"Manis" doodgeschoten INDISCH FAMILIE ARCHIEF Tel. 070 - 45 44 06. Het zij mij vergund enige vraagtekens te mogen plaatsen bij het artikel "Manis" van Jack S. in Moesson van 1 februari j.l. De schrijver vermeldt onder meer dat hij iedere twee maanden in het tijdvak 1912-1914 te Kuala Simpang als 6-jarige jongen voor zo lang zijn vader moest missen, omdat een groot transport van 10 a 12 kolossen (olifanten) met zo'n 40 strapans, dwangarbeiders, en drie a vier brigades infanterie (60-80 militairen) naar de binnenlanden van de Gajoe- en Alas-landen, met bestemming Blang Kedjèren, trok. Dat kan niet juist zijn. Die 10 a 12 olifanten kunnen daar en nergens in Atjeh en Onderhorigheden beschikbaar zijn geweest. In 1913 waren er in Lam-Meulo bij de 4de divisie marechaussee in Pidië 4 afgerichte olifanten ingedeeld en te Koeta Radja 10 nog niet afgerichte jumbo's in opleiding, die begin 1913 met jonge dieren van 5-7 jaar was begonnen, o.a. met Manis. Ook later, na 1914 is er nimmer een olifanten-transport naar de "Blang" ver trokken. Jack S. verhuisde in 1914 naar Koeta Radja, woonde daar in Pantai Perak (Hospitaalweg) naast de officier van gezondheid van het K.N.I.L., Dr. Du- binsky. Het toeval wil, dat ook ik - als boedjang, 2e luitenant in 1916 - daar 6 maanden heb gewoond. De opleiding van de jonge dieren had plaats in de nabijheid van Dr. Dubins- ky's woning, doch uitsluitend in het olifanten-treinkampement, gelegen in de wijk Penajong in het noorden van Koeta Radja, aan de Atjeh-rivier. Het aantal olifanten als trek- en draag kracht in het Knil is nimmer 20 a 30 geweest, veel minder. In het najaar van 1913 werden 4 af gerichte olifanten van Koeta Radja verplaatst naar Lam-Meulo, een ma rechaussee post gelegen op 20 km ten zuiden van Sigli in Pidië. In 1916 bedroeg het aantal dieren 9. Zij wer den gebruikt op het traject Lam-Meu- lo-Tangsé, een post 40 km ten zuiden van de hoofdpost L.M. gelegen. Toen dit traject in 1921 geschikt was gemaakt voor autovervoer, verhuisden 4 van de 9 jumbo's van Lam-Meulo naar Tangsé, die werden ingezet van Tangsé naar de op 35 km zuid daar van gelegen post Geumpang. Het ver voer naar deze post had voorheen plaats gehad met draagpaardjes. Een poging in 1919 om 3 reserve-olifanten van Koeta Radja in te zetten met op lange karren geladen goederen te ver voeren van Bireuën naar het 102 km vandaar in het bergland aan het Laut Tawar gelegen Takengon, mislukte. De 4 dagen durende tocht over een ver harde, zonnige weg in geaccidenteerd terrein, beviel hun maar weinig. Twee van hen namen tijdens het grazen de benen en verdwenen voor goed in de rimboe. De derde, Manis, werd naar Koeta Radja teruggezonden. Hij deed voortaan dienst als trekdier in Koeta Radja, waar hij voor een lange wagen gespannen, huisboedel vervoerde. Op het omslagblad van Tong-Tong van 1 maart 1971 komt daarvan een prach tige foto voor. Ook geschiedde het vervoer van militaire goederen per trekkracht door een olifant op het tra ject Oelëe Lheue (de haven van Atjeh) en de hoofdplaats v.v. Hiervoor werd een bijzonder lange kar gebruikt met een op afgekeurde affuiten van een kanon rustend draagvlak van dikke planken. De olifant had er niet de minste moeite mee, de zwaar beladen kar te verplaatsen. Manis (lief, geliefde in de Bahasa- Indonesia), hoewel een bul, had toch wel aardige eigenschappen. Pas ge vangen olifanten, op het station aan- In de nrs. van febr. en maart 1971 van Tong-Tong verscheen een reeks artikelen over het ge bruik van olifanten in het leger in Atjeh van de hand van Gene raal b.d. P. Scholten. Wij meen den dat het onderwerp aardig en boeiend genoeg was om de heer Scholten, die in bijgaand artikel een toelichting en correctie geeft op het artikel van de heer Jack S. in Moesson no. 12, pag. 20, nog eens aan het woord te laten, mede met het oog op le zers, die in 1971 nog geen abon- née waren. - Red. Manis gereedliggend om opgezadeld te worden. gekomen, aanvankelijk onrustig en verzet plegend werden door Manis' vriendschappelijk, rustig optreden veelal zo geïmponeerd, dat zij hem gedwee naar het treinkampement volg den. Dat Jack S. in 1940 als officier in Bor neo geplaatst, las, dat één van de geliefdste en bekendste olifanten in Koeta Radja, Manis, was doodgescho ten, omdat hij een dwangarbeider had vertrapt, moet op een vergissing berus ten. Toen achtereenvolgens in 1929 en 1931 de olifantentreinen te Lam-Meulo en Tangsé werden opgeheven - aan gezien door verbetering van het we genstelsel autovervoer mogelijk was geworden naar Tangsé en Geumpang - werden alle olifanten, ook die nog in het treinkampement te Koeta Radja aanwezig waren, van de hand gedaan aan Circus Hagenbeek, handelaren in wilde dieren, de hoven van de vorsten van Djocjakarta en Soerakarta en aan dierentuinen in Nederland. Eén maakte daarop een uitzondering, namelijk de bul Baroe, die in 1931 werd neerge schoten. Dit is het enige geval van doodschieten van een legerolifant. Baroe was zeer agressief geworden. Hij had tussen zijn slagtanden een dwangarbeider, die hem al jaren ver zorgde, tegen de wand van zijn stal gedrukt. De man bleef in leven. Aan gezien hij bestemd was over de weg, gelet op zijn kolossale afmetingen, naar Medan 300 km en van daar per schip naar Java, te worden afge voerd aan de Soesoehoenan van Soe rakarta, voorzag men moeilijkheden. Daar hij ook verder kwaadaardig bleef en gevaarlijk voor zijn omgeving, werd hij met enige schoten uit een karabijn neergelegd. Het vertrek van de olifan ten van Lam-Meulo en Geumpang werd niet alleen door de posten, maar wat Koeta Radja betreft, ook door de bur gerij betreurd. De gewestelijk militair commandant (kolonel Reinders) en de gouverneur van Atjeh (Goedhart) hebben beiden nog bij het Departement van Oorlog te Bandoeng een poging gedaan om het olifantentransport uit de oude Atjeh- traditie te handhaven. Nul op het re quest I Sic transit Gloria Mundi. OOM PIET Vraelandssstraat 14, Dan Haag geopand voor bezoakars elke zat ar dag van 08.00 tot 13.00 uur. Afspraak uiterlijk donderdags. FEMINA - KARTINI Twee van de beste damesbladen in Indonesië. Uitstekende artikelen, mo de, recepten, kinderrubrieken en nog veel meer aardig Indonesisch nieuws. Een ideale manier om land en taal te leren kennen! (beide bladen in de Bahasa Indonesia). Prijs f 7,porto 4,per blad. BOEKHANDEL MOESSON 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 17