t ROB NIEUWENHUYS signeert Boekhandel W. P. VAN STOCKUM braden speenvarken met een grote, vuurrode hibiscus achter het oor en een grote rode lombok uit de bek ste kend. Een luid applaus steeg op. Het werd een voortreffelijke maaltijd waar bij Ie Mayeur het varken aansneed. Tegen ongeveer 5 uur gingen de gas ten en wij naar huis, na Pollok en Ie Mayeur uitvoerig bedankt te hebben. Van ons voornemen om een schilderij te kopen was niets terecht gekomen, dus gingen we enige dagen later weer naar de schilder. We zorgden nu wat later te zijn, zodat hij zijn dagelijks bad achter de rug had. Le Mayeur was erg bezig en liep heen en weer om aan de bedienden aanwijzingen te geven. Toen ik over het kopen van een schil derij begon, zei hij dat hij nu geen tijd had om de zolder op te gaan en wat schilderijen te gaan halen. Hij had het te druk, want Soekarno zou met zijn staf op bezoek komen. Hij nodigde ons ook uit, want het zou wel interessant voor ons zijn, dacht hij. Wij vonden het echter "te veel eer" en de ge dachte om met Soekarno samen te moeten eten, lokte ons helemaal niet aan en wij verdwenen snel met de afspraak om nog eens terug te komen. De volgende dag gingen wij naar Ubud, ten noorden van Denpasar. Hier woonde de schilder Rudolf Bonnet. Zijn huis was prachtig gelegen op een heu vel en van de voorgalerij keek men uit over een kleine vallei, waar de weg liep, op een helling die overging in een plateau waar sawahs lagen en tani's hier en daar aan het werk waren. Het was een mooi, maar vooral vredig uit zicht. Op een gegeven moment zag ik een Balinees beeld, gesneden in de klassieke stijl, op een sokkel boven de deur staan. Bonnet zag mij kijken en zei: "Ja, dat moet ik nog opbergen, want ik heb gehoord dat Soekarno op het eiland is." Bij het vorige bezoek van Soekarno had hij de beelden laten staan en toen had Soekarno een van zijn mooiste beelden willen hebben. Bonnet moest het wel afstaan om geen herrie te krijgen. Bij de heersers van het moment werkte het oude feodale systeem nog I In een grote map had Bonnet een 50- tal crayon tekeningen verzameld, ge kleurde en alleen zwart-wit, door el kaar. Hiervan zochten we er een drie tal uit. Het was ons echter nu volko men duidelijk waarom le Mayeur geen zin had om schilderijen van de zolder te halen met Soekarno in aantocht. Daarna gingen we weer naar de voor galerij voor een praatje, Bonnet bleek een vriendelijke, maar wat introverte man. Tegen zonsondergang namen wij afscheid, zeer tevreden met onze aan koop. Na een week gingen we weer naar le Mayeur. In het hotel hadden we ge hoord dat Soekarno en zijn staf veilig in Tampak Siring aan het confereren waren. Le Mayeur wist het ook want hij was nu een en al bereidheid om ons schilderijen te tonen, maar we mochten niet mee naar de zolder. Loslopende varkens op het Balische erf en zelfs in huis, zijn niet bevorderlijk voor een proper aanzien van huis en hof zoals we dat op Java gewend zijn. (Foto: Rogier) Hij stelde vijf schilderijen in de voor galerij op en daar konden wij uit kiezen. De schilderijen waren al ingelijst en het hout was met Balinese bloemmo tieven versierd. Om alles te beschrijven wat wij in de 3 weken hebben meegemaakt, ook bij Balinese schilders aan huis, zou een hele Moesson vergen. Op 6 december vlogen we weer terug naar Sumatra. Er was die morgen een tropische on weersbui losgebarsten. Het donderde en de bliksem was niet van de lucht. Ondanks al dat geweld en lawaai stegen we op. Het was een waardig afscheid van het eiland der demonen. Dr. C. VAN LANKEREN op zaterdag 19 dec. a.s. van 13.30-16.30 uur zijn dan net verschenen boek "BAREN EN OUDGASTEN" bij Venestraat 11-13 - Den Haag EEN KERSTGESCHENK BIJ UITSTEK I 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 11