. Helaas bleek het gemis van het leider schap van Bonnet voor de Batuanse schildersgemeenschap bijzonder zwaar te wegen, waardoor deze schilders coöperatie in een kritieke fase was komen te verkeren. Een in maart 1980 gemaakt plan om de coöperatie weer goed op gang te krijgen bestond eruit dat met een minimum van 20 donateurs uit Neder land de volgende drie punten aan gevat konden worden: 1.Een renteloze lening ter vermijding van woekerrente over de bouwsom van het inmiddels gebouwde exploi tatiepaviljoen, de "Wisma Pelukis Batuan". 2. Het laten maken van een aantal werken door de schilders uit Batuan. 3. Een begin maken met het aanleggen van een permanente collectie van de beste werken voor het expositie gebouw. De actie werd ondergebracht in de Stichting i.o. "Rudolf Bonnet", welke zich ten doel stelt het stimuleren van de traditionele Balinese schilder- en beeldhouwkunst en deze ook voor de toekomst te behouden. Het met veel enthousiasme van Bali nese en Nederlandse kant verkregen resultaat is dan ook dat een 20-tal recentelijk gemaakte aquarellen in Ne derland te zien zijn. De Stichting i.o. "Rudolf Bonnet" is inmiddels een eind op weg met het or ganiseren van een tweede groep van 20 donateurs, met name met het oog op punt 3. - de permanente collectie. Nadere inlichtingen over de Stichting i.o. "Rudolf Bonnet" en een eventueel donateurschap zijn op de tentoonstel ling voorhanden. Het lijkt ons nauwelijks nodig, een woord van aanbeveling deze tentoon stelling te gaan zien, aan deze mede delingen toe te voegen. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 3