1
II
VOOR LADIES EN GENTS
KUNST-AGENDA
w
Robin onder het mes bij Ibu.
In de Kedaulatan Rakyat, de Yogyase krant, staan vaak erg aardige stukjes over
de goeie ouwe tijd. En hoewel de Javaan nu erg modern geworden is zijn er
toch nog steeds bepaalde stukjes van terug te vinden in zijn dagelijkse leven.
Dus maak ikzelf met Udjie vaak genoeg nog die echte brokjes jaman kuno mee.
Verleden keer stond er in de KR. een
stukje over bepaalde kinderhaardrach
ten van toen vroeger, met tekeninge
tjes van drie kapsels erbij. En omdat
Ibu net bij ons logeerde en meteen het
scheermes ter hand nam om Robin
(veels te laat!) schoon te scheren, vond
ik het leuk om bepaalde stukjes uit dat
artikeltje over te nemen.
De schrijver van dit verhaaltje vond
het jammer dat er tegenwoordig zo erg
weinig aan deze kapsels gedaan werd.
De eerste 36 dagen van een pasgebo
ren kind bracht hij/zij naamloos door.
En op de 36e dag werd een "selepa-
nan" gegeven, een soort selematan,
waarbij dan ook het haar helemaal af
geschoren werd en hij/zij een naam
kreeg. (Dat is tegenwoordig niet meer
mogelijk want iedereen moet binnen
een week zijn kind bij "Sipil" aange
ven en dan moet het ook een naam
hebben natuurlijk!) Wijzelf hebben
toentertijd ook wel een selapanan voor
Robin gegeven, maar Robin had zo'n
raar gevormd schedeltje dat we het
weinige haar eerst maar keurig hebben
laten staan tot de meeste erge deuken
en bobbels, naar ons gevoel verdwe
nen waren. Tenminste dat dachten we!
Want toen Ibu dat hoofdje schoon-
schoorwaahhh I Met het gevolg
dat Robin nu een hele serie bijnamen
heeft. Van het eenvoudige "Si Botak"
tot en met"Si Pèyang" toe, want in
derdaad lijkt dat knobbelige bolletje
van hem sprekend op het Jakartaanse
wegdek!
Maar goed, nu we weten dat Robins
koppie zo lelijk gevormd is en mis
schien wel zo blijft hebben we in
ieder geval besloten om geen van deze
kuno-kapsels op hem toe te passen
als zijn haartjes weer aangegroeid zijn.
GOMBAK.Hoofd wordt kaal geschoren
op twee plekken langs de zijkanten
na. Hoog boven de oren laat men 2
stukjes van ong. 10 cm. breedte zitten.
KUCIR. Alles wordt afgeschoren op
een plukje bij de kruin na, dat al vanaf
de allereerste keer niet werd meege-
schoren. Het plukje wordt zo "smal"
mogelijk gehouden, ongeveer zoals
bij de "kucir van Petruk", de wayang-
clown.
KUNCUNG. Haar wordt op de fonta
nel niet afgeschoren. Er moet een
stuk van ong. 5 cm in het vierkant
blijven staan. Rest gaat helemaal eraf.
Vaak bijknippen als 't te lang wordt.
CENTHOK. Eigenlijk hetzelfde als de
vorige maar hier op de kruin. De pluk
wordt op ong. tien cm lengte gedragen.
Ook hier, als het te lang wordt, bij
knippen!
Balinese Traditionele Schilderkunst
Stichting Rudolf Bonnet exposeert in
het Museum voor het Onderwijs, Hem-
sterhuisstraat 2e, Den Haag, tot en
met 6 april a-s.
Op de tentoonstelling zullen tevens
werken van Rudolf Bonnet worden ge-
exposeerd.
Java Selalu - Eeuwig Java
In het Cultureel Centrum Amstelveen
heeft op dinsdag 7 april a.s. aanvang
20.15 uur een uitvoering plaats van
hofdansen, gamelan, wajang topeng,
golek-dansen en een spectaculair
dorpsfestijn. Een bijzonder aspect, de
Krontjong muziek, krijgt ook de aan
dacht, evenals de presentatie van de
pentjak gedemonstreerd door vrouwen
Uit het programmaoverzicht is te
lezen dat het hier hoofdzakelijk gaat
om West-Javaanse (Sundanese) inter
pretaties van de bestaande Indone
sische cultuurvormen.
Toegangsprijs 18,50. Gereduceerde
prijs 16,50.
"Batiks door en voor Njonja's"
In het Rijksmuseum voor Volkenkunde,
Kasteelplein 13 (vlak bij de KMA) te
Breda kunt U nog tot en met 26 april
terecht voor het bezichtigen van een
van de fascinerendste collecties oude
batiks (Harm Veldhuisen). Vervaardigd
door Indo-Europese en Chinese dames,
eind vorige, begin deze eeuw. Schitte
rend van kleur, boeiend om de ge
schiedenis van de maaksters en de
tijd waarin zij leefden. Een unieke ex
positie met liefde en smaak ingericht.
Maandags t/m zaterdags 10-17 uur.
Zon- en feestdg. 13-17 uur.
BAJANG. Het haar wordt vanaf de ge
boorte nooit afgeschoren omdat dit
"nadhar" is. Dit bet. min of meer dat
"de wens van de ouders opgevolgd
moet worden "omdat zij aan goede
geesten de belofte hebben gedaan dat
dit niet afgeknipt werdDit wordt
meestal gedaan bij kindertjes die van
af de geboorte ziekerig zijn of iets
anders hebben. Wanneer het kind ja
ren later tóch geknipt wordt, moet dit
ook met een "selapanan" gebeuren.
Jongetjes liepen wel tot hun tiende jaar
met zo'n kapsel rond, meisjes alleen
maar tot hun vierde of vijfde.
ROGIER
Baiang
Centhok
Gombak
Kuncung
Kucir
Voorbeelden van kinderhaardrachten, zoals die vroeger algemeen gebruikelijk waren.