1 II VOOR LADIES EN GENTS KUNST-AGENDA w Robin onder het mes bij Ibu. In de Kedaulatan Rakyat, de Yogyase krant, staan vaak erg aardige stukjes over de goeie ouwe tijd. En hoewel de Javaan nu erg modern geworden is zijn er toch nog steeds bepaalde stukjes van terug te vinden in zijn dagelijkse leven. Dus maak ikzelf met Udjie vaak genoeg nog die echte brokjes jaman kuno mee. Verleden keer stond er in de KR. een stukje over bepaalde kinderhaardrach ten van toen vroeger, met tekeninge tjes van drie kapsels erbij. En omdat Ibu net bij ons logeerde en meteen het scheermes ter hand nam om Robin (veels te laat!) schoon te scheren, vond ik het leuk om bepaalde stukjes uit dat artikeltje over te nemen. De schrijver van dit verhaaltje vond het jammer dat er tegenwoordig zo erg weinig aan deze kapsels gedaan werd. De eerste 36 dagen van een pasgebo ren kind bracht hij/zij naamloos door. En op de 36e dag werd een "selepa- nan" gegeven, een soort selematan, waarbij dan ook het haar helemaal af geschoren werd en hij/zij een naam kreeg. (Dat is tegenwoordig niet meer mogelijk want iedereen moet binnen een week zijn kind bij "Sipil" aange ven en dan moet het ook een naam hebben natuurlijk!) Wijzelf hebben toentertijd ook wel een selapanan voor Robin gegeven, maar Robin had zo'n raar gevormd schedeltje dat we het weinige haar eerst maar keurig hebben laten staan tot de meeste erge deuken en bobbels, naar ons gevoel verdwe nen waren. Tenminste dat dachten we! Want toen Ibu dat hoofdje schoon- schoorwaahhh I Met het gevolg dat Robin nu een hele serie bijnamen heeft. Van het eenvoudige "Si Botak" tot en met"Si Pèyang" toe, want in derdaad lijkt dat knobbelige bolletje van hem sprekend op het Jakartaanse wegdek! Maar goed, nu we weten dat Robins koppie zo lelijk gevormd is en mis schien wel zo blijft hebben we in ieder geval besloten om geen van deze kuno-kapsels op hem toe te passen als zijn haartjes weer aangegroeid zijn. GOMBAK.Hoofd wordt kaal geschoren op twee plekken langs de zijkanten na. Hoog boven de oren laat men 2 stukjes van ong. 10 cm. breedte zitten. KUCIR. Alles wordt afgeschoren op een plukje bij de kruin na, dat al vanaf de allereerste keer niet werd meege- schoren. Het plukje wordt zo "smal" mogelijk gehouden, ongeveer zoals bij de "kucir van Petruk", de wayang- clown. KUNCUNG. Haar wordt op de fonta nel niet afgeschoren. Er moet een stuk van ong. 5 cm in het vierkant blijven staan. Rest gaat helemaal eraf. Vaak bijknippen als 't te lang wordt. CENTHOK. Eigenlijk hetzelfde als de vorige maar hier op de kruin. De pluk wordt op ong. tien cm lengte gedragen. Ook hier, als het te lang wordt, bij knippen! Balinese Traditionele Schilderkunst Stichting Rudolf Bonnet exposeert in het Museum voor het Onderwijs, Hem- sterhuisstraat 2e, Den Haag, tot en met 6 april a-s. Op de tentoonstelling zullen tevens werken van Rudolf Bonnet worden ge- exposeerd. Java Selalu - Eeuwig Java In het Cultureel Centrum Amstelveen heeft op dinsdag 7 april a.s. aanvang 20.15 uur een uitvoering plaats van hofdansen, gamelan, wajang topeng, golek-dansen en een spectaculair dorpsfestijn. Een bijzonder aspect, de Krontjong muziek, krijgt ook de aan dacht, evenals de presentatie van de pentjak gedemonstreerd door vrouwen Uit het programmaoverzicht is te lezen dat het hier hoofdzakelijk gaat om West-Javaanse (Sundanese) inter pretaties van de bestaande Indone sische cultuurvormen. Toegangsprijs 18,50. Gereduceerde prijs 16,50. "Batiks door en voor Njonja's" In het Rijksmuseum voor Volkenkunde, Kasteelplein 13 (vlak bij de KMA) te Breda kunt U nog tot en met 26 april terecht voor het bezichtigen van een van de fascinerendste collecties oude batiks (Harm Veldhuisen). Vervaardigd door Indo-Europese en Chinese dames, eind vorige, begin deze eeuw. Schitte rend van kleur, boeiend om de ge schiedenis van de maaksters en de tijd waarin zij leefden. Een unieke ex positie met liefde en smaak ingericht. Maandags t/m zaterdags 10-17 uur. Zon- en feestdg. 13-17 uur. BAJANG. Het haar wordt vanaf de ge boorte nooit afgeschoren omdat dit "nadhar" is. Dit bet. min of meer dat "de wens van de ouders opgevolgd moet worden "omdat zij aan goede geesten de belofte hebben gedaan dat dit niet afgeknipt werdDit wordt meestal gedaan bij kindertjes die van af de geboorte ziekerig zijn of iets anders hebben. Wanneer het kind ja ren later tóch geknipt wordt, moet dit ook met een "selapanan" gebeuren. Jongetjes liepen wel tot hun tiende jaar met zo'n kapsel rond, meisjes alleen maar tot hun vierde of vijfde. ROGIER Baiang Centhok Gombak Kuncung Kucir Voorbeelden van kinderhaardrachten, zoals die vroeger algemeen gebruikelijk waren.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 3