Nieuws uit Indonesië TRANS-ASIAN TRAVEL Nieuwe Logeeradressen VOOR AL UW ZAKEN- EN VAKANTIEREIZEN (Vervolg: "Brieven over") de verte aan de achterkant van het gebouw een grote oploop van men sen, meest vrouwen en kinderen, op de Katstraat. Gedreven door mijn grote nieuwsgierigheid trapte ik er hijgend naar toe. De Katstraat heeft dubbele lanen on der drie rijen bomen, elke laan voor een richting, met een middenstrook van een rij bomen. De meeste men sen stonden in een wijde kring rond om een dikke denneboom, die aan de voet een heel groot en donker gat had. De bewuste boom stond in de linkse rij van bomen aan de westelijke kant met het gezicht op het gebouw van V W. Vol ontzag hoorde ik hoe enige vrouwen opgewonden spra ken over vier kabouters, die uit dat Sarongs in de verdrukking. Sedert enige tijd is het invoerverbod op sarongs in Indonesië opgeheven. De gevolgen daarvan worden thans, vooral voor de betere kwaliteiten, zichtbaar. In Oost-Java alleen hebben zich voorraden opgehoopt tot een waarde van Rp. 250 miljoen. De voor naamste importeur van sarongs is India. Ook in West-Java, met als mid delpunt van de sarong-industrie daar Majalaya dreigt de vrije import van sarongs tot werkloosheid te leiden. Daar staan 12.700 banen "op de tocht". In Tjerme (O-Java) 3.200. Suikerindustrie in de buitengewesten Te dezer plaatse zijn de plannen van de Indonesische regering voor de op richting van suikerfabrieken in de eilanden buiten Java al verscheidene malen ter sprake gekomen. De plan nen van de regering, lang in een soort van schemer gehuld, zijn nu wat duidelijker geworden. Volgens een zegsman van Antara komt er één sui kerfabriek in Noord-Sumatra, één in de Lampongs en één elders in Zuid- Sumatra, plus twee in Zuid-Celebes. De bedoeling is de produktie per jaar op te voeren van 1.2 miljoen tot 1.9 miljoen. De suikerindustrie op Java, toen een monopolie van het centrale eiland, be reikte bij het uitbreken van de crisis in 1929 een produktie van bijna twee miljoen ton, maar daarna ging zij hol lend achteruit, als gevolg van de eco nomische omstandigheden in de der tiger jaren. België en Indonesië. De Belgian Shipbuilding Corporation gaat voor Indonesië 12 speedboten bouwen. Zij zullen ter beschikking worden gesteld van de douane. De Belgische Minister van Handel met het Buitenland heeft tijdens een be zoek aan Indonesië een aantal over eenkomsten afgesloten waarvan de bovenstaande bestelling er één is. Volgens Antara zal de Belgische re- donkere gat tevoorschijn waren ge komen, maar na enkele ogenblikken weer daarin waren gevlucht. De vier kleine kabouters waren allen gekleed in lange broek, jas en met een hoge puntmuts. De eerste kabouter die uit het donkere gat kwam was gekleed in fel oranje, de tweede in rood, de derde in wit en de laatste in helder blauw. Ze vertelden aan enkele mensen dat zij, onder de grond lopend, helemaal van Holland waren gekomen om de boodschap over te brengen van de Hollandse regering over het komende bevrijdingsplan. Aangezien ik volstrekt geen idee had, hoe ver Holland lag van Java, ge loofde ik alles wat er verteld werd. De Japanse Kempeitai kwam in een gering financiële steun geven tot een bedrag van B.fr. 900 miljoen plus een schenkig van B.fr. 100 miljoen voor de opleiding en training van technisch personeel. Voedselimport In weerwil van de krachtige pogingen van de Indonesische regering de voed- selproduktie zodanig uit te breiden dat het land zijn eigen voedsel kan opleveren, blijft in een aantal geval len import van voedingsmiddelen noodzakelijk. De regering zal in het fiscale jaar 1981/82 1.25 miljoen ton rijst importeren, een half miljoen ton suiker en ruim 1 miljoen ton graan. De betrokken minster zei in de Volksvertegenwoordiging dat dit in de eerste plaats geschiedt om de voor raden en de prijzen te stabiliseren. Het feit, dat het land zich nog altijd niet kan bedruipen met de eigen pro duktie schreef Ali Wardhana, de mi nister van financiën toe aan de toe genomen consumptie per hoofd en de opvallend hoge groei van het bevol kingscijfer. Tjilatjap vooruit! Onlangs heeft Tjilatjap administratief de status van A-haven bereikt. Ook de industriële werkzaamheid rond de ha- aantal jeeps aan en enige vrouwen, die als eersten het verhaal hadden verspreid, werden meegenomen naar het politiebureau. De Japanse politie agenten kwamen schreeuwend naar ons toe en de menigte werd uit elkaar gejaagd. In het geharrewar vond ik mijn sobats met wie ik zou gaan voet ballen. Ik ging met hen verder naar het voetbalveld, maar na afloop van de wedstrijd waren wij weer terug om de holle boom te bewonderen. Ik stak mijn hoofd in dat donkere gat, schreeuwde iets waar ik nooit ant woord op kreeg. Jammer genoeg heb ben wij de vier kabouters nooit ge zien, maar we geloofden de vreemde verhalen van de menigte in de Kat straat (niet de Heetjansweg) wel I PIET HÜBNER ven wordt uitgebreid. De Pertamina- raffinaderij die er staat wordt uitge breid van een capaciteit van 100.000 barrels per dag tot het drievoudige. Ook de cementfabriek Nusantara wordt uitgebreid en verscheidene kleinere industriële objekten zullen, naar verwacht wordt, binnenkort van de grond komen. Noesakambangan, in de Nederlandse tijd welbekend als strafkolonie, wordt gereed gemaakt voor toeristenver keer. In UBUD hebben wij "Mumbul Inn": Bungalows en 2 pers. kamers in Bali nese sfeer ingericht. In KUTA voor jongeren met een smalle beurs staat "Rita's House" bestaande uit 2 pers. kamers. Beide adressen met eigen ge makken. Travel Service etc. Nadere informatie (Ned. of Eng.) Fam. Tjokor- da Oka, Jl. Rama 24, Denpasar - Bali. Aangeboden logies te Jakarta. Huis op goede stand, bill, prijzen, goede keuken. Eigenaresse spr. Ned. Inl. en reserv.: Mevr. M. Usmany, Vosbergen 7, Zwijndrecht, tel. 078- 12 48 05 (na 18.00 uur). RETOUR: Amsterdam-Jakarta f 1.800, Amsterdam-Colombo f 1.700,— Amsterdam-K.Lumpur 1.700, Amsterdam-Bangkok f 1.700,Amsterdam-Singapore: f 1.750, f 2.098,Amsterdam - Bangkok - Jakarta - Amsterdam, incl.: 3 nachten logies/ ontbijt in Bangkok, en twee nachten in Jakarta. f 2.098,Amsterdam - Singapore - Jakarta - Amsterdam, incl.: drie nachten logies/ontbijt in Singapore, en twee nachten in Jakarta. f 2.024,Amsterdam - Singapore - Medan - Jakarta - Amsterdam, incl.: 1 nacht logies/ontbijt in Singapore. VRAAG VRIJBLIJVEND NAAR ONZE VERZORGDE REIZEN PER LIJNDIENST: t.w. K.L.M. - GARUDA - SINGAPORE-AIRLINES M.A.S. AIRLINE SYSTEM. T.A.T. JAKARTA RENT-A-CAR SERVICE Jacob Catsstraat 46b - Telefoon 010 - 67 32 44 21 57 36 - Rotterdam Telex: 24 357 tat NL. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 12